RandomDude
Gudomlig sporthojare
Däck Tråden!
Jag har suttit och läst en mängd trådar angående däckstryck på gata samt på bana. Vilka däck som är bra och vilken livslängd de har. Men inte har jag blivit klokare för det.
Jag skulle vilja reda ut allting i denna tråd, de som har något vettigt att skriva skriv det, inga gissningar. (Det gör ingenting om tråden spårar ur efter att alla vettiga svar skrivits
)
-Vilket däckstryck skall jag använda, det som står i min MC-manual eller däck-tillverkarens rekomendation? (Var får jag tag på denna utan att ringa generalagenten?)
-Vad händer om jag har för högt däckstryck respektive för lågt? (har hört många olika svar i denna fråga)
-Varför har man lägra tryck i däcken på bana än på vanlig väg och hur vet man hur mycket man ska sänka trycket på bana?
-Jag tycker min hoj är aningen understyrd kan det bero på däcken, däckstrycket eller fjädringen?
-Bör man byta båda fram och bak samtidigt och är det viktigt att det är samma däck fram och bak? (Slits bak och fram lika mycket om man inte kör bakhjul eller burnar? Mitt är mera slitet bak kan jag tillägga)
-Hur känner jag som vanlig dödlig skillnad på ett exempelvis Pirelli Diablo och ett mera touringaktigt däck? (Hur känner man greppet utan att få sladd?)
-Jag har läst att man kommer ca 400 mil på ett Pirelli Diablo, hur långt kommer man på ett Pirelli Diablo Strada som är touring versionen?
-Vilket mönsterdjup får man som minst ha för vägverket och var mäter man det , mitten på däcket eller? (Mitt bakdäck är mycket mer slitet i mitten än på sidorna, är detta normalt eller är det bara jag som kört för mycket rakt fram?)
Fram med svaren nu!!
Jag har suttit och läst en mängd trådar angående däckstryck på gata samt på bana. Vilka däck som är bra och vilken livslängd de har. Men inte har jag blivit klokare för det.

Jag skulle vilja reda ut allting i denna tråd, de som har något vettigt att skriva skriv det, inga gissningar. (Det gör ingenting om tråden spårar ur efter att alla vettiga svar skrivits

-Vilket däckstryck skall jag använda, det som står i min MC-manual eller däck-tillverkarens rekomendation? (Var får jag tag på denna utan att ringa generalagenten?)
-Vad händer om jag har för högt däckstryck respektive för lågt? (har hört många olika svar i denna fråga)
-Varför har man lägra tryck i däcken på bana än på vanlig väg och hur vet man hur mycket man ska sänka trycket på bana?
-Jag tycker min hoj är aningen understyrd kan det bero på däcken, däckstrycket eller fjädringen?
-Bör man byta båda fram och bak samtidigt och är det viktigt att det är samma däck fram och bak? (Slits bak och fram lika mycket om man inte kör bakhjul eller burnar? Mitt är mera slitet bak kan jag tillägga)
-Hur känner jag som vanlig dödlig skillnad på ett exempelvis Pirelli Diablo och ett mera touringaktigt däck? (Hur känner man greppet utan att få sladd?)
-Jag har läst att man kommer ca 400 mil på ett Pirelli Diablo, hur långt kommer man på ett Pirelli Diablo Strada som är touring versionen?
-Vilket mönsterdjup får man som minst ha för vägverket och var mäter man det , mitten på däcket eller? (Mitt bakdäck är mycket mer slitet i mitten än på sidorna, är detta normalt eller är det bara jag som kört för mycket rakt fram?)
Fram med svaren nu!!

Last edited: