Däck-Tråden!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Däck Tråden!

Jag har suttit och läst en mängd trådar angående däckstryck på gata samt på bana. Vilka däck som är bra och vilken livslängd de har. Men inte har jag blivit klokare för det. :3freak

Jag skulle vilja reda ut allting i denna tråd, de som har något vettigt att skriva skriv det, inga gissningar. (Det gör ingenting om tråden spårar ur efter att alla vettiga svar skrivits :tungan )


-Vilket däckstryck skall jag använda, det som står i min MC-manual eller däck-tillverkarens rekomendation? (Var får jag tag på denna utan att ringa generalagenten?)

-Vad händer om jag har för högt däckstryck respektive för lågt? (har hört många olika svar i denna fråga)

-Varför har man lägra tryck i däcken på bana än på vanlig väg och hur vet man hur mycket man ska sänka trycket på bana?

-Jag tycker min hoj är aningen understyrd kan det bero på däcken, däckstrycket eller fjädringen?

-Bör man byta båda fram och bak samtidigt och är det viktigt att det är samma däck fram och bak? (Slits bak och fram lika mycket om man inte kör bakhjul eller burnar? Mitt är mera slitet bak kan jag tillägga)

-Hur känner jag som vanlig dödlig skillnad på ett exempelvis Pirelli Diablo och ett mera touringaktigt däck? (Hur känner man greppet utan att få sladd?)

-Jag har läst att man kommer ca 400 mil på ett Pirelli Diablo, hur långt kommer man på ett Pirelli Diablo Strada som är touring versionen?

-Vilket mönsterdjup får man som minst ha för vägverket och var mäter man det , mitten på däcket eller? (Mitt bakdäck är mycket mer slitet i mitten än på sidorna, är detta normalt eller är det bara jag som kört för mycket rakt fram?)

Fram med svaren nu!! :tummenupp
 
Last edited:
Ingen med kunskap om detta som vill svara? Det räcker med att svara på en av frågorna, om man inte kan svaret på alla samtidigt :tomten
 
Jag har ingen jättekoll, jag bara skriver hur jag uppfattar det.

eV1Te skrev:
-Vilket däckstryck skall jag använda, det som står i min MC-manual eller däck-tillverkarens rekomendation? (Var får jag tag på denna utan att ringa generalagenten?)

Det är lite upp till dig och vad du tycker känns bra. Runt 2.5 fram/bak är lagom för gata tycker jag. Men jag känner ingen skillnad på 2.5 och 3 i bakdäcket.

eV1Te skrev:
-Varför har man lägra tryck i däcken på bana än på vanlig väg och hur vet man hur mycket man ska sänka trycket på bana?

Däcken påfrestas mycket mera på bana och genererar mer värme, då stiger trycket i däcken. Hur mycket man sänker diffar på hur tung hoj du har och hur snabbt du kör. Testa att gå ner några hekton till att börja med om du inte vet att du är väldigt snabb. Sen kan du sänka lite mera och känna på det med, det finns inga fasta värden som är regler.

eV1Te skrev:
-Jag tycker min hoj är aningen understyrd kan det bero på däcken, däckstrycket eller fjädringen?
Ja. Och din körstil i viss mån.

eV1Te skrev:
-Bör man byta båda fram och bak samtidigt och är det viktigt att det är samma däck fram och bak? (Slits bak och fram lika mycket om man inte kör bakhjul eller burnar? Mitt är mera slitet bak kan jag tillägga)
Igen, det beror på hur du kör. Jag struntar fullkommligt i det på gata för släpper det där så är det pga oförsiktighet eller kladd på asfalten. Bakdäcket tar som regel alltid slut före framdito på gata, bakdäcket bli platt. Men att blanda däcksmärken har inte jag fått problem med, förutom när jag hade ett dunlop slick bak och bridgestone gatdäck fram. Det blev sjukt vobbligt men det var å andra sidan på en ganska bucklig bana.

eV1Te skrev:
-Hur känner jag som vanlig dödlig skillnad på ett exempelvis Pirelli Diablo och ett mera touringaktigt däck? (Hur känner man greppet utan att få sladd?)

