Däck?????

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Någon som kan rekomendera ett bra däck??? vill ha ett bra däck med bra "bett" i marken. Jag kör Yamaha MT-01..

Last edited:
Nyheterna för i år i kategorin sportiga gatdäck är väl Metzeler Sportec M3, Bridgestone Battlax BT015, Michelin Pilot Power 2CT och Dunlop Qualifier.

Vilket som är bäst vet jag ej, men alla är säkerligen "bra nog" för gemene sporthojsförare.

Själv har jag ett tokslut BT010 fram och ett Pirelli Diablo Strada bak just nu.
Ett par Metzeler Sportec M1 som jag fick i somras ska snart krängas på.

Jag är mycket nöjd med Diablo Strada, inte renodlat sportdäck men har funkat bra på de bandagar jag kört hittills och har inte tagit slut jättefort heller.

Last edited:
Jag fick hem mitt michelin pilot road för ett par minuter sen :tummenupp så det närmar sig, till veckan ska det blir premiär,,,

Har krängt på michelin pilot road för 2 veckor sen, har inte hunnit testa dem något eftersom det är så kallt i backen.

Edit: Har kört men inte vågat dra på något, något alls typ..

däck

xyx skrev:
2076586 Nyheterna för i år i kategorin sportiga gatdäck är väl Metzeler Sportec M3, Bridgestone Battlax BT015, Michelin Pilot Power 2CT och Dunlop Qualifier.

Vilket som är bäst vet jag ej, men alla är säkerligen "bra nog" för gemene sporthojsförare.

Själv har jag ett tokslut BT010 fram och ett Pirelli Diablo Strada bak just nu.
Ett par Metzeler Sportec M1 som jag fick i somras ska snart krängas på.

Jag är mycket nöjd med Diablo Strada, inte renodlat sportdäck men har funkat bra på de bandagar jag kört hittills och har inte tagit slut jättefort heller.

Jag har läst en hel del här på forumet om pilot power, och att det är ett bra däck som måmga rekomenderar, men jag har inte läst så mkt om pilot road, vad är det för typ av däck?

hallå har road pilot fram å bak å de e kanon även när de blir lite blött läste nånstan att dom fick bäst i test på blött å andra plats på torrt fast ja kommer inte ihåg vilka som kom före så dom duger nog till de mesta :banana

Pilot Road är ett hårdare gatdäck som lämpar sig mer till touring än sportig körning.. det har bra livslängd men ska inte in under kategorin klistriga däck..... Pilot Power/M3 är väl bland det bästa....

Jag kör på Pilor Power!
Grymt bra fäste trots att det bara är några få plusgrader och blött på backen!
Rekomenderas!! :tummenupp

/Eas

Jag har beställt dunlop d208 sportmax vi får se hur det funkar

Måste bara fråga.... Jag har precis satt på ett par Dunlop sportmax 218 på min hoj, ä de några bra däck eller? Hur är fästet, hållbarheten mm?

Tojje skrev:
2077126 hallå har road pilot fram å bak å de e kanon även när de blir lite blött läste nånstan att dom fick bäst i test på blött å andra plats på torrt fast ja kommer inte ihåg vilka som kom före så dom duger nog till de mesta :banana

En liten frånga ang livslängden på dessa däck ungefär?
pilot power och road pilot.
(naturligtvis beror det på körningen)

Martin

Pilot power räcker väll runt 400-700 mil.. beroende på körning. Visst kan man burna upp däcken eller bara åka autobahn så får man nog töja marginalerna men det tror jag du förstår :tummenupp

Kenya skrev:
2078422 Pilot power räcker väll runt 400-700 mil.. beroende på körning. Visst kan man burna upp däcken eller bara åka autobahn så får man nog töja marginalerna men det tror jag du förstår :tummenupp

jo det e väl så att man kan få det att hålla hur länge som helst om man fisåker, men jag vill hellre ha ett däck med bra bett i än att däcket räcker till nästa säsong. det verkar som det lutar åt pilot power, (än så länge) eller e det någon som inte delar min uppfattning eller kanske har ett bättre tips på däck?

Martin

Pilot Road:
Kurva 5
Livslängd 9

Pilot Power:
Kurva 9
Livslängd 5

Dunlop D208:
Kurva 7
Livslängd 5

Dunlop D218:
Kurva 8
Livslängd 4

Pirelli Diablo Corsa:
Kurva 9
Livslängd 4

Pirelli Diablo
Kurva 7
Livslängd 6

Gillar du att ligga på lite i svängarna så är Power ett jäkligt bra val.
Kolla även på Metzler M1 eller ännu vassare M3 liksom Pirelli Diablo Corsa t.ex.

