Däck BT016 (Bridgestone) - erfarenheter?

jetson

Guest
Bridgestone Battlax bt016 på hojen, tycker inte det är nån känsla i däcken.. bara kört gata med dom än så länge, kanske behöver mer fart för att komma upp i värme? Har fått en del småsläpp på bakdäcket inget stort men det gör ju inte direkt att man känner sig som en kung i kurvorna :D. Har inte pressat däcken bara vanlig gatåka-

Erfarenheter av dessa? Körde med metzeler och dunlop på min gamla hoj och dom märkte jag aldrig av sånt här med.
 

Ezz

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Bastuselet
Hoj
Z1000SX 2014
Stenhårda däck, har kört snart 600 mil med minna...

Ska testa Michelin Power Pure nu snart
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Bland det sämsta jag åkt på.. har ett på min k7 nu! tål ingen värme å innan det kommer upp i hyffsad temp så är det snorhalt. bakhjul har jag
 

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
HYM 1100
har kört på BT016 på min Hypermotard i över 2 år nu, supernöjd.
Funkar bra i både vått och torrt.

Jag kör mer bana än gata och har inga planer på att byta däck.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Tror att de satt original på min hoj. Jag bytte efter 40 mil och slängde dem.
 

Tiias

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
nära Mantorp Park
Hoj
Hade en CBR1000RR -08
Egentligen så har du ju svarat på frågan själv :tummenupp
Jag har bara dålig erfarenhet av Bridgestone. Rekommenderar starkt Dunlop Sportsmart, men även Metzeler och Pirelli. Michelin är inget vidare heller. Priserna på dom olika däcken skiljer bara ett par hundra hit eller dit. Litar man inte på däcken så är det skitjobbigt att köra, rent mentalt.
 

jetson

Guest
Hmm jo det verkar som dom flesta tycker det inte är så bra. Kanske är för hårt för den dåliga asfalten vi har i Sverige? När det är spårig asfalt eller grov asfalt känns det inget vidare.

Egentligen så har du ju svarat på frågan själv :tummenupp
Jag har bara dålig erfarenhet av Bridgestone. Rekommenderar starkt Dunlop Sportsmart, men även Metzeler och Pirelli. Michelin är inget vidare heller. Priserna på dom olika däcken skiljer bara ett par hundra hit eller dit. Litar man inte på däcken så är det skitjobbigt att köra, rent mentalt.

Det är det värsta, man blir stel o kan inte köra utan att tänka att det ska släppa i varje kurva...
 
Last edited:

lanzer

Lanzer
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Mora
Hoj
Kawazaki ZX9R -98
Har åkt både bana och gata med dom de senaste 6 åren, jag klagar inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag hade BT15 på min CB1000R och de var lite spännande.. att det var just bakdäcket som spökade stod ganska klart i efterhand. Det varade inte under hela däckets livslängd men det var ganska vidriga egenskaper det bjöd på under en nämnvärd period. En polare smetade på ett likadant däck på sin Monster och inte omedelbart men efter ett tag märkte även han av detta. Han kör både bättre och hårdare än mig så han vet hur hojen ska hanteras vilken han har haft ganska många år nu.

Det som hände var antingen wobbling eller okontrollerat svängande/spårande. Känt av dessa tendenser med fler typer av Battlaxdäck.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har för mig de låg original på min Superduke.... Är i alla fall säker på att jag fick byta efter 243 mil. Då var väven framme o jag var långt in i djupaste Norge , närmare bestämt i Voss. Har åkt Pilot Road sen dess o är nöjd. Kommer i runda slängar ca 600 mil på ett bakdäck o de duger gott för min körning.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade Bt021 fram.

SKIT.
Trodde det var bra. Tills jag bytte.

Jag gick från kasst grepp i torrt, speciellt i blött, ett däck man inte kunde bromsa med, speciellt inte i blött, hjullås vid inbromsning. Gick inte ens att göra stoppie på de.

Nu har jag ett Supercorsa SC1, rent bandäck nästan utan mönster.
Och det har tillockmed bättre grepp i regn.
 
Last edited:

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
HYM 1100
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp

Låt mig gissa; En Bridgestone representant har pinkat i din müsli...:D
 

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Treske
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
Ni som tycker BT 016 är bra pröva Metzeler M3 eller K3 om ni kör lite på bana.
Så kommer ni förstå hur ett riktigt däck ska funka.
 

jetson

Guest
Tröttnade och bytte till sportsmart idag. Det är fan som dag o natt! Man märker efter bytet vilka pissdäck man hade, skönt att kunna svänga lite igen.:tummenupp:banana
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp



har själv haft BT016 på mina 3 sista R1:eek:r
tycker att dom e suveräna, bortsett från i vått, då dom suger


bytte till Dunlop sportmax sportsmart, märker ingen skillnad
dock ej kört i regn med dem.


bytte enbart då Dunlop lovar 40% längre livslängd

med mina Bridgestone fick jag aldrig ut mer än max 500 mil, blandat bana & gata.

skicka dina BT016 till mig i så fall :tungan
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp

Du ska vilken dag som helst få kasta ännu ett set nya butt plugs....jag menar Battlax. :D
 

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
HYM 1100
Förstår er inte...
Var på Gelleråsen i Lördags, ösregn på fm, upptorkande runt middag och torrspår på em.
Inte en tendens till släpp eller obehagliga överraskningar.
Vet ej hur de funkar på en liters rad 4:a, men på en 1100 twin funkar det finfint...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top