Cyliderväggskolaps? Vad har jag gjort fel?

Någonting som jag finner ganska märkligt är att öppningen på kolvringarna sitter vid hålet för en insugskanal, det kan väl inte vara bra? (Nej,återigen. Kolven sitter inte felvänd)

DumDum skrev:
Någonting som jag finner ganska märkligt är att öppningen på kolvringarna sitter vid hålet för en insugskanal, det kan väl inte vara bra? (Nej,återigen. Kolven sitter inte felvänd)
det kan inte stämma, är du säker att kolven passerar med ringen vid det hållet?
Är det en överströmningskanal?

Silwer skrev:
borra om skiten tycker jag o i med nytt så är du säker sen att du inte gjort nåt fel.

Revan i väggen är millimeterdjup. Det finns inte överdimentionskolvar som skulle passa en sådan borrning. Cylindern är redan borrad en gång och det finns bara kolvar som är ytterligare 0,5mm.

Kolven som jag bytte fick jag till att vara 54,5 så jag satte i en 54,5 Proxkolv. Största överdimention som jag har hittat är 55mm.

Kan inte fatta annat än att ringändarna absolut inte får peta ut i några som helst öppningar när kolven går upp och ner. Fel kolv ? Felmonterad ? Felportad cyl ?
/u

Silwer skrev:
det kan inte stämma, är du säker att kolven passerar med ringen vid det hållet?
Är det en överströmningskanal?

Jag ska springa upp till garaget och ta en bild så får du se hur det ser ut.

Jag har fått samma resultat på en ktm cross ... det var ramlagret som gav ifrån sig lite material ....

aci skrev:
Jag har fått samma resultat på en ktm cross ... det var ramlagret som gav ifrån sig lite material ....

Huh! :(

Bilder:

På närbilderna så fick jag ej tillräckligt skärpedjup så jag fick ta två bilder för att få hela schabraket i skärpa. Ni får sjläva tänka ihop bilderna på hur det ser ut i verkligheten.

Bifogat

• Cylinder1.jpg
    Cylinder1.jpg
    133.8 KB · Visningar: 161
  • cylinder2.jpg
    cylinder2.jpg
    102.8 KB · Visningar: 136
  • cylinder3.jpg
    cylinder3.jpg
    136 KB · Visningar: 159
Hacken i fodret mellan övre kanten och avgasporten ser även de riktigt elaka ut. Tjacka ny cylle, kolv och kolla sen ring-gapet.

Ett ringgap på en 2-takt kan ALDRIG ligga vid en port, de måste alltid ligga mellan portarna annars kommer raset garanterat.
Men vad beror det på? Du är ju säker på att du vänt kolven rätt säger du. Kolla hur det ser ut med ringgapen om du vänder kolven 180 gr. Om då ringgapen hamnar rätt (dvs mellan portarna så...)
Nu vet ju inte jag om kolvarna i övrigt är symmetriska på RD.

Fel årsmodell på kolv eller cylinder (jag vet ju heller inte om det finns olika årsmodeller)?

Hemportat av ett rixarschel (tidigare ägare) som inte fattar vart portarna ska vara?

Produktionsfel på kolven?
Men då borde ju ett helt parti kolvar vara samma fel. Surfat på några RD-forum och letat efter sån info?
Låter iofs rätt långsökt.

Min cylinder hade en liknande repa, det var ytterkanten av lagret som hade lossnat men jag visste inte var det var då så det gick så långt att en "stor" bit tryckte ihop kolven till sist så att ringen fastnade. Det kan vara vanskligt att känna om lagret är dåligt då min vevstake inte glappade något.

Hoppas att det är något enkelt, Lycka till!

andersbrink skrev:
Hacken i fodret mellan övre kanten och avgasporten ser även de riktigt elaka ut. Tjacka ny cylle, kolv och kolla sen ring-gapet.

