"DÄCK denna djungel"

Är också ute efter däck nu till sommaren. Ingen som kan säga något positivt/negativt om pirelli diablo? (och ja jag har läst recensioner på bike och andra sidor)

När jag köpte bågen (i januari) så satt det Avon Azaro på bak, och framhjulet är slut. Hur är avon att köra på, vad kan man jämföra dem med i hård/mjukhet. Släpper de lätt eller riktigt bra fäste?

Körde som sagt michelin pilot road på förra cykeln, funderar nu på att köpa ett michelin pilot power 2ct fram, sen köra slut på avon backdäcket och sedan byta till power 2ct bak(eller möjligen pilot road 2ct?) Är det dumt att köra med michelin power 2ct fram och avon bak?

Tacksam för svar // Tommy

Nu kommer folk svara att just deras däck som just dom har på sin hoj är bäst.
Kan saga att de dack som sitter pa min gixxer ar fett kassa, aven fast man har tempen uppe sa har det fan vart nara att slappa pa TORRT! Inte alls lika bekvama som Michelin PP.
Dacken som enligt mig ar kassa ar Bridgestone Battlax(sa ett par siffror jag inte vet), sitter orginal pa alla nyare suzuki R modeller.:tummenner

Kan saga att de dack som sitter pa min gixxer ar fett kassa, aven fast man har tempen uppe sa har det fan vart nara att slappa pa TORRT! Inte alls lika bekvama som Michelin PP.
Dacken som enligt mig ar kassa ar Bridgestone Battlax(sa ett par siffror jag inte vet), sitter orginal pa alla nyare suzuki R modeller.:tummenner

Vad är det som är dåligt med dom? Eller är det dom som släpper menar du?

En kompis kör bana med pilot road och ganska hårda knäskrap och det har aldrig släppt i alla fall... Se till att ha rätt lufttryck i rätt däck anpassat för din körning. Gillar själv pilot power...

Du har ju kanske inte tidernas hetaste MotoGP-hoj, så jag skulle satsa på Metzeler Roadtec Z6, dom är otroligt bra, både i vått å torrt och håller bra. Jag stormtrivdes med dom däcken :tummenupp Dessutom kom dom etta eller om det var tvåa i Bikes senaste sporttouringdäckstest :tummenupp

Jag kör själv med de däcken nu. Ser ju ut som nya efter 800 mil dock släpper de lite väl lätt men visst det är ju inga rigtiga sportdäck.

Jag är så djävla tråkig att jag bara måste leka skolpolis!
Gå inte på niten att köpa billiga däck bara för att hojen inte är någon värsting längre!
Köp däck som passar till den körstil du har. Inte den du hade velat ha....
Tror att de flesta kommer fram till att det är sporttouringdäck i originaldimesion de skall ha.
40% kommer lik förbannat att köpa de extremaste sportdäck de kan finansiera, 40% köper det billigaste alternativet och 20% köper rätt däck...
Personligen har jag lite svårt för "värstingdäck utvecklade på banan".
De gånger jag provat har jag tyckt att de varit opålitliga i gränsområdet (släpper tvärt) medans mer touringinriktade däck gett något sämre fäste, betydligt fler mil och ett "ärligare" uppträdande.
Kör man så att man behöver racingdäck så har man knappast på vägen att göra!

Tja

Sitter i skrivande stund o tänker på däck till min hoj, en CBR1000F 97.
har snackat med en massa folk som säjer dittan o dattan.
E det någon som har bra erfarenheter av något speciellt däck eller märke.
Tacksam för svar.
Rulla på:yoparty

Lätta svar, jag kör touring, och skulle aldrig sätta på annat änn Pilot power
(har 2CT eller vad det heter, just nu) på min hoj. Bra grepp oavsätt vad man hittar på, och grepper sitter många mil om man inte köra hårt på bana. Då ta dom slut på ca 150 mil. I alla fall bakdäcket. Fram 3 ggr mer. Men så länge du kör på gara/landsväg, så håller dom däcken minst 500 resp 800 mil, och det är BRA för det greppet. Chanse aldrig på däcken. VIktigare än det mesta du köper till hojen.

