Cylinder 1 död zx9:a -98

Klemens The Tiger

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2019
Hoj
-98 Kawasaki ZX-9R
Hej!

Har problem med min zx9:a -98 ombyggd till streetfighter!

Cylinder 1 funkar vid kallstart men dör efter några minuter. Vid gaspådrag går den igång igen & ryker lite lätt. Svårstartad när den blivit varm & stått en stund.

Den har gått 6300mil. Ventiljustering & förgasarsynkning gjordes för ca 100mil sen. Felet fanns även innan.

Jag har bytt tändstift. Har provat att rengöra lågfartsmunstycket & skifta tändspolar utan nån förändring.

/Tobias

Kan tillägga att när jag tog en tur igår så går den ryckigt av/på/av/på/av/på när man ligger i jämn fart i t ex 80km/h.
Men när jag håller handen framför det ena luftintaget går den som den ska??
Sen den turen är tomgången jättelåg dessutom?
Ställde av eländet & börja riva ner skiten igårkväll.

Last edited:
Har råkat ut för att nålen hänger sig i cvk föggarna. Detta pga att sätet är i plast och nöts sen går nålen för långt och hänger sig. Då rycker den igång på höga varv och rycker pga obränd soppa.

Eftersom jag inte kan Kawasaki så kollade jag hur det ser ut...
https://www.cmsnl.com/kawasaki-zx900d1-ninja-zx9r-1998-fg-st_model12954/partslist/#.XPoVH8uP6pr

Några idéer...
Läckande gummi mellan förgasare och cylinder? Med startgas hittas läcka!
https://images.cmsnl.com/img/partsl...-fg-st-cylinder-head_bigkae0508e1111_fb52.gif
Membran i förgasare?
https://images.cmsnl.com/img/partsl...artssimzx900ce026356_bigkae0508e1612_48b4.gif
Anslutningen och givare till spolen?
https://images.cmsnl.com/img/partsl...g-st-ignition-system_bigkae0508e1830_73d1.gif

Lycka till!
Känslan att ha löst ett problem är härligt! :)

hej kolla tändkabeln. om den är isärtagbar ,knipsa av en cm i vardera ändan , skruva/montera tillbaks,
(kolkablar gäller detta , då kolet kan bränna bort i anslutningarna,o orsaka funkar funkarinte ibland )
flotör ventilen håller inte tätt på den cyllen , byt
kommer inte på nåt mer just nu

Last edited:
Hej Stefan! Menar du att cylindern får för mycket bränsle pga nålen & kväver den?

Om den går för fett när detta händer pga att nålen inte begränsar flödet, eller om den går magert pga mindre vakuum och att luften strömmar över hålet långsammare på låga varv med spjället fastnay uppe låter jag vara osagt. Spontant så skulle jag gissa på det senare men det får klokare och bättre insatta huvuden svara på. Hur som har det ju samlats en del obränd soppa när den inte tändt på blandningen som finns.
I vilket fall har jag sett problemet några gånger på gamla kawor, men ända sättet att veta exakt vad som spökar i just ditt fall är ju att plocka isär och felsöka.

Hej igen! Nu har det hänt grejer i ämnet. Jag har haft isär förgasare 1 & 2...gjort rent alla tänkbara hål, lågfartsmunstycken, haft isär flottörventilen, sprutat elekronikrengöring i kontakter till spolar & cdi box, gjort kompprov...
Fick ihop eländet idag. Går som en dröm på tomgång, alla cylindrar, startar lätt.
Felet vid jämnfart på landsväg kvarstår dock. Känslan är att förgasarna lever sitt egna liv? Att dom ”fladdrar” ända tills man ger fullgas, då det funkar. Tacksam för fler tips? Cdi box?

Synkat förgasare?

Gissar det är vakumförgasare, dubbelkollade du att det inte är något fel på membranet?

Bytt stift?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...