Ingen aning, viss skillnad i stabilitet kanske man kan märka men just greppet på torr asfalt tror jag inte att du märker nån skillnad på om du har ett par cm kycklingränder.

eV1Te skrev:
-Vilket mönsterdjup får man som minst ha för vägverket och var mäter man det , mitten på däcket eller? (Mitt bakdäck är mycket mer slitet i mitten än på sidorna, är detta normalt eller är det bara jag som kört för mycket rakt fram?)

1.6 som minsta mönsterdjup där det finns mönster. När mönstret tar slut så har man fortfarande någon mm innan corden (korden?) tittar fram.
 
Last edited:
eV1Te skrev:
Jag har suttit och läst en mängd trådar angående däckstryck på gata samt på bana. Vilka däck som är bra och vilken livslängd de har. Men inte har jag blivit klokare för det. :3freak

Jag skulle vilja reda ut allting i denna tråd, de som har något vettigt att skriva skriv det, inga gissningar. (Det gör ingenting om tråden spårar ur efter att alla vettiga svar skrivits :tungan )


-Vilket däckstryck skall jag använda, det som står i min MC-manual eller däck-tillverkarens rekomendation? (Var får jag tag på denna utan att ringa generalagenten?)
Jag har 2.5 bar fram och bak på gata (Michelin Pilot Power).

eV1Te skrev:
-Varför har man lägre tryck i däcken på bana än på vanlig väg och hur vet man hur mycket man ska sänka trycket på bana??)
Jag har 2,3 bar fram och bak på bana (Michelin Pilot Power).

eV1Te skrev:
-Jag tycker min hoj är aningen understyrd kan det bero på däcken, däckstrycket eller fjädringen?
Kom ihåg att du ska alltid ha driv igenom kurvorna, så att fjädringen kan jobba optimalt, så kanske den blir neutral.

eV1Te skrev:
-Jag har läst att man kommer ca 400 mil på ett Pirelli Diablo, hur långt kommer man på ett Pirelli Diablo Strada som är touring versionen?

-Vilket mönsterdjup får man som minst ha för vägverket och var mäter man det , mitten på däcket eller? (Mitt bakdäck är mycket mer slitet i mitten än på sidorna, är detta normalt eller är det bara jag som kört för mycket rakt fram?)

Fram med svaren nu!! :tummenupp
 
Jag var på en MC-firma nyligen och de rekommenderade Michelin pilot road om man ville ha lite livslängd på sulorna. Vad har ni för erfarenheter om dom?

Han påstod också att de hade blandat i något ämne i däcken som gjorde att de hade bra grepp även när de inte var uppvärmda?
 
eV1Te skrev:
Jag var på en MC-firma nyligen och de rekommenderade Michelin pilot road om man ville ha lite livslängd på sulorna. Vad har ni för erfarenheter om dom?

Han påstod också att de hade blandat i något ämne i däcken som gjorde att de hade bra grepp även när de inte var uppvärmda?

Han pratar säkert om slica (silcka, sica eller vad det nu heter). Det finns i de flesta däck nuförtiden.
 
Det stämmer (Silca någonting sa han), fick känslan av att han ville sälja just Michelin till mig... Är det märket bättre än andra idag när det gäller däck med längra livslängd eller är det bara han som har många på lager :rolleyes: ?
 
eV1Te skrev:
Det stämmer (Silca någonting sa han), fick känslan av att han ville sälja just Michelin till mig... Är det märket bättre än andra idag när det gäller däck med längra livslängd eller är det bara han som har många på lager :rolleyes: ?
Min erfarenhet av Michelin är att däcken beter sig likadant hela livslängden vilket är en stor anledning till att jag kör på dem.
Jag körde 1200 mil med Pilot Road innan jag bytte. Då hade dock bakdäcket varit olagligt i 200 mil. I övrigt är det med däck som det är med olja, det finns många skolor. :)
 
