Däck BT016 (Bridgestone) - erfarenheter?

  • Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

jetson

Guest
Bridgestone Battlax bt016 på hojen, tycker inte det är nån känsla i däcken.. bara kört gata med dom än så länge, kanske behöver mer fart för att komma upp i värme? Har fått en del småsläpp på bakdäcket inget stort men det gör ju inte direkt att man känner sig som en kung i kurvorna :D. Har inte pressat däcken bara vanlig gatåka-

Erfarenheter av dessa? Körde med metzeler och dunlop på min gamla hoj och dom märkte jag aldrig av sånt här med.
 
Stenhårda däck, har kört snart 600 mil med minna...

Ska testa Michelin Power Pure nu snart
 
Bland det sämsta jag åkt på.. har ett på min k7 nu! tål ingen värme å innan det kommer upp i hyffsad temp så är det snorhalt. bakhjul har jag
 
har kört på BT016 på min Hypermotard i över 2 år nu, supernöjd.
Funkar bra i både vått och torrt.

Jag kör mer bana än gata och har inga planer på att byta däck.
 
Tror att de satt original på min hoj. Jag bytte efter 40 mil och slängde dem.
 
Egentligen så har du ju svarat på frågan själv :tummenupp
Jag har bara dålig erfarenhet av Bridgestone. Rekommenderar starkt Dunlop Sportsmart, men även Metzeler och Pirelli. Michelin är inget vidare heller. Priserna på dom olika däcken skiljer bara ett par hundra hit eller dit. Litar man inte på däcken så är det skitjobbigt att köra, rent mentalt.
 
Hmm jo det verkar som dom flesta tycker det inte är så bra. Kanske är för hårt för den dåliga asfalten vi har i Sverige? När det är spårig asfalt eller grov asfalt känns det inget vidare.

Egentligen så har du ju svarat på frågan själv :tummenupp
Jag har bara dålig erfarenhet av Bridgestone. Rekommenderar starkt Dunlop Sportsmart, men även Metzeler och Pirelli. Michelin är inget vidare heller. Priserna på dom olika däcken skiljer bara ett par hundra hit eller dit. Litar man inte på däcken så är det skitjobbigt att köra, rent mentalt.

Det är det värsta, man blir stel o kan inte köra utan att tänka att det ska släppa i varje kurva...
 
Last edited:
Har åkt både bana och gata med dom de senaste 6 åren, jag klagar inte.
 
Jag hade BT15 på min CB1000R och de var lite spännande.. att det var just bakdäcket som spökade stod ganska klart i efterhand. Det varade inte under hela däckets livslängd men det var ganska vidriga egenskaper det bjöd på under en nämnvärd period. En polare smetade på ett likadant däck på sin Monster och inte omedelbart men efter ett tag märkte även han av detta. Han kör både bättre och hårdare än mig så han vet hur hojen ska hanteras vilken han har haft ganska många år nu.

Det som hände var antingen wobbling eller okontrollerat svängande/spårande. Känt av dessa tendenser med fler typer av Battlaxdäck.
 
Har för mig de låg original på min Superduke.... Är i alla fall säker på att jag fick byta efter 243 mil. Då var väven framme o jag var långt in i djupaste Norge , närmare bestämt i Voss. Har åkt Pilot Road sen dess o är nöjd. Kommer i runda slängar ca 600 mil på ett bakdäck o de duger gott för min körning.
 
Hade Bt021 fram.

SKIT.
Trodde det var bra. Tills jag bytte.

Jag gick från kasst grepp i torrt, speciellt i blött, ett däck man inte kunde bromsa med, speciellt inte i blött, hjullås vid inbromsning. Gick inte ens att göra stoppie på de.

Nu har jag ett Supercorsa SC1, rent bandäck nästan utan mönster.
Och det har tillockmed bättre grepp i regn.
 
Last edited:
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp

Låt mig gissa; En Bridgestone representant har pinkat i din müsli...:D
 
Ni som tycker BT 016 är bra pröva Metzeler M3 eller K3 om ni kör lite på bana.
Så kommer ni förstå hur ett riktigt däck ska funka.
 
Tröttnade och bytte till sportsmart idag. Det är fan som dag o natt! Man märker efter bytet vilka pissdäck man hade, skönt att kunna svänga lite igen.:tummenupp:banana
 
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp



har själv haft BT016 på mina 3 sista R1:or
tycker att dom e suveräna, bortsett från i vått, då dom suger


bytte till Dunlop sportmax sportsmart, märker ingen skillnad
dock ej kört i regn med dem.


bytte enbart då Dunlop lovar 40% längre livslängd

med mina Bridgestone fick jag aldrig ut mer än max 500 mil, blandat bana & gata.

skicka dina BT016 till mig i så fall :tungan
 
Noop!! :krama

Har säkert slängt ett 30-tal helt nya BT016 förra säsongen som jag hade på lager samt säkert minst lika mycket bra beggade i från kunders cyklar genom åren då dom är så pissdåliga att jag vägrar montera dem!! :tummenupp

Du ska vilken dag som helst få kasta ännu ett set nya butt plugs....jag menar Battlax. :D
 
Förstår er inte...
Var på Gelleråsen i Lördags, ösregn på fm, upptorkande runt middag och torrspår på em.
Inte en tendens till släpp eller obehagliga överraskningar.
Vet ej hur de funkar på en liters rad 4:a, men på en 1100 twin funkar det finfint...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top