Däck!

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Skall slänga på ett nytt bakdäck på Hojen.. Så till min fråga, skall man gå ned till 180 ist för 190 :va

Har hört många säga att dom gjort det, men kan någon peka på upplevd skillnad?

Hojjen: Cbr 1000
 
Många säger att dom får en mer lättsvängd hoj, jag är skeptisk. Fälgen är ju 6" och då ska man ha 190-däck, ett 180-däck blir ju uttjänjt, och iom det plattare.

Om du vill ha en mer kvickstyrd hoj skulle jag isf snarare föreslå ett 190/55-däck.

Jag har beg Metzeler Racetech K2 190/55 till salu. Perfekta för aktivt gatåka :tummenupp
 
Jag gick från ett 190 till 180 förra året och jag tyckte att känslan i hojen blev helt kass på bana. den blev inte alls lika stabil i nerlägg.
Vet inte om det är specefikt för 1098 men jag har hört fler som har sagt samma sak.
 
Jag gick ner från 190 till 180 på TLen, det var som en ny hoj. Mycket rappare att lägga ner.
Jag kommer köra på 180 framöver.
 
Ett 190/50-17 däck är rekomenderad för din hoj, precis som det står i boken. Vissa raceförare föredrar 180- bak då de menar att hojen blir lättare att "lägga ner" i svängarna, fast det är mest en smaksak.

Rekomenderar att du fortsätter köra på 190- bak faktiskt. Du lär inte märka skillnaden om du inte kör mycket bana...

Lycka till! :tummenupp


Mvh
Dio
 
Hej!

Lånar tråden lite med en kanske lite "dum" fråga, men vill se vad ni har för svar på det då jag har hört väldigt vridna diskussioner ang breda och mindre breda däck.

Frågan är: Är det lättare att klota hojen i en skarp sväng med bredare däck än med smalare?

Tänker på kontakt ytan som är större på bredare däck.. Så klart faktorer som grus, jord och sk't på vägen påverkar ju.

Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.

Var jag inte tillräckligt tydlig LET ME KNOW!

Tack i förhand! :)
 
Hej!

Lånar tråden lite med en kanske lite "dum" fråga, men vill se vad ni har för svar på det då jag har hört väldigt vridna diskussioner ang breda och mindre breda däck.

Frågan är: Är det lättare att klota hojen i en skarp sväng med bredare däck än med smalare?

Tänker på kontakt ytan som är större på bredare däck.. Så klart faktorer som grus, jord och sk't på vägen påverkar ju.

Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.

Var jag inte tillräckligt tydlig LET ME KNOW!

Tack i förhand! :)
Så länge profilen medger att "hela" sidan är i backen så ger ju ett bredare däck mer kontakt och grepp. Om det har någon märkbar effekt, det vete fan?
 
Vid kraftigt nedlägg har man faktiskt mer kontaktyta med ett 180-55 än ett 190-50.
 
Ett 190/50-17 däck är rekomenderad för din hoj, precis som det står i boken. Vissa raceförare föredrar 180- bak då de menar att hojen blir lättare att "lägga ner" i svängarna, fast det är mest en smaksak.

Rekomenderar att du fortsätter köra på 190- bak faktiskt. Du lär inte märka skillnaden om du inte kör mycket bana...

Lycka till! :tummenupp


Mvh
Dio

det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
 
det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen

el. 18(0)/67
 
:va
När det bara fanns en kanal å bilden var svart-vit kanske....

haha Nä, räcker faktiskt om du går 1år tillbaka i tiden! Tro mig! ;)

Köpte nya däck till min gamla cbr 600f-97 förra året av märke Metzler Roadtech 160/60 hos Honda mc center. (ursäkta stavningen).
Däcken ansågs vara bland dom bästa på marknaden!

Körde 1000mil på en säsong och dom är knappt slitna!! Det kallar jag kvalle! :tummenupp :D
 
Last edited:
det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
Fast det är ju inte hela sanningen, såvitt jag förstått har profilhöjden inte någon direkt koppling till däckets "spetsighet" (slitbanans vinkel/radie)...
 
Var det exakt samma däck, bara annan bredd, eller böt du märke samtidigt?


Ojdu, det minns jag faktiskt inte, det var ett par år sen jag slutade med 190.
Dock är det ju på en tjockis TL, det går ju inte att åka särskilt snabbt med dom ändå...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top