Däck/Storleks fråga?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Hallo

I min handbok till min mc står det att fram däcket skall vara i storlek 110/80/V17. Går det att köra med ett 110/70/V17? eller måste man följa handboken slaviskt?

ski_extreme skrev:
Hallo

I min handbok till min mc står det att fram däcket skall vara i storlek 110/80/V17. Går det att köra med ett 110/70/V17? eller måste man följa handboken slaviskt?

Finns många exempel på folk som bytt till större bakdäck, och vad jag vet har ingen klagat :tummenupp

ski_extreme skrev:
Hallo

Nej,du ändrar bara profilen lite,inget märkvärdigt..Istället för 80% av däckets bredd så blir det 70% ...Det blir din profil på däcket.. :tummenupp

Last edited:
ski_extreme skrev:
Hallo

Det är höga böter på "fel" framdäck. Nej, skämt åsido. Det ska inte vara några problem. Skillnaden räknar du ut genom att ta 70 resp. 80 procent av 110. Det blir 88mm resp. 77mm vilket ger en skillnad på 11mm.

Det är ytterst sällan något blir bättre av att skifta däckdimension upp eller ner. Original är vad de på fabriken kom fram till efter många långa R&D-timmar. Chansen att det blir bättre när en vedbodmekare ändrar något är mycket liten.

Provade ett 65-profil på min istället för 70, och kan säga att den går bättre på vägen med 70-profil. Hur din cykel reagerar vet man ju inte, och på min var det inga jätteskillnader, men i 999 fall av 1000 så är det original som är bäst. Därmed inte sagt att cykeln blir konstig att köra, är det svårt att hitta 80-profil så är det väl bara att testa ett 70-profil. Annars hade jag hållt mig till originaldimensioner.

Ett exempel på när man skall byra profil fram:
Yamaha R6 har 65 profil som standard fram, om man då höjer gaffelbenen i styrkronorna för att få snabbare styrning så bör man gå upp till den mer normala 70-profilen på framdäcket, det blir väl fladdrigt annars plus att bonusen blir att man kan köpa det mer standardiserade 120/70 fram.

Exempel två på däcksbyte:
Det finns nästan ingen sporthoj som behöver 190-bakdäck, till exempel så blir den gamla R1:an betydligt trevligare attt köra med ett 180 bakdäck, 180 harmonierar bättre med 120 fram vilket innebär att man inte får lika mycket spårförändring när man kör längst ut på kanten på däcken. 190-däck sitter bara där för att det ser "fränare" ut med feta däck, hojen blir mer snabbstyrd och uppträder neutralare med ett smalare bakdäck.
Det ideala vore ju att ha lika brett fram som bak, då får man ingen spårförändring alls vid nedlägg men då tappar man också fästet bak med all effekt som moderna hojar levererar.

Du kan oxå köpa ett 190/55 istället för 180/55 eller 190/50 (Orginal). Då får du det bästa av båda världar. :)

TLRen "lider" av samma problem som R1an. 190/50 orginal, men då är den lite trög, så många (inkl jag) byter till 180/55 och då blir den bra. Men en del lyckas köra slut på gummi med 180 däck (snabba banor, inte i trafiken), så de tycker 180 däck är skit, men det nya 190/55 däcket är precis hur bra som helst (det var ett Pirelli SuperCorsa 190/55 som testades).
Jag vet inte hur många märken som har 190%55, men Pirelli SuperCorsa bör finnas att hitta även i Sverige. :)

Niklasinorr skrev:
Exempel två på däcksbyte:
Det finns nästan ingen sporthoj som behöver 190-bakdäck, till exempel så blir den gamla R1:an betydligt trevligare attt köra med ett 180 bakdäck, 180 harmonierar bättre med 120 fram vilket innebär att man inte får lika mycket spårförändring när man kör längst ut på kanten på däcken. 190-däck sitter bara där för att det ser "fränare" ut med feta däck, hojen blir mer snabbstyrd och uppträder neutralare med ett smalare bakdäck.
Det ideala vore ju att ha lika brett fram som bak, då får man ingen spårförändring alls vid nedlägg men då tappar man också fästet bak med all effekt som moderna hojar levererar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park