Bytte mitt Diablo-bakdäck idag till ett nytt likadant. Vet inte exakt hur långt jag kört på det gamla, men det var betydligt mer än 400 mil iallafall, säkert närmare det dubbla (fritt fram för alla att kalla mig söndagsförare osv). Men då var det också helt slut. När jag gav mig ut på sista turen var däcket i och för sig utan mönster mitt på, men när jag kom hem 3-4 mil senare så var det hål och sprickor i det... :brinnerup
 
Det är ialla fall skillnad på däck kan jag säga, tidigare Michelin pilot power, nu dunlop 208,, har fått ganska så många bakhjulssläpp på sista tiden, dock tycker jag att jag gasar som förut? :D
 
aa eftersom jag såg den här tråden så tänkte man bara klämma en rolig sak som hände mig idag, kom hem efter jobbet brorsan hade langat på akra system på sin 660 å david tänker här måste det provas.
drar ut en repa på 10 min nåra slangningar och lek i lugnt tempo kommer hem med smilbanden högt, kommer hem sen på kvällen och jag har lyckats kirra punka på hans hoj med en fet spik i bakdäcket, det ska alltid hända mig!! jag e så trött!!! :mad:
 
Jag är mycket imponerad av grepp och livslängd på Pilot Road bakdäck.
Jag hade Pirelli Diablo och Avon Pro xx xtreme förut och de prioriterade grepp framför livslängd.
Efter 250 mil var jag tvungen att byta Avon:et för det var slut (på mitten).

Jag är ingen fena på att köra och har inte kört bana så jag märker faktiskt ingen skillnad i fäste på gata, däremot kan jag ju säga att livslängden är 300% bättre i Pilot Road än i de andra 2.
 
Davidk skrev:
aa eftersom jag såg den här tråden så tänkte man bara klämma en rolig sak som hände mig idag, kom hem efter jobbet brorsan hade langat på akra system på sin 660 å david tänker här måste det provas.
drar ut en repa på 10 min nåra slangningar och lek i lugnt tempo kommer hem med smilbanden högt, kommer hem sen på kvällen och jag har lyckats kirra punka på hans hoj med en fet spik i bakdäcket, det ska alltid hända mig!! jag e så trött!!! :mad:

Det är bara att lämna till gummiverkstaden för invändig plugg.
För mig kostade det 150 :-

Och snälla använd punkt lite oftare i meningarna, det underlättar min läsförståelse.
 
Hej.

Du kan köra 2,4 fram och 2,7 bak (dettar gäller din hoj, inte alla)
öka till 2,5 resp 2,9 om du kör med passagerare mycket.
Min rekomendation är att du alltid kör med samma tryck i däcken oavsett om du kör på bana eller inte.
Det skiljer väldigt lite i grepp men hojjen byter helt karaktär. Den svänger olika och tappar lite i stabilitet med lägre tryck.

Däck med olikt formade stommar kan kännas väldigt olika, du får köra lite olika modeller och prova helt enkelt.
Men min gissning är att allt kommer att kännas ungefär likadant med undantag från Pilot Power.
 
Last edited:
R1 wannabe skrev:
Jag är mycket imponerad av grepp och livslängd på Pilot Road bakdäck.
Jag hade Pirelli Diablo och Avon Pro xx xtreme förut och de prioriterade grepp framför livslängd.
Efter 250 mil var jag tvungen att byta Avon:et för det var slut (på mitten).

Jag är ingen fena på att köra och har inte kört bana så jag märker faktiskt ingen skillnad i fäste på gata, däremot kan jag ju säga att livslängden är 300% bättre i Pilot Road än i de andra 2.
Heller ingen fena? på att köra men jag märker en skillnad, inbillning eller ej, men när jag byter om 100 mil igen,pilot power!!!! :hihi
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top