Jupp, det har aldrig varit frågan om något annat. Ska ringa runt lite imorgon så får vi se vad det kan bli.

Robban_C skrev:
Ett ringgap på en 2-takt kan ALDRIG ligga vid en port, de måste alltid ligga mellan portarna annars kommer raset garanterat.
Men vad beror det på? Du är ju säker på att du vänt kolven rätt säger du. Kolla hur det ser ut med ringgapen om du vänder kolven 180 gr. Om då ringgapen hamnar rätt (dvs mellan portarna så...)
Nu vet ju inte jag om kolvarna i övrigt är symmetriska på RD.

Fel årsmodell på kolv eller cylinder (jag vet ju heller inte om det finns olika årsmodeller)?

Hemportat av ett rixarschel (tidigare ägare) som inte fattar vart portarna ska vara?

Produktionsfel på kolven?
Men då borde ju ett helt parti kolvar vara samma fel. Surfat på några RD-forum och letat efter sån info?
Låter iofs rätt långsökt.

Kovarna har förnster som skall vara riktade mot insugsidan så det är inte så därför är jag säker på att den är rättvänd.
Kom att tänka på en grej tidigare idag. Kan jag ha varit så sanslöst korkad att jag har vänt kolvringarna upp och ner? Det skulle förklara ett obefintligt kolvringsgap eftersom de då tar i knastret och det det finns då ej något utrymme för värmeexpansion.

Ska kolla upp detta imorgon.

Tusen tack för hjälpen alla! Jag är verkligen tacksam! :Bugar

Tjena!
Du har ingen tur med RDn du, synd som fan det! :(
För det första så hoppas jag att du menar 64,5 mm å inte 54,5 mm. :rolleyes: Annars har du nog bara en RD 250 eller nåt. Har föresten för mig att första överdim. är 64,25 men jag kan ha fel där. Om du är säker på att du monterat allt rätt, så får du la börja luska i om smörjningen funkar som den ska, om bestyckningen är OK så den inte går för snålt osv. Så värst mycket mer kan det inte va som orsakar ett sånt fel tycker jag. Kan det kanske va nåt med att avgasventilen har tagit i kolvringarna?

Hoppas du får ihop grejerna igen, så du får njuta av hojen ordentligt! :tummenupp

PacMan skrev:
Hoppas du får ihop grejerna igen, så du får njuta av hojen ordentligt! :tummenupp

Självklart kommer jag att få ihop hojen igen. Den är ju hur lättmekad som helst! Ska ringa runt och fixa grejer imorgon så är det snart hoj av skrotet igen. Jag e bara nyfiken på vad som har hänt med den så att jag inte gör samma grej igen.

Har bestämt mig för att försöka hitta en motor till på någon skrot OCH renovera den jag har, då e det väl faan om jag inte ska kunna köra sommaren ut utan större problem. Rasar ena motorn är det bara att ta nästa. :lol

DumDum skrev:
då e det väl faan om jag inte ska kunna köra sommaren ut utan större problem. Rasar ena motorn är det bara att ta nästa. :lol

:hihi

Satt och funderade lite.. Hade du bara bytt en kolv? Sitter stoppet för ringarna på samma ställe på båda kolvarna?

DumDum skrev:
Rasar ena motorn är det bara att ta nästa. :lol

Haha, precis som i rejsing! :lol :tummenupp
En motor till hade nog vart bra att ha, helt klart. Jag har bara lite småprylar som jag köpte billigt, å dom har jag haft MYCKET nytta av.

DumDum skrev:
... Kan jag ha varit så sanslöst korkad att jag har vänt kolvringarna upp och ner? Det skulle förklara ett obefintligt kolvringsgap eftersom de då tar i knastret och det det finns då ej något utrymme för värmeexpansion. ...
Tror inte att du skulle få i kolvarna i cylindrarna överhuvudtaget om ringarna sitter upp och ner eftersom ringens omkrets då ökar med stiftets bredd.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...