cylinder fråga?

alla ljuddämpare ger motstånd! eftersom till och med stoppning gör så att det blir motstånd i den, och ne jag säger inte att det gör speciellt mycket och det är helt sant det du säger att det är i huvudsak expansionskammaren som inte får vara felaktig, men det har fortfarande betydelse, men mest betydelse har det på fyrtaktare. Men det gör skillnad! Hört talas om strypningar i ljuddämparen? original ljuddämpare till crm ska inte släppa ut alla avgaser eftersom den fungerar som en strypning! Så det gör skillnad det vill jag lova, men det kanske lät som att det gör fruktansvärd skillnad men 2 häst gör det på de olika ljuddämparna på min! plus botten!
 
CRMaeger skrev:
alla ljuddämpare ger motstånd! eftersom till och med stoppning gör så att det blir motstånd i den, och ne jag säger inte att det gör speciellt mycket och det är helt sant det du säger att det är i huvudsak expansionskammaren som inte får vara felaktig, men det har fortfarande betydelse, men mest betydelse har det på fyrtaktare. Men det gör skillnad! Hört talas om strypningar i ljuddämparen? original ljuddämpare till crm ska inte släppa ut alla avgaser eftersom den fungerar som en strypning! Så det gör skillnad det vill jag lova, men det kanske lät som att det gör fruktansvärd skillnad men 2 häst gör det på de olika ljuddämparna på min! plus botten!
okey :tummenupp ska se över det dära me dubbla rör :D vore lite coolt :hihi
 
CRMaeger skrev:
alla ljuddämpare ger motstånd! eftersom till och med stoppning gör så att det blir motstånd i den, och ne jag säger inte att det gör speciellt mycket och det är helt sant det du säger att det är i huvudsak expansionskammaren som inte får vara felaktig, men det har fortfarande betydelse, men mest betydelse har det på fyrtaktare. Men det gör skillnad! Hört talas om strypningar i ljuddämparen? original ljuddämpare till crm ska inte släppa ut alla avgaser eftersom den fungerar som en strypning! Så det gör skillnad det vill jag lova, men det kanske lät som att det gör fruktansvärd skillnad men 2 häst gör det på de olika ljuddämparna på min! plus botten!


Så du menar att om du ställer din hoj i en bänk och bänkar den med och utan dämpare så skilljer det 2 häst? Det skulle jag nästan kunna betala för att se.
Du får tro det hur mycket du vill :tummenupp
Man ska ha stark tro, och enligt vissa så kan tron flytta berg.

Hur kommer det sig att folk ens kör med ljudämpare över huvud taget i tävlingar? När dom kan få flera procents effekt ökning när dom plockar av den..?

Jag har byggt ett antal ljudämpare... och jag pratar om ett antal.
Jag har trimmat 2-taktare i många år.
Jag har aldrig vart med om nån effekt ökning/minskning när man kör utan eller med ljuddämpare.

Strypningar i ljuddämparen har jag hört talas om ja, men en strypning är inte till för att sitta där när man vill ha så mycket effekt som möjligt..Därmed min mening med fel byggd/strypt osv osv, kalla det va du vill, det ska inte vara så.

Jag har verkligen inte sakt att det ger mer eller mindre effekt om du kör med en eller två ljuddämpare, jag har sakt att det inte ska spela någon roll om allt är som det ska.

/Hagberg
 
Hagberg skrev:
Så du menar att om du ställer din hoj i en bänk och bänkar den med och utan dämpare så skilljer det 2 häst? Det skulle jag nästan kunna betala för att se.
Du får tro det hur mycket du vill :tummenupp
Man ska ha stark tro, och enligt vissa så kan tron flytta berg.

Hur kommer det sig att folk ens kör med ljudämpare över huvud taget i tävlingar? När dom kan få flera procents effekt ökning när dom plockar av den..?

Jag har byggt ett antal ljudämpare... och jag pratar om ett antal.
Jag har trimmat 2-taktare i många år.
Jag har aldrig vart med om nån effekt ökning/minskning när man kör utan eller med ljuddämpare.

