"DÄCK denna djungel"

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 1000 F-97
Tja

Sitter i skrivande stund o tänker på däck till min hoj, en CBR1000F 97.
har snackat med en massa folk som säjer dittan o dattan.
E det någon som har bra erfarenheter av något speciellt däck eller märke.
Tacksam för svar.
Rulla på:yoparty

Du har ju kanske inte tidernas hetaste MotoGP-hoj, så jag skulle satsa på Metzeler Roadtec Z6, dom är otroligt bra, både i vått å torrt och håller bra. Jag stormtrivdes med dom däcken :tummenupp Dessutom kom dom etta eller om det var tvåa i Bikes senaste sporttouringdäckstest :tummenupp

Jag hade Dunlop sportmax och bytte sedan till michelin pilot power bak.

Det blev jätte skilnad, Dock så verkar det som att dunlopet höll längre. Michelinet börjar bli lite slitet det har gått 500 mil nu.

Tja

Tacksam för svar.

Nu kommer folk svara att just deras däck som just dom har på sin hoj är bäst.

Vore jag du skulle jag kika på ett oberoende testinstituts resultat.

Och... Prioriterar du fäste eller milage?

Nu kommer folk svara att just deras däck som just dom har på sin hoj är bäst.

Fan, det tog ju flera minuter innan du svarade i en ny däckstråd :ajjabajja Börjar du ligga av dig? :hihi
Å Bike är väl ganska oberoende? :va

Synd att det är så svårt att provköra däck innan man bestämmer sig... :huvet

håller än!

Tja

Tacksam för svar.

:tummenupp Michelin pilot road tycks var mkt för pengarna.Pilot power är nog överkurs,åtminstone för Bandit.Jag har kört minst 1200 mil på mitt road-bakdäck o det är fantastiskt mkt.(o det finns ngra 100 mil kvar!)
hälsn holm

2764429 Nu kommer folk svara att just deras däck som just dom har på sin hoj är bäst.

Har du någon länk till något test på lite sportigare däck?

För många mil med bra fäste. Michelin pilot road 2ct. Nytt för i år. Mjukare gummi på skuldrorna. 100% silica vilket ger bättre våtfäste än alla andra gatdäck på marknaden.
Vill nog påstå att det troligtvis blir marknadens hetaste däck när det gäller sporttouring.

För många mil med bra fäste. Michelin pilot road 2ct. Nytt för i år. Mjukare gummi på skuldrorna. 100% silica vilket ger bättre våtfäste än alla andra gatdäck på marknaden.
Vill nog påstå att det troligtvis blir marknadens hetaste däck när det gäller sporttouring.

Ska själv byta äck på min till sommaren och tänkte satsa på de däcken. De verkar vara det smartaste valet för min del iaf:rolleyes:

Jag älskar kompetens och har däför en liten fråga om däck. Jag läser ofta engelska Bike och de verkar vara av inställningen att det för de allra flesta knuttar, alltså även de med sporthojar, är ekonomisk överkurs att ha rena sportdäck, åtminstone om du inte tävlar. Greppet ska tydligen vara fullgott även i lite mer sporttouringdäck. (Med fullgott menar jag tillräcklig för knäskrap...)
De hade även någon teori om att sportdäckets fördel i rent grepp åts upp på vanlig väg eftersom det inte uppnår full arbetstemperatur. :confused:

Så eftersom du är insatt: Vad är ditt intryck av moderna sporttouringdäck?
Jag är för slö att läsa oberoende tester...

Nej, det e inte tidernas meste plastraket men den e skön att åka längre på.
Har faktist sett Bikes däcktest också o blev lite sugen på metzlers däck där.
Fick ju som sagt bra betyg som f....n.
tack för visat intresse. johan
:tummenupp

Nej, det e inte tidernas meste plastraket men den e skön att åka längre på.
Har faktist sett Bikes däcktest också o blev lite sugen på metzlers däck där.
Fick ju som sagt bra betyg som f....n.
tack för visat intresse. johan
:tummenupp

I bike´s test som jag har så fick pilot power bäst i test vid våt vägbana och kom andra plats vid torr bankörning

skulle vilja ha en blandning av hållbarhet och grepp.
Men knäskrap har jag aldrig kört med så det får väl luta lite mer åt hållbarheten

Michelin Pilot Road hade nog med fäste för mig att knäskrapa på gokartbanan i skellefteå förra året.. känns dock som att jag kommer gå på lite mjukare däck nu inför denna sommaren .

Vid hård gatukörning , mycket tvära påslag / inbromsningar och bakhjulsåka, så höll bakdäcket ca 600-650mil medans fram kunde nog gått det dubbla. Sålde dock hojjen så jag vet inte vad som hände...

Last edited:
Men knäskrap har jag aldrig kört med så det får väl luta lite mer åt hållbarheten

Pilot Road!! :tummenupp

Michelin Pilot Road hade nog med fäste för mig att knäskrapa på gokartbanan i skellefteå förra året.. känns dock som att jag kommer gå på lite mjukare däck nu inför denna sommaren .

Vid hård gatukörning , mycket tvära påslag / inbromsningar och bakhjulsåka, så höll bakdäcket ca 600-650mil medans fram kunde nog gått det dubbla. Sålde dock hojjen så jag vet inte vad som hände...

instämmer!!

Last edited:
Jag har Mezeler Z6 på min gammelgixxer och det går fint att köra runt med på bana i ca 15min med knäskrap i varje böj.
Nackdelen är att de blir något hala när de fått upp tempen rejäjt mot slutet av körpasset.

La på Z6:orna i mitten av förra sässongen och hann med ca 600mil och har säkert 600mil kvar innan det är dags att byta bakdäcket.

Last edited:

Mattias kör ifrån alla (utom mig) på slingerbulten med knät i backen i alla kurvor på Pilot Road. Det har aldrig släppt någonsin.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back