Generellt kan man säga att du byter bort livslängd och våtgrepp mot torrfäste. Men tillverkarnas utveckling gör att bytes summan blir mindre å mindre när det gäller supersport däck.

mt-01martin skrev:
2076099 Någon som kan rekomendera ett bra däck??? vill ha ett bra däck med bra "bett" i marken. Jag kör Yamaha MT-01..
Halloj....
Jag har åkt på Conti road attack ifjol, å det var helt ok både i fäste å livslängd. Ca 800 mil i skapligt tempo.
MT-01:an har väl en hel del vrid lika som min Aprilia typ en105nm eller mer på hjulet.
Enligt vad det sägs så ska det nya Conti sport attack motsvara Pirelli å Michelin ni talat om i tidigare inlägg. Fast priset är klart mindre. Ett 180/55-17 kostar ca 1800:- monterat å klart.
En alternativ bara.................

mt-01martin skrev:
2077104 Jag har läst en hel del här på forumet om pilot power, och att det är ett bra däck som måmga rekomenderar, men jag har inte läst så mkt om pilot road, vad är det för typ av däck?

Har kört många säsonger med Pilot Road och har bara gott att säga om dem.

Ett gatdäck som i första hand är gjort för gatåkning och funkar där utmärkt på både sporttourers med lite högre tempo både i kurvor och rakt fram. Funkar solo och med packning/skjuts och ger ett jämnt slitage och funkar bra både på vått och torrt.

Lång livslängd om rätt lufttryck används (kontroll krävs för alla däck min 1ggr/vecka) och fjädringen är rätt ställd.

Funkar till landsväg och bana någon enstaka gång utan att överaska negativt!

Ett himla bra däck till gatåkning och bana någon/några fåtal gånger/säsong kort och gott!

Mvh!
// Niklas

Triggerhappy skrev:
2078468 Pilot Road:
Kurva 5
Livslängd 9

Pilot Power:
Kurva 9
Livslängd 5

Dunlop D208:
Kurva 7
Livslängd 5

Dunlop D218:
Kurva 8
Livslängd 4

Pirelli Diablo Corsa:
Kurva 9
Livslängd 4

Pirelli Diablo
Kurva 7
Livslängd 6

Varifrån kommer siffrorna?
Reportage? Länk tack!

Mvh!
// Niklas

Är alla Michelin Pilot Power som säljs nya från butiker 2CT-modell, tänkte köpa framdäck antingen från däckia, dackonline eller raceshop.se.

Avarage skrev:
2078524
Varifrån kommer siffrorna?
Reportage? Länk tack!

Mvh!
// Niklas

Mig själv och mina egna erfarenheter av respektive däckstyp...ja jag har kört dem alla och några till.
Men det är ju bara min ÅSIKT å inget annat !

Strongliquid skrev:
2078848 Är alla Michelin Pilot Power som säljs nya från butiker 2CT-modell, tänkte köpa framdäck antingen från däckia, dackonline eller raceshop.se.

Det är bara bakdäcket som är ändrat...om man läser på Michelins hemsida.

Triggerhappy skrev:
2078468 Pilot Road:
Kurva 5
Livslängd 9

Pilot Power:
Kurva 9
Livslängd 5

Dunlop D208:
Kurva 7
Livslängd 5

Dunlop D218:
Kurva 8
Livslängd 4

Pirelli Diablo Corsa:
Kurva 9
Livslängd 4

Pirelli Diablo
Kurva 7
Livslängd 6

Gillar du att ligga på lite i svängarna så är Power ett jäkligt bra val.
Kolla även på Metzler M1 eller ännu vassare M3 liksom Pirelli Diablo Corsa t.ex.

Generellt kan man säga att du byter bort livslängd och våtgrepp mot torrfäste. Men tillverkarnas utveckling gör att bytes summan blir mindre å mindre när det gäller supersport däck.

Gillar starkt ditt upplägg.. förstår jag dig rätt om du säger att Metzler M1 är duktigt bra... har hittat ett set 120 och 180 för 2000:-.

För det är väl rätt billigt? Dålig koll på just däck....

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back