Cyliderväggskolaps? Vad har jag gjort fel?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Följetongen fortsätter.

Ikväll så lyckades jag få lite tid över och rev isär RD:n för att kolla upp varför den lät som en stenkross. Det visade sig att det var en riktigt elak repa i cylinderväggen på 1:ans burk. Samma burk där jag satte i en ny kolv i höstas.

Revan sitter där den undre kolvringen slutar och börjar, lite smal högst upp och ju längre ner i cylindern det blir så blir revan bredare. kolvringen har alltså stuckit ut från kolven och ätit sig in i cylinderväggen.
............................................
Edit: Tilläggas ska nog att kolven och kolvringar är helt intakta, det är inte ett märke i dom och de ser lika fina ut som när jag satte i grejerna.
...................................................

Varför har det blivigt såhär?
Att det är jag som gjorde nåt korkat när jag bytte kolv förstår jag men vad? skulle vara kul att veta till nästa gång.
Min personliga favoritteori är att jag mätte kolven som hade havereat fel och satte i en för liten kolv vid bytet. Jag fick det till att det skulle vara borrat till 1 överdimention och satte i en 54,5 kolv. Kan det ha varit så att det borde ha varit en 55 kolv istället?

Last edited:
DumDum skrev:
Följetongen fortsätter.

Du har inte vänt kolven fel håll? så att kolvringens öppning går mitt i en kanal eller liknande? Har varit med om två ggr att "nålen" som håller ringen så den inte ska snurra har lossnat pga fabrikationsfel och rivit sönder cylindern. Med 0.5mm för liten kolv så borde den ha slammrat en hel del?

Edholm skrev:
Du har inte vänt kolven fel håll? så att kolvringens öppning går mitt i en kanal eller liknande? Har varit med om två ggr att "nålen" som håller ringen så den inte ska snurra har lossnat pga fabrikationsfel och rivit sönder cylindern. Med 0.5mm för liten kolv så borde den ha slammrat en hel del?

Kolven har fönster som ska sitta "Bakåt" så kolven sitter åt rätt håll. Slamrat har den inte gjort utan den har gått bra i 120 mil fram till häromdagen.

DumDum skrev:

Det hela är ju onekligen konstigt, då man tycker att det borde synas någonting på kolven om det blivit något på cylinderväggen..Med tanke på att det är nicasil-behandlad cylinder..Men om allt annat är intakt än cylindern, så är det väll så att det kommit ner någonting som egentligen inte borde varit där..till exempel ett gruskorn?

tycon1 skrev:
Men om allt annat är intakt än cylindern, så är det väll så att det kommit ner någonting som egentligen inte borde varit där..till exempel ett gruskorn?

Det skulle ju faktiskt kunna vara en teori.

tycon1 skrev:
Det hela är ju onekligen konstigt, då man tycker att det borde synas någonting på kolven om det blivit något på cylinderväggen..Med tanke på att det är nicasil-behandlad cylinder..Men om allt annat är intakt än cylindern, så är det väll så att det kommit ner någonting som egentligen inte borde varit där..till exempel ett gruskorn?

borde inte cylinderväggen vara av ett hårdare material änn kolven? :confused:

DumDum skrev:
Det skulle ju faktiskt kunna vara en teori.
Dåligt rengjort vid tändstiftshålet?
Kan juh ramla ner en del mås därigenom om man inte gör rent innan man lossar eller skruvar i nya stift..
Ännu mer långsökt, att ngt ramlat ner i vevhuset och "blåst upp"
Är det reedventiler på en dylik maskin?
Isf kanske en bit av den följt med in, är dom hela?
Bara teorier från min sida....
//Tobbe

För litet kolvringsgap? Ringgapet minskar när motorn blir varm, om ändarna går emot varandra pressas kolvringen hårt mot cylindern och kan orsaka diverse otrevligheter.

Ska kolla reedesen vid tillfälle, jobbar en del i veckan så jag kommer inte ha tid med hojen innan onsdag. Ska även försöka ta en bild på raset och visa hur det ser ut.

Flummo skrev:
För litet kolvringsgap? Ringgapet minskar när motorn blir varm, om ändarna går emot varandra pressas kolvringen hårt mot cylindern och kan orsaka diverse otrevligheter.

Det där låter som något jag kan tro på, vad gör man åt det? Filar lite på kolvringarna?

DumDum skrev:
Det där låter som något jag kan tro på, vad gör man åt det? Filar lite på kolvringarna?

För varje 25 mm du har i borr ska du ha ett ändspel på 0.10 mm.

Dvs, om du har 75 mm kolvar ska det vara ett kolvringsgap på 0.30 mm.

andersbrink skrev:
För varje 25 mm du har i borr ska du ha ett ändspel på 0.10 mm.

Dvs, om du har 75 mm kolvar ska det vara ett kolvringsgap på 0.30 mm.

Man lär sig nått nytt varje dag, som sagt.. :)

nomalas skrev:
borde inte cylinderväggen vara av ett hårdare material änn kolven?
Jo det var det jag menade....och därav bli ett märke i kolven..om det blir ett i cylindern..dvs

Edholm skrev:

Det brukar kallas "fabrikationsfel" när man tappar den ner i vevhuset under installation och glömmer den där, för att senare märka när man åker med hojen att den flyger upp och klämmer fast sig emellan kolven och cylindern. :hihi

Mät upp kolv och cyl, själv om du kan och vet hur, annars låt nån verkstad som sysslar med borrning göra det. Nu är det väl dags för borrning och ny kolv iaf, gissar jag.
Normalt mäter man nya kolven och borrar/honar efter den. Kolvfabrikanten anger kolv/cyl spelet, mäts i 1/100 mm och brukar ligga nånstans mellan 3 och 10, ibland t.o.m mer.
/u

ulf_lundin skrev:
Mät upp kolv och cyl, själv om du kan och vet hur, annars låt nån verkstad som sysslar med borrning göra det. Nu är det väl dags för borrning och ny kolv iaf, gissar jag.
Normalt mäter man nya kolven och borrar/honar efter den. Kolvfabrikanten anger kolv/cyl spelet, mäts i 1/100 mm och brukar ligga nånstans mellan 3 och 10, ibland t.o.m mer.
/u

Nix. kommer inte att borra den cylindern, det är ingen ide med tanke på hur den ser ut. Ska jaga på skrotarna istället och hoppas att jag kan få tag på en lämplig burk.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...