Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var det exakt samma däck, bara annan bredd, eller böt du märke samtidigt?Jag gick ner från 190 till 180 på TLen, det var som en ny hoj. Mycket rappare att lägga ner.
Jag kommer köra på 180 framöver.
Jag har beg Metzeler Racetech K2 190/55 till salu. Perfekta för aktivt gatåka![]()
Alla 600cc rullar på 180 bak.
Så länge profilen medger att "hela" sidan är i backen så ger ju ett bredare däck mer kontakt och grepp. Om det har någon märkbar effekt, det vete fan?Hej!
Lånar tråden lite med en kanske lite "dum" fråga, men vill se vad ni har för svar på det då jag har hört väldigt vridna diskussioner ang breda och mindre breda däck.
Frågan är: Är det lättare att klota hojen i en skarp sväng med bredare däck än med smalare?
Tänker på kontakt ytan som är större på bredare däck.. Så klart faktorer som grus, jord och sk't på vägen påverkar ju.
Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.
Var jag inte tillräckligt tydlig LET ME KNOW!
Tack i förhand!![]()
Så länge profilen medger att "hela" sidan är i backen så ger ju ett bredare däck mer kontakt och grepp. Om det har någon märkbar effekt, det vete fan?
Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.
Ett 190/50-17 däck är rekomenderad för din hoj, precis som det står i boken. Vissa raceförare föredrar 180- bak då de menar att hojen blir lättare att "lägga ner" i svängarna, fast det är mest en smaksak.
Rekomenderar att du fortsätter köra på 190- bak faktiskt. Du lär inte märka skillnaden om du inte kör mycket bana...
Lycka till!![]()
Mvh
Dio
det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
![]()
När det bara fanns en kanal å bilden var svart-vit kanske....
Fast det är ju inte hela sanningen, såvitt jag förstått har profilhöjden inte någon direkt koppling till däckets "spetsighet" (slitbanans vinkel/radie)...det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
Var det exakt samma däck, bara annan bredd, eller böt du märke samtidigt?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |