Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var det exakt samma däck, bara annan bredd, eller böt du märke samtidigt?Jag gick ner från 190 till 180 på TLen, det var som en ny hoj. Mycket rappare att lägga ner.
Jag kommer köra på 180 framöver.
Jag har beg Metzeler Racetech K2 190/55 till salu. Perfekta för aktivt gatåka![]()
Alla 600cc rullar på 180 bak.
Så länge profilen medger att "hela" sidan är i backen så ger ju ett bredare däck mer kontakt och grepp. Om det har någon märkbar effekt, det vete fan?Hej!
Lånar tråden lite med en kanske lite "dum" fråga, men vill se vad ni har för svar på det då jag har hört väldigt vridna diskussioner ang breda och mindre breda däck.
Frågan är: Är det lättare att klota hojen i en skarp sväng med bredare däck än med smalare?
Tänker på kontakt ytan som är större på bredare däck.. Så klart faktorer som grus, jord och sk't på vägen påverkar ju.
Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.
Var jag inte tillräckligt tydlig LET ME KNOW!
Tack i förhand!![]()
Så länge profilen medger att "hela" sidan är i backen så ger ju ett bredare däck mer kontakt och grepp. Om det har någon märkbar effekt, det vete fan?
Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.
Ett 190/50-17 däck är rekomenderad för din hoj, precis som det står i boken. Vissa raceförare föredrar 180- bak då de menar att hojen blir lättare att "lägga ner" i svängarna, fast det är mest en smaksak.
Rekomenderar att du fortsätter köra på 190- bak faktiskt. Du lär inte märka skillnaden om du inte kör mycket bana...
Lycka till!![]()
Mvh
Dio
det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
![]()
När det bara fanns en kanal å bilden var svart-vit kanske....
Fast det är ju inte hela sanningen, såvitt jag förstått har profilhöjden inte någon direkt koppling till däckets "spetsighet" (slitbanans vinkel/radie)...det är ju 190/55 ni ska på tusen hojar vilket gör att hojen svänger bättre än ett 180/55 eftersom /55 är profilen av bredden. Alltså ett 190/55 är spetsigare än ett 180 däck + att ni har mera gummi i backen
Var det exakt samma däck, bara annan bredd, eller böt du märke samtidigt?
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell
Screenshot Titta bakåt u... |
|
![]() |
Nya Ducati Multistrada V4 Rally
Pressrelease från Ducati (B... |
![]() |
MV Agusta bekräftar ny Brutale
MV Agusta har avslöjat en d... |
![]() |
Yamaha rekordsatsar på GGN
När världens största enduro... |
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan
Screenshot När Buell för... |
|
![]() |
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h
Den brittiske stuntföraren ... |
![]() |
Stora Motorcykelkatalogen 2026
Nu har vi öppnat förbeställ... |
![]() |
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen
Nya Panigale V4 R har senas... |
![]() |
Vilken otrolig comeback!
Spanjoren Marc Marquez full... |
![]() |
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats
Ända sedan INDIAN MOTORCYCL... |