/Patrick

Jepp, har hant ett par ggr vid kraftigare nerlagg att det loksom kants som om daken flyttar sig ett par cm, laskigt:gnissla . Sa har jag aldrig kant pa Michelin PP:tummenupp

Tror typ samtliga av Bridgestones radialdäck går under namnet Battlax, så utan "ett par siffror" säger det egentligen ingenting.
Kan vara alltifrån minimalt mönstrade racedäck till touringpuckar.

Tror typ samtliga av Bridgestones radialdäck går under namnet Battlax, så utan "ett par siffror" säger det egentligen ingenting.
Kan vara alltifrån minimalt mönstrade racedäck till touringpuckar.

Dom som sitter orginal pa GSX-R 600, 750 och 1000cc av senare arsmodd.

Edit: Bridgestone BT014

Last edited:
Nuuuuu har det kommit ett stort lass med bla. nya Pilot Road 2CT för omgående leverans.

Ligger inte däckkillar högt upp på listan över världens sexigaste yrken, så säg?

MATTIAS
dacklagermattias.jpg

Körde 6-700mil med mina pilor road förra sommaren, det märks knappt. Det sägs att de är bra i regn. Vet dock inte hur bra fäste det är i dem om man ska rejsa hårt, men för mina behov är de ideala

Nuuuuu har det kommit ett stort lass med bla. nya Pilot Road 2CT för omgående leverans.

Ligger inte däckkillar högt upp på listan över världens sexigaste yrken, så säg?

Vilken posör!! :yoparty

Du jag har ett par frågor när det gäller beteckningar på däck och nu snackar vi om Pilot Road.

1. Du säger att du fått hem Pilot Road 2CT, menar du inte Pilot Power 2CT?
2. 2CT är en ny modellbeteckning som betyder att däcket har fått mjukare "skuldror" = bättre fäste när det svänger, är jag rätt på det?
3. Pilot Road finns hos några av dina "konkurrenter" med beteckningen D, vad står detta för? Se exempelvis www.mcdackonline.com eller www.reifenversand.com
4. Är Pilot Power generellt ett mjukare däck än Road?

Vore väldigt bra om du (eller någon annan för den delen) kunde reda ut begreppen.

PS. Har problem att lägga varor i kundvagnen på din webbutik, kör Mozilla Firefox...får "Sidan dirigeras om felaktigt" DS.

Last edited:
Vilken posör!! :yoparty

Du jag har ett par frågor när det gäller beteckningar på däck och nu snackar vi om Pilot Road.

1. Du säger att du fått hem Pilot Road 2CT, menar du inte Pilot Power 2CT?
2. 2CT är en ny modellbeteckning som betyder att däcket har fått mjukare "skuldror" = bättre fäste när det svänger, är jag rätt på det?
3. Pilot Road finns hos några av dina "konkurrenter" med beteckningen D, vad står detta för? Se exempelvis www.mcdackonline.com eller www.reifenversand.com
4. Är Pilot Power generellt ett mjukare däck än Road?

Vore väldigt bra om du (eller någon annan för den delen) kunde reda ut begreppen.

PS. Har problem att lägga varor i kundvagnen på din webbutik, kör Mozilla Firefox...får "Sidan dirigeras om felaktigt" DS.

1. Pilot Road finns i 2CT fr.o.m 2007. Det är en nyhet från i år.
2. Rätt.
3. Beteckningen D har jag inte hört talas om. Däremot beteckningen B.
Info om B hittar du här: http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1290
4. Ja.

Angående FF så kör jag också den och det funkar utmärkt. Kolla så att du inte har nån slags super safe inställning påslagen.

Finns Pilot Power 2CT i dim 200/50 el 55 17" ?

2. Rätt.
4. Ja.

Angående FF så kör jag också den och det funkar utmärkt. Kolla så att du inte har nån slags super safe inställning påslagen.

2. Rätt.
4. Ja.

Ser alla Power och Road däcken likadana ut 2007?

Jag vägrar köra Michelin Pilot * för att just alla andra kör det. Testade ett Pilot road bak. Kom väl nästan 800+ mil med det uteslutande landsvägsåka... Mina Dunlop sulor är bra när dom är varma o hala som fan när dom är kalla... Men är man medveten om det så är det ingen fara ;) I år ska det åkas på Pirelli Supercorsa tror jag... kanske ett par Battlax 002 eller vad det var, race puckar iaf ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman