Cylinder 3 och 4 tänder inte. Vad göra?

Nu plockade jag bort trotteln och sprutade in startgas i cylindern medan motorn gick. inte ett SKIT hände. Känns ju som att startgasen borde ha antänts av gnistan? Men tändstiften är ju fan testade... Vad i helvetes kuksugare är det som är fel med min hoj? :-(

Den sekundära resistansen är för hög mätt över 1-4 och 2-3.
23 kOhm istället för max 18 kOhm.

Någon?

Skifta mellan cyllarna har jag redan gjort. Det är alltid 1an och 2an som går. Jag kollar CDI-boxen nu efter att ha läst i massa andra trådar. Får köra en komptest efter det då.

"Skifta mellan cyllarna har jag redan gjort. Det är alltid 1an och 2an som går."
På min gamla hoj så går 1-4 på en tändspole och 2-3 på den andra spolen. Du säger att att den går på cyl 1-2 = båda splolarna OK. Kan du testa att skifta tändkablarna på cylle 3 och 4? Tänkte att du kanske råkat skifta dessa då du tidigare hade bytt stiften..

"Skifta mellan cyllarna har jag redan gjort. Det är alltid 1an och 2an som går."
På min gamla hoj så går 1-4 på en tändspole och 2-3 på den andra spolen. Du säger att att den går på cyl 1-2 = båda splolarna OK. Kan du testa att skifta tändkablarna på cylle 3 och 4? Tänkte att du kanske råkat skifta dessa då du tidigare hade bytt stiften..

Tack men det är påtänkt redan :-) Tändspolarna funkar och tändkablarna sitter där dom ska. dubbelcheckat!

Och du hade provat med startgas utan 3-4 tände till.
Då är det nog inte så mycket kvar..

Suger tjuvluft insugsgummin till 3:an och 4:an?
Ventilerna står helgalet på 3-4?
Komp 3-4?

Och du hade provat med startgas utan 3-4 tände till.
Då är det nog inte så mycket kvar..

Suger tjuvluft insugsgummin till 3:an och 4:an?
Ventilerna står helgalet på 3-4?
Komp 3-4?

tjuvluft hade väl avslöjat sig när jag blåste startgas över förgasarna medan dom var ihopmonterade? Iallafall så gick motorn inte upp i varv alls. Verkar vara tätt.

Kan väl kanske vara ventilerna i så fall.
Vad kan en komptestning hjälpa mig att utesluta (eller innersluta) för fel?

Kolla att du har ventilspel på de tjurande cylindrarna, ger iofs liknande info som komptest.

Kan väl kanske vara ventilerna i så fall.
Vad kan en komptestning hjälpa mig att utesluta (eller innersluta) för fel?

Det ger dig ju möjligheten att veta om det trots allt är fel på tändning/bränsle (bra komp) eller om det är problem med ventiler/kolvringar (dåligt komp). Du kan ju söka här på sporthoj hur man gör. Full gas. Leak down. Finns nog provare på typ biltema. Eller om du kan fråga någon MC-verkstad om de har tid att göra det för en rimlig peng.

Förresten om jag vore dig skulle jag skifta tändkablar mellan 1-4 samt 2-3. Går han då på 3-4 så vet du att det är dålig kontakt tändkabel/spole eller dåliga tändhattar. Bara för att man ser gnista på ett stift utanför motorn betyder inte att det gnistrar inne där det är komp..

Gör det innan du komp-testar eftersom det är så enkelt.

Last edited:
Svor en hel del över en liknande cykel, men fick aldrig riktigt rätt på det.

Var en gpz 600 r.

Min diffade lite i komp, men inte för mkt. Var inom spec men gränsvärden. Ställa ventiler o den gick bättre, ja.

Läcka i vacumgummina, tätades med wundermedel, hjälpte lite.

Riktig genomgång av förgasare, hjälpte lite.

Den missade fortfarande på låga varv, men gick ok under last.

Sen gav jag upp och sålde den.

Men summa summarum, det finns ett gäng forum som snöat in på de gamla cyklarna, och där finns kompetens.

Små steg, och fundera, kan det vara så att det är mer än ett fel ?

Jag kom att tänka på en annan sak. Det där med att gnistan kommer rätt på två cylindrar men verkar komma fel på de två andra cylindrarna..

Tänk om det är något fel på pick-up spolarna?
T.ex. att den ena spolen har halvbrunnit (fel motstånd) eller att den lossnat lite och står i fel läge?

Då borde gnistan kunna komma fel på de cylindrar som styrs av den pick-up spolen.
Pick-up spolarna ger nämligen signal till CDI boxen som sen utifrån dessa signaler skickar spänning vidare till tändspolarna..

Pick-up spolarna brukar sitta på höger sida under den runda kåpan. Lätt att skruva upp och kolla.

Vad jag vet styrs 1 o 4 av en spole och 2 o 3 av en. Hans trea och fyra funkar inte.

Honda CBR 600F

Hej!

Jag verkar ha samma problem som dig, två cylindrar som inte går.

Har köpt nya tändstift, men samma två cylindrar fungerar ändå inte. Utanför cylindern gav alla tändstift tydlig gnista, men då jag satt i tändstiften igen och povade med pulsmeter ger de två inget utslag :va

Är förövrigt nybörjare när det gäller motorcyklar och motorer så lite hjälp skulle inte vara fel.

Hej!

Jag verkar ha samma problem som dig, två cylindrar som inte går.

Har köpt nya tändstift, men samma två cylindrar fungerar ändå inte. Utanför cylindern gav alla tändstift tydlig gnista, men då jag satt i tändstiften igen och povade med pulsmeter ger de två inget utslag :va

Är förövrigt nybörjare när det gäller motorcyklar och motorer så lite hjälp skulle inte vara fel.

Det där låter som tydligt problem med stiften. Bränn ur försiktigt (överhetta inte) stiften med gasol och stålbrosta keramen ren samt justera elektrodavståndet - låter nämligen som elektriskt ledande kolavlagringar som stjäl gnistenergi. Det går åt mer spänning för att alstra gnista i gas under tryck än i fri luft.

Det där låter som tydligt problem med stiften. Bränn ur försiktigt (överhetta inte) stiften med gasol och stålbrosta keramen ren samt justera elektrodavståndet - låter nämligen som elektriskt ledande kolavlagringar som stjäl gnistenergi. Det går åt mer spänning för att alstra gnista i gas under tryck än i fri luft.

Tack för svaret, ska prova detta! :tummenupp

Hör av mig senare.

Har nu testat att byta plats på tändstiften så att de två som inte fungerade hamnade där de två som fungerade var. Resultat är att samma cylindrar som förut inte tände. Alltså hänger inte felet med tändstiften. Kan det vara något glappt med tändkablarna e.d ?

Vill tillägga att det är 1:an och 3:an som tänder på min hoj.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...