Strypningar i ljuddämparen har jag hört talas om ja, men en strypning är inte till för att sitta där när man vill ha så mycket effekt som möjligt..Därmed min mening med fel byggd/strypt osv osv, kalla det va du vill, det ska inte vara så.

Jag har verkligen inte sakt att det ger mer eller mindre effekt om du kör med en eller två ljuddämpare, jag har sakt att det inte ska spela någon roll om allt är som det ska.

/Hagberg
hur har du byggt dina ljud dämpare? :)
 
Hagberg skrev:
Så du menar att om du ställer din hoj i en bänk och bänkar den med och utan dämpare så skilljer det 2 häst? Det skulle jag nästan kunna betala för att se.
Du får tro det hur mycket du vill :tummenupp
Man ska ha stark tro, och enligt vissa så kan tron flytta berg.

Hur kommer det sig att folk ens kör med ljudämpare över huvud taget i tävlingar? När dom kan få flera procents effekt ökning när dom plockar av den..?

Jag har byggt ett antal ljudämpare... och jag pratar om ett antal.
Jag har trimmat 2-taktare i många år.
Jag har aldrig vart med om nån effekt ökning/minskning när man kör utan eller med ljuddämpare.

Strypningar i ljuddämparen har jag hört talas om ja, men en strypning är inte till för att sitta där när man vill ha så mycket effekt som möjligt..Därmed min mening med fel byggd/strypt osv osv, kalla det va du vill, det ska inte vara så.

Jag har verkligen inte sakt att det ger mer eller mindre effekt om du kör med en eller två ljuddämpare, jag har sakt att det inte ska spela någon roll om allt är som det ska.

/Hagberg
har aldrig påstått att det att det skiljer 2 häst med den på eller utan! Jag jämförde min trim med min strypta! Utan (without) för att slippa komplikationer, ljuddämpare sumpar den snarare effekt, den går inte lika bra iaf, men jag lovar att det är skillnad på min trimljuddämpare och att köra utan! Och verkligen inte mer! Jag sumpar effekt genom att köra med rakt rör!

Och jag har aldrig påstått att jag skulle få mer av att köra med raka rör, det som var uppe var om man sumpar effekt med att ha dubbla utblås, då sa jag att det kan man göra lite om de inte är avstämda för varandra!

Du frågade varför man inte körde utan ljuddämpare i tävlingar.
Snabbt svar: ristriktioner man får inta ha hur hög ljudnivå som helst, och med det påståendet säger du ju egentligen emot dig själv! Då har det ju betydelse med en ljuddämpare!
Det är likadant om du ska köpa ett färiggjort effektsystem til cross eller va fan som helst. T.ex om vi säger att man köper ett HGS system till en 125:a För maximal effekt ska du köpa både HGS krök samt HGS ljuddämpare eftersom dessa är svstämda för varandra!
 
Last edited:
men du kan ju inte sitta och säga att en ljuddämpare snor effekt när
du pratar om din strypta. Då är det ju en självklarhet, den är ju till för att sno effekt.

Och jag har aldrig pratat om något annat än endast ljudämpare.

Tror jag började med att missförstå dig, och det ber jag om ursäkt för.

Jag pratade som sakt inte om nåt annat än ljuddämpare så det där med raka rör osv förstog jag inte vart du fick de ifrån... aja.

Med tävlingarna syftade jag på sådana drag-race jag sysslar med.

Ber som sakt ursäkt för missförståndet och att jag var tjurig och uppkäftig igår.

Men summan av det här är helt enkelt: Ljuddämpare varken tillför eller stryper effekt (om dom nu inte är strypta) så du kan åka med 1 eller 2 stycken utan nån skillnad om allt är ordentligt.

/Hagberg
 
ja i stort sett! ja jag blev lite grinig med, men då säger vi så och skiter i denna diskution nu. :tummenupp låter det bra?
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top