Däck som stått utomhus?

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag fick ett framdäck (Dunlop GP racer) av en polare som har gått en bandag förra året så det är i princip nytt, det är bara så att däcket har stått ute över vintern...
Vågar man slänga på det eller är det förstört? Jag kommer att köra både bana och gata med det och är lite osäker på om det verkligen är lönt att testa det eller om jag bara ska dra och köpa ett nytt istället.

Vad tror ni? däck som stått ute en vinter, bra eller anus?

Vissa har ju sina hojar(med däck på!) ståendes ute under vintern och vad jag vet så byter dom inte däck det första dom gör på vårkanten :tummenupp

Har inte haft några problem med mina iaf.,beggade som legat ute över vintern.

Körde förra våren på ett beggat som hade gått ett race -07 sen legat,jag köpte det hösten -09 och körde ett par dagar på hösten sen stod hojen i kallförråd hela vintern,våren -10 körde jag 4 problemfria bandagar på det.

Enligt mig är rädslan för fästet på beggade,felförvarade eller gamla däck "lätt" överdriven.....

Henrik

Det tar nog några år innan det blir så dåligt så du inte kan köra med det.

Med tanke på att de flesta förvarar sina däck i garage o dyl där det inte ofta är lika kallt som ute-temperaturen utan problem är det säkerligen OK.

Gött att höra! då slänger jag på däcket och sparar mig en slant.
Sen när jag har lowsidat och vaknar upp på bankanten yr som en höna så kan jag tryggt veta att det var min egna inkompetens som orsakade krashen och inte det bristande fästet i däcket :crash

Gött att höra! då slänger jag på däcket och sparar mig en slant.
Sen när jag har lowsidat och vaknar upp på bankanten yr som en höna så kan jag tryggt veta att det var min egna inkompetens som orsakade krashen och inte det bristande fästet i däcket :crash

Självklart ska man ju känna in däcket,inte gå ut och löda fullt in i första böj.....;)

Brukar börja lite mjukt när jag kör på "nytt" beggat däck och gradvis öka,går lite hårdare in och lägger på lite mer gas ut allt för att känna hur det beter sig,känns allt bra brukar det bara vara att gasa sen.

Det jag märkt av är att det tar längre tid att få fullt(?)fäste när däcket gått en massa värmecykler,känns "spetsigt" och hårt de första varven,senast var ett metzeler racetec k1(fram) men då hade det gjort Minst 40 värmecykler(köpt beggat,körde6 dagar på det)då jag körde utan värmare.

Bytte sen bara för att,slut var det inte men jag hade nytt,sliter inte fram.

Henrik

Ja det kan nog vara bra att känna på det lite innan man börjar bomba järnet.
Som tur är så ska jag köra lite gata med det innan det blir att piska bana....
Så man lär nog hinna få en uppfattning om det tar lång tid eller inte att få fäste i det.

6 bandagar! håller verkligen ett beggat racetec så länge? Låter rätt mycket... ska inte det vara überklibbiga däck som tar slut rätt fort?

Ja det kan nog vara bra att känna på det lite innan man börjar bomba järnet.
Som tur är så ska jag köra lite gata med det innan det blir att piska bana....
Så man lär nog hinna få en uppfattning om det tar lång tid eller inte att få fäste i det.

6 bandagar! håller verkligen ett beggat racetec så länge? Låter rätt mycket... ska inte det vara überklibbiga däck som tar slut rätt fort?

Inte fram för mig.......för kass på att köra......:näsblod

Ha ha ha!! Samma här, men tanken är väl att man ska pröva att bli lite snabbare i år:rolleyes:

Hej angående däck som är race beggade så märks väl inte det så mkt i varmt väder och torrt men däremot i regn och kallt. Vet att dom blir hårda och inte på långa vägar så bra grepp som ett färskt. det är vad jag lärt mig, fel eller rätt så ta det lugnt i regn...

Ok, tur att man är en sån där korvkiosks posör som bara kör när det är bra väder:D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park