Däck Cbr 900 -97

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900
Hej,
Jag köpte en cbr 900 för ca 6 år sen. Har kört max 200 mil med den. Sen har den stått avställd. Tänkte ta ut den nästa säsong. När jag köpte den så var det nya däck på den runt om. Behöver man byta dessa med tanke på åldern?
/J
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Brukar bli en blank yta på däck som stått länge.
Ta det lugnt första milen så går det nog bra
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Gamla däck funkar när det är torrt (ta det lugnt när det regnar).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej,
Jag köpte en cbr 900 för ca 6 år sen. Har kört max 200 mil med den. Sen har den stått avställd. Tänkte ta ut den nästa säsong. När jag köpte den så var det nya däck på den runt om. Behöver man byta dessa med tanke på åldern?
/J



"Nya däck" är lite relativt. Speciellt i försäljningssammanhang.
Somliga kallar däcken nya så länge man kan se injekteringsstråna, andra nöjer sig med att dom har mönster och "går en säsong till" för att klassa in som nya.

Ta reda på hur gamla däcken är.
Om snubben lade på dem 2 år innan försäljningen utan att köra på dem, och dom dessutom var 2 år gamlaredan när han köpte dem, så är däcken 10 år gamla idag.

Nyckeln till däckens ålder finns i en fyrsiffrig kod på däckssidan som listar årtal och produktionsvecka: ÅÅVV

Ett däck tillverkat idag får alltså märkningen 2050.


Kolla den biten först.
Ett däck som är upp till 5 år gammalt brukar inte ge problem ens i väta efter lite inkörning, men för äldre däck får man vara lite mer kritisk. Hur har däcket/hojen förvarats? Mörkt eller i solsken? Varmt eller kallt? Stadig temperatur? Ordentligt uppblåst, eller stått tomt längre tid?

Det finns mycket som påverkar säkerheten hos ett MC-däck, inte bara den hårda skorpan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om du kört så lite som du gjort och inte på lång tid så förutsätter jag att du inte kommer dra ut och skrapa knä det första du gör. Kör på bara. Känns däcken ok när du kör och ser ok ut så ska det vara lugnt. Om du tänkt köra mycket och går och tänker på däcken hela tiden - byt. Sinnesfrid för några tusenlappar är ett lågt pris att betala.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kompis brukar alltid göra en moppefucko-burnis på en grusplan (spinna ner däcket en dm i gruset) när han har nytt däck eller efter vinteruppehåll.

Sedan köra lite grussväg/grusplan/kostig/sandigt spår så att framhjulet också ruggas upp lite.

Jag vet inte om det hjälper jättemycket, men känner man på däcket före/efter så känns det bättre efteråt.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top