Cylinderklippare och högt gräs?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Är det någon som kört en cylinderklippare i högt gräs

Är det döfött eller vad funkar?

Nu menar jag en med motor och inte en handdriven

Tja, det beror lite på vilken klippare du har, vilket resultat du vill ha och hur högt gräset är. Börjar det på att vara längre än 1-2dm kan det definitivt börja vara svårt, så klipparen inte riktigt tar gräset utan bara viker ner det.

Det är ju lite grejen med cylinderklippare. De klipper snyggt. Men man måste klippa ganska så ofta. De är inget för sommarstugan dit man åker var tredje vecka.

jag har fått för mig att de är energisnålare än rotor.
Men det är just 1-3dm som ska klippas, och resultatet.
Bara den klipper av gräset är jag nöjd det ska vara i en hage isåfall

Är det alltid tre fyra decimeter och det är bränsleförbrukningen du är inne på finns det små slotterbalkar att köpa.

det kanske är ett alternativ.

Grundtanken bakom det hela är att bygga något som drivs "centralt" men inte av en traktor. och eftersom jag är lat vill jag ha så stor "klippbredd" men med minsta möjliga energianvändning

Den vi hade var inte märkbart soppasnålare än en rotorklippare. Så fort gräset var över ungefär halva cylinderns diameter så blev det svårt att klippa. Och minsta lilla sten på gräsmattan kunde lätt bli en stor huvudvärk.

Uppåt 3dm är ju ingen höjdare med rotorklippare heller. Gör som Skäggot säger och kolla på en slåtterbalk om du ska klippa i en hage och inte behöver ha resultat som en golfgreen.
Silex%2087%20B%20-09.JPG

Last edited:
det kanske är ett alternativ.

Grundtanken bakom det hela är att bygga något som drivs "centralt" men inte av en traktor. och eftersom jag är lat vill jag ha så stor "klippbredd" men med minsta möjliga energianvändning

Maskinen du söker kallas slåttermaskin! :yoparty

slåttermaskin.jpg

Synd att du inte har tillgång till traktor. EN betesputs är vad du behöver..

Men funkar med slåtterbalk med. Går hyra

Eller en röjsåg med slyklinga eller snöre..

Eller.. om du är en snål en .. Gå oldschool och fixa dig en redig lie :D

Slåtterbalkar är inte så effektiva som man tror.
Jag skulle rekomendera en utflykt till Jula:
760008.jpg

Om det är ett återkommande problem, så skulle jag rekomendera stängsel och kontakt med närmsta fårfarmare.
Får betar ned både gräs och sly utan att dra till sig flugor och skit.

Är det en stor tomt där man låter det växa vilt utom närmast huset kan man ju be en lokal bonde köra förbi och klippa ner gräset tre gånger om året för att förhindra att det blir sly. Ängsgräs kan vara ett trevligt inslag ute på ett lantställe. Sedan är det nog bäst att hålla gräset kortare närmast huset. Håller borta mössen.

Vanliga gräsklippare är rätt värdelösa om gräset tillåts växa för högt. Även en sittgräsklippare får problem. I så fall får man klippa flera gånger om och ställa ner höjden successivt.

Lie är inte alls dumt. Bra för kropp och själ!

Har sommarjobbat med att köra en lite större dieselklippare med fem cylinderklippsaggregat och 3,2m klippbredd eller nått sånt. Någon gång hade det av en eller annan orsak inte blivit klippt på ett tag så gräset var uppåt 20cm långt, det enda som fungerade då var att hissa klippaggen en decimeter och toppa gräset, för att komma tillbaka nästa dag och köra normalhöjd - och inget moment gick smärtfritt så det tog väl säkert fyra-fem gånger den tid en normal klippning tog.

Oavsett om en cylinderklipp är mer energisnål under optimala förhållanden finns det uppenbarligen inga besparingar att göra när gräslängden leder till såna problem.

Slåtterbalkar är inte så effektiva som man tror.
Jag skulle rekomendera en utflykt till Jula:
View attachment 362765

Om det är ett återkommande problem, så skulle jag rekomendera stängsel och kontakt med närmsta fårfarmare.
Får betar ned både gräs och sly utan att dra till sig flugor och skit.

Kan man lika gärna hyra en röjsåg. . Slyklinga eller trådbox..

Är det en riktig äng så kolla runt om någon hästägare vill ta reda på höet. . Eller någon mjölkbonde.

Kan man lika gärna hyra en röjsåg. . Slyklinga eller trådbox..

Är det en riktig äng så kolla runt om någon hästägare vill ta reda på höet. . Eller någon mjölkbonde.

Åfan.
Var hyr man en hjulburen röjsåg med femhästarsmotor och 558 mm klippbredd?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back