Däck till Ducati Scrambler?

Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
Mätte du med båda vid samma tillfälle? Skiljer sig mkt om du möter en sval dag k garaget och efter en tur i 30 grader sommarsol :) Gatdäck anges oftast rek tryck kallt. Personligen använder jag rek däcktryck som vägledning, sen justerar jag efter hur hojen känns och däckslitaget. Runt 300 mil håller mina däck oavsett märke. Men alltid sportiga däck. Oavsett hur mönstret ser ut ?
 
Mätte du med båda vid samma tillfälle? Skiljer sig mkt om du möter en sval dag k garaget och efter en tur i 30 grader sommarsol :) Gatdäck anges oftast rek tryck kallt. Personligen använder jag rek däcktryck som vägledning, sen justerar jag efter hur hojen känns och däckslitaget. Runt 300 mil håller mina däck oavsett märke. Men alltid sportiga däck. Oavsett hur mönstret ser ut ?
Jag mätte med några sekunders mellanrum i garaget där det är ungefär 22 grader. Förra året provade jag lite olika tryck tills det kändes bra och har använt samma mätare hela tiden, men nu kändes det som att något var galet när känslan var annorlunda trots samma kalltryck. Därav provade jag en annan mätare.

Jag funderar på om nålen eller skalan har rört på sig i påfyllningsmunstyckets mätare. 35 psi kallt ska kännas bra, men den kändes degig med "38".

Slitaget har jag inte funderat på egentligen. Den hade gått 474 mil på två år när jag köpte den och jag kom kanske 80-100 till på det bakdäcket. Det nya har gått resten upp till 950 mil och jag tror att slitaget är högre på mil som körs när däcket är färskt än när det har härdat en extra vinter.
 
Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
Har du jämfört med kompressorn på macken med dina från jula & biltema? Vore intressant att se hur fel/rätt macken visar i förhållande till dessa ffa julavarianten.
 
Har du jämfört med kompressorn på macken med dina från jula & biltema? Vore intressant att se hur fel/rätt macken visar i förhållande till dessa ffa julavarianten.
Det tror jag varierar precis hur som helst på olika mackar. Min närmsta mack har en sån där som man ställer in trycket man vill ha och sen slår den ifrån när det värdet är uppnått. Jag tror inte det går att kolla med den utan att ändra trycket om det inte redan är "rätt".
 
Det tror jag varierar precis hur som helst på olika mackar. Min närmsta mack har en sån där som man ställer in trycket man vill ha och sen slår den ifrån när det värdet är uppnått. Jag tror inte det går att kolla med den utan att ändra trycket om det inte redan är "rätt".
Ja det känns lite så. Pumpar jag inte hemma utan på macken så kör jag alltid till samma mack.
 
Måste vara mjukare gummi på mitten. :cool:
IMG_20210718_153907__01.jpg
Driver skitdåligt på grus.
 
Jag har ägnat en del av eftermiddagen/kvällen till att studera däcktester på tuben. Det är vanligt att folk terrängkör på allvar, men jag har varken klippor eller sandöknar där jag kör. Det är kanske 75-80% asfalt och resten vanlig grusväg. Är TKC70 ett bättre val än Anakee eller...?

Som det är nu får cykeln stå tills jag har bytt bakdäcket. Det blev lite väl slipprigt idag. Hade ett par släpp på asfalt och funderar på om det var på kanten av "det platta".
 
Jag beställde TKC70 från Däckonline och i morse fick jag besked att det var försenat ytterligare några dagar så jag bad dem annullera ordern. Nån timme senare fick jag meddelande från PostNord att de ville leverera däcket på torsdag. Sen dröjde det några timmar innan Däckonline mailade att jag ska få tillbaka mina pengar.

Nu får det vara Pilot Power 2CT bak resten av säsongen. Ska bara komma på vad jag ska para ihop det med i framänden. Likadana verkar inte finnas i 120/70-18.
 
Jag tar alltså tacksamt emot tips på däck att ha fram när det sitter 190/55-17 Pilot Power CT bak. Originaldimensionen är 120/70-18 fram.
 
Jag fortsätter min monolog här. Idag kom det TKC70 jag hade avbeställt hos Däckonline. Jag hade precis kollat med Hojdäck för att få något som passar ihop med sportdäcket som sitter på, men jag blir sugen på att testa TKC70.

Fan, man skulle ha en förmyndare som talade om för en hur man ska göra.
 
...om inte annat går det att burna upp det framför den lokala ICA-butiken - efter stängingsdags så att Epa-raggarna kan få något att impas av! JUL416 lär få nya sulor, tjejhojen har snart hyland på däcksidorna fram. Inte heller squarepants i bak.
I praktiken är däcket inte mitt eftersom jag avbeställde det. Fast jag har ju betalat för det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top