Däck till Ducati Scrambler?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Bakdäcket på min Ducati börjar bli slitet och ryggmärgsreflexen säger att jag borde köpa ett likadant Pirelli MT60RS, 180/55ZR17. Jag kör sällan med attack på grus eller asfalt, men kan inte låta bli att gasa lite när det är lösgrus. Ska jag handla ett sånt eller borde jag titta på något alternativ?
IMG_20200822_131334_copy_2811x2400.jpg
 
Mt60 har usel livslängd därför att det är supermjukt för att få bra bett på asfalt såväl som grus. Vill du ha mer livslängd och inte kör grus köp ett renodlat gatdäck.
 
Jag skulle gissa att 25-30% av det jag kör är på grus. Det är anledningen till att jag valde den motorcykeln.
 
Jag förstår att alla däck är kompromisser, men olika tillverkare skulle kunna lyckas mer eller mindre.
Finns det något som ger liknande driv på grus, men håller aningen längre?
 
Jag förstår att alla däck är kompromisser, men olika tillverkare skulle kunna lyckas mer eller mindre.
Finns det något som ger liknande driv på grus, men håller aningen längre?

Pirelli Scorpion Rally STR

Är inne på tredje uppsättningen, håller ca 1000 mil för ett bakdäck, 1500 mil fram vid min körning på en R1200GSA, nästan alltid med packning, ofta även passagerare, asfalt/grus ca 50/50.

Fantastiskt bra grepp även på våt och kall asfalt vilket är viktigt för mig. Även RIKTIGT bra på löst underlag även om det inte är något crossdäck.

Bara att handla tycker jag.
 
Jag beställde ett likadant igen. Nu har jag förstås ingen aning om hur länge det gamla höll eftersom jag köpte cykeln begagnad, men det borde klara resten av säsongen om jag byter nu.
Jag tyckte Pirelli Scorpion Rally STR var fult...:D
 
Jag beställde ett likadant igen. Nu har jag förstås ingen aning om hur länge det gamla höll eftersom jag köpte cykeln begagnad, men det borde klara resten av säsongen om jag byter nu.
Jag tyckte Pirelli Scorpion Rally STR var fult...:D

Vafan, kör du omkring och TITTAR på däcken?? :va
 
Vafan, kör du omkring och TITTAR på däcken?? :va

Du kör väl mest BMW touringhojar? I så fall har man per definition redan valt bort det mesta vad gäller estetiska aspekter. För en del av oss andra och fåfänga så är det viktigt att hojen är snygg ÄVEN när den står still och man tittar på den.
 
Du kör väl mest BMW touringhojar? I så fall har man per definition redan valt bort det mesta vad gäller estetiska aspekter. För en del av oss andra och fåfänga så är det viktigt att hojen är snygg ÄVEN när den står still och man tittar på den.

Jag valde tidigt den fulaste tänkbara hojen så jag slipper ens fundera på dessa aspekter av hojlivet...
 
Nä, men det är det jag ser när jag öppnar garaget. Det var väl därför jag la någon tusenlapp på att flytta nummerplåten lite uppåt.

Precis därför köpte jag Continental TKC70. Dom är läckra att titta på, håller hyfsat många mil och är helt okej både på grus och asfalt. Nu kör jag ju 90 % asfalt och det funkar perfekt. 1300 mil hittils och jag har ungefär 2-3 mm kvar så det räcker säsongen ut. Nästa år får vi se vad det blir.

Conti_TKC_70.jpg
 
Last edited:
Mitt bakdäck börjar redan se slitet ut igen och jag har väl bara kört 350-400 mil på det. Efter gårdagens utflykt tyckte jag det såg ut som att det hade gått varmt och "smetat" så det låg "gummikorvar" i skårorna.
 
Har alltid gillat Dunlop. Och Mutant, som nämns tidigare i tråden, är imo ett riktigt snyggt däck! ?
Jag är också fåfäng när det kommer till fordon och kringutrustning. Därför ligger just Ducati Scrambler högt på önskelistan inför nästa säsong!
 
Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
 
Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
-Jag vill inte verka tjatig, men lägg på Conti TKC70 så blir det bra :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top