Däckbalansering - jätteskillnad i antal balansvikter?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Förra gången när jag lämnade in 600an till vianor behövdes det rejält många balansvikter på bakhjulet. Blev ett band av vikter på både höger och vänster sida om en av ekrarna.
Den gången frågade de mig om jag kört på något eller om fälgen fått en ordentlig smäll. Huruvida fälgen fått en smäll av föregående ägare vet jag inte, men jag har inte hittat något som är synligt.

Denna gången när jag lämnade in hojen till en annan vianor-verkstad så behövdes inga balansvikter alls. Ringde in och dubbelkollade att balansering av bakhjulet inte blivit bortglömt, men fick svaret att när han balanserade hade han plockat bort vikt efter vikt tills det inte satt några kvar och då var hjulet i balans.

Båda gångerna bytte jag till likadana däck, Pirelli Angel GT. Kan det vara så stor skillnad i däckexemplar, eller tror ni någon av verkstäderna har klantat sig?
 
Last edited:
Mer sannolikt någon som klantat sig.....

Moderna däck är riktigt bra och brukar sällan behöva mer än 20g i vikt.
 
Mer sannolikt någon som klantat sig.....

Moderna däck är riktigt bra och brukar sällan behöva mer än 20g i vikt.
Tack. Då är frågan vilken av gångerna det gått snett. Jag vet att det satt balansvikter på när jag köpte hojen och jag tror det var mindre än vad Vianor monterade dit vid mitt första däckbyte.

Prövade att dra upp hojen i lite fart och tror inte jag kände av mer vibrationer än med mitt förra däck. Men det kanske är svårt att känna? Läst lite gamla trådar här och sett att vissa inte balanserar sina bakhjul alls och tycker det fungerar bra.
 
Last edited:
Tack. Då är frågan vilken av gångerna det gått snett. Jag vet att det satt balansvikter på när jag köpte hojen och jag tror det var mindre än vad Vianor monterade dit vid mitt första däckbyte.

Prövade att dra upp hojen i lite fart och kunde inte märka av mer eller mindre vibrationer än tidigare.

Läst lite gamla trådar här och förstått det som att obalans i bakhjulet nödvändigtvis inte känns så mycket?

Det brukar kännas hyfsat tydligt norr om 200 km/h iaf.
Det kan ju ha varit något med däcket som krävde så mycket vikter med. Det är ju lätt att kolla, om man balanserar fälgen utan däck.
 
Det brukar kännas hyfsat tydligt norr om 200 km/h iaf.
Det kan ju ha varit något med däcket som krävde så mycket vikter med. Det är ju lätt att kolla, om man balanserar fälgen utan däck.
Jag nöjde mig vid 160-170 någonstans. Ville inte mata på mer i fall en stor felbalansering skulle ge några plötsliga överraskningar i väldigt hög fart.
 
Jag nöjde mig vid 160-170 någonstans. Ville inte mata på mer i fall en stor felbalansering skulle ge några plötsliga överraskningar i väldigt hög fart.
Det är ju inget som kommer plötsligt, men visst, det kan ju vara vissa hastigheter/varvtal så att säga som ger vissa resonansfrekvenser, men inget som du vobblar av vägen av med en i övrigt frisk hoj.
 
plockat bort vikt efter vikt tills det inte satt några kvar och då var hjulet i balans

Menar du att han har plockat bort en vikt i taget och kollat balansen mellan varje...? I så fall skulle i alla fall jag vara skeptisk. När man lägger på nytt däck så plockar man bort alla gamla vikter, sedan identifierar man tyngsta / lättaste punkten och lägger till nya vikter utifrån det.
 
Kan första firman satt på däckt "åt fel håll", alternativt att fälgen är balanserad ovanligt (vilket iofs denna krängning inte tyder på). Därför behövdes det mycket vikter?

Jag har ingen aning utan gissar.

/R
 
Kan första firman satt på däckt "åt fel håll", alternativt att fälgen är balanserad ovanligt (vilket iofs denna krängning inte tyder på). Därför behövdes det mycket vikter?

Jag har ingen aning utan gissar.

/R
Nej, hur du vänder däcket spelar ingen roll för balansen, om du inte sätter det på tvären då :rolleyes: Däremot har många däck en märkning som ska vara vid ventilen. Sätter man däcket 180 grader fel så blir det ju maximalt fel däremot.
 
Nej, hur du vänder däcket spelar ingen roll för balansen, om du inte sätter det på tvären då :rolleyes: Däremot har många däck en märkning som ska vara vid ventilen. Sätter man däcket 180 grader fel så blir det ju maximalt fel däremot.
Har inte även ett däck en tyngsta sida? Tänker om man sätter däcket tyngsta sida mot fälgens tyngsta sida.

Menar du att han har plockat bort en vikt i taget och kollat balansen mellan varje...? I så fall skulle i alla fall jag vara skeptisk. När man lägger på nytt däck så plockar man bort alla gamla vikter, sedan identifierar man tyngsta / lättaste punkten och lägger till nya vikter utifrån det.
Det var så jag förstod det över telefon. Men det kan vara ett missförstånd så klart.

Det var den gången som du märkte av vibrationer.
Har inte märkt vibrationer innan. Ska se om jag känner något om jag kör ännu snabbare.
 
