Däckbeteckning ???

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sitter på mcdackonline o ska beställa... Har bestämt mig för Pilot Road till VTR:en då det ska bli en hel del mil till Norge i sommar.

Då till frågan : Var hittar man en lista där man får reda på vad alla beteckningar betyder ??? Pilot Road B , Pilot Road K , Pilot Road S o Pilot Road utan ngn mer bokstav... Vad fan är det som skiljer mer än priset ???

Tips på andra däck med bra touringlivslängd mottages oxå tacksamt !...
 
Ganska säker på att du ska ha bara Pilot road utan beteckning då bokstäverna ofta betyder antingen att de finns ett specialdäck till en specifik cykel eller att det är framtaget för en tyngre cykel, har för mig att ex: fjr 1300 har ett bakdäck som heter B i modellbeteckning. Jag körde ett vanligt på min firestorm o de funkade iaf kanon.
 
är inte 100 säker men jag tror att det är om däcket sitter originalmonterat på en Honda från fabrik....
alltså om man köper en ny Honda CB600F så sitter det ett Pilot Road S i fram på den där S:et alltså betyder nåt (vet ej vad )....
Så har ialla fall jag fått lära mig under mina 9år på gummiverkstad men det är ju nåra år sen nu....

För övrigt så tror jag att det är ett grymt bra däck - sitter själv och ska beställa likadana.
 
Tips på andra däck med bra touringlivslängd mottages oxå tacksamt !...

Metzeler roadtec z6 eller bridgestone battlax bt-20...

Tror pilot road har djupare mönster än bt20 om jag inte minns helt fel...

Z6 har fått bra betyg i bikes däcktest... Men tror inte du märker så stor skillnad så köp den som är billigast eller som har snyggast mönster eller nåt...

Läs recensionerna på bike.se det kanske hjälper dig i ditt däcksval...
 
Last edited:
Lyfter denna tråden lite och söker mer utförligt svar!
Skall beställa däck till farsans SV1000N och kliar mig lite i huvuder vad gäller tilläggsbokstaven....i detta fall ett B
På sidan står det följande:
Pilot Road B Rear 180/55 ZR17 TL 73W M/C, Special däck Suzuki SV 1000N, , Typ WVBX
Jag sade till gubben att det bara va o beställa i samma dimension men han ville jag skulle kolla upp så det inte har någon betydande nackdel att köra något annat däck....och varför är det ett specialdäck? Skillnad osv?...
En slängkyss från farsan till den som svarar:)
 
Ingen som vill ha en slängkyss av farsgubben tydligen....:confused:
 
Hittade detta när jag kollade runt lite.

Däckets storlek anges genom ett antal olika siffror och bokstäver. Till exempel är däckstorlek 185/60 R 14 82 H uppbyggt av följande information:

185 Däckets sektionsvidd i millimeter
60 Aspektförhållandet i % (höjden av sidovägg dividerat med däckets bredd)
R Anger däckets konstruktion - i det här fallet är den radial
14 Fälgdiameter i tum. (En tum = 2.54 cm.)
82 Belastningsindex (Li).
H Accelerationsgrad / Hastighetsindex

Accelerationsgrad
Alla däck har en hastighetssymbol, i form av en bokstav, som indikerar den maximala hastighet som däcket är lämpat för.
Hastighets symbol / Maximal hastighet km/h

• N -> 140 km/h
• P -> 150 m/h
• Q -> 160 km/h
• R -> 170 km/h
• S -> 180 km/h
• T -> 190 km/h
• H -> 210 km/h
• V -> 240 km/h
• W -> 270 km/h
• Y -> 300 km/h
• ZR -> 240 km/h

Belastningsindex
Siffran på sidan av däcket anger den maximala belastningskapaciteten ett däck har när det körs vid den maximala hastigheten. En lista på belastningsindex och maximala vikter anges nedan:

Li____kg__Li___kg
65 -> 290 | 94 -> 670
66 -> 300 | 95 -> 690
67 -> 307 | 96 -> 710
68 -> 315 | 97 -> 730
69 -> 325 | 98 -> 750
70 -> 335 | 99 -> 775
71 -> 345 | 100 -> 800
72 -> 355 | 101 -> 825
73 -> 365 | 102 -> 850
74 -> 375 | 103 -> 875
75 -> 387 | 104 -> 900
76 -> 400 | 105 -> 925
77 -> 412 | 106 -> 950
78 -> 425 | 107 -> 975
79 -> 237 | 108 -> 1000
80 -> 450 | 109 -> 1030
81 -> 462 | 110 -> 1060
82 -> 475 | 111 -> 1090
83 -> 487 | 112 -> 1120
84 -> 500 | 113 -> 1150
85 -> 515 | 114 -> 1180
86 -> 530 | 115 -> 1215
87 -> 545 | 116 -> 1250
88 -> 560 | 117 -> 1285
89 -> 580 | 118 -> 1320
90 -> 600 | 119 -> 1360
91 -> 615 |
92 -> 630 |
93 -> 650 |


M/C
Denna signatur visar att det handlar om ett motorcykeldäck som endast får monteras på en motorcykelfälg. M/C = Motorcycle

TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderar Delticom att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.

Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top