Jag har bytt bakdrev sen förra däckbytet. Antar att firmorna lämnar det kvar vid balansering.
Kanske skulle det kunna göra skillnad?
 
IMG_0593_2.JPG
Detta är det bästa fotot jag kunde hitta från tidigare balansering. Det som syns är alltså hälften av vikterna.

Kanske är det någon som känner igen typen av vikter så man kan få en gissning för hur mycket det är? Verkade vara ett band med hälften stora och hälften små vikter.

Ser jag rätt i bilden ser det ut som 5 stora vikter och 5 små. Och på andra sidan var det ungefär lika många minns jag, så låt säga att det totalt var 10 av varje.

Att gå från detta till 0 vikter känns som en minst sagt stor skillnad.
 
Last edited:
Stora brukar vara 10g, små 5g.
150g låter jäv***gt mycket, möjligen ok om det är en bilfälg som är skadad.
 
View attachment 449841
Detta är det bästa fotot jag kunde hitta från tidigare balansering. Det som syns är alltså hälften av vikterna.

Kanske är det någon som känner igen typen av vikter så man kan få en gissning för hur mycket det är? Verkade vara ett band med hälften stora och hälften små vikter.

Ser jag rätt i bilden ser det ut som 5 stora vikter och 5 små. Och på andra sidan var det ungefär lika många minns jag, så låt säga att det totalt var 10 av varje.

Att gå från detta till 0 vikter känns som en minst sagt stor skillnad.

Sådär mycket vikter satte jag på en fälg till ett banlik som hade fått sig en smäll så det vibrerade som fan över 170. Det ska inte behövas så mycket på en frisk fälg med friskt däck. Att det nu inte behövdes några vikter alls och du inte känner några vibrationer talar ju för att något var fel med förra däcket, eller att däcksmontören var lite intellektuellt utmanad och gjorde något fel. Han borde ivf ha reagerat på att det är på tok för mycket vikter,

Känner du dig nyfiken kan du köpa prylar för statisk balansering av däck, och testa hur balansen är i däcket själv. Men känner du inte av något, och däcket beter sig som det ska så är det inget du behöver fundera över. Mer än att kanske inte använda den där däckkrängaren som inte reagerade på att han fick klämma på så mycket vikter.
 
Last edited:
Den första verkstaden skulle ha testat att vrida däcket 180 grader på fälgen för att se om det var däck, fälg eller balanseringsutrustning/metod som felade. Då hade de kunnat säkerställa att fälgen var boven i dramat. Eller troligare upptäckt att däcket/deras montering var kass.

Om den andra verkstaden körde statisk balansering kan jag förstå att de inte tog bort alla vikter först eftersom man kan förutsätta att ett så stort antal vikter beror på bucklig fälg. De kanske testade utan att ta bort något och tog sedan bort en sida i taget?

Hur som helst har du nu ett normalt antal vikter (0) och inga symptom på grav obalans så kör och var glad. Och lämna in till en däckgubbe som faktiskt kan MC nästa gång.
 
Den första verkstaden skulle ha testat att vrida däcket 180 grader på fälgen för att se om det var däck, fälg eller balanseringsutrustning/metod som felade. Då hade de kunnat säkerställa att fälgen var boven i dramat. Eller troligare upptäckt att däcket/deras montering var kass.

Om den andra verkstaden körde statisk balansering kan jag förstå att de inte tog bort alla vikter först eftersom man kan förutsätta att ett så stort antal vikter beror på bucklig fälg. De kanske testade utan att ta bort något och tog sedan bort en sida i taget?

Hur som helst har du nu ett normalt antal vikter (0) och inga symptom på grav obalans så kör och var glad. Och lämna in till en däckgubbe som faktiskt kan MC nästa gång.
Tack. Får hoppas det var en tidigare felmontering som krävde så mycket vikter. För jag märkte inte av någon grov obalans innan och inte nu heller.

Att lämna in till en däckgubbe som faktiskt kan MC är svårare. Inte lätt att veta vilka som lever upp till vad de utger sig för att kunna och vilka som inte gör det. Får väl hoppas att verkstaden jag använt nu senast vet bättre och lämna dit vid nästa däckbyte. Måste ändå byta på andra hojen snart också.
 
Byt själv så vet du hur noga det är gjort sedan. Som redan nämnt kan man balansera fälgen utan däck på så brukar man inte behöva några fler vikter eller väldigt få vikter utöver detta när däcket är på.

Har man problem med vibrationer så finns det även en "runout" parameter, eller "orundhet/ovalitet". Vissa däck har markeringar för både den tyngsta punkten samt den punkt där däcket är "högst" dvs längst avstånd från däckets tänkta centrum (eller tvärtom, jag har inte 100% koll...). Även fälgar kan ha en märkning för detta från fabrik eller så kan man ju kolla "dagsformen". Så ibland är det bättre att montera däcket så att däckets och fälgens toleranser tar ut varandra efter ovalitet istället för vikt innan man balanserar.
 
Blir det mer än en 80-100g brukar jag flytta däcket.
Är inte jättevanlig att det går åt mycket vikter men det händer någon gång per år så alla däck är inte "nära perfekta" när de tillverkas, du kan ha fått ett sådant förra gången.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top