Motard nissen skrev:
2536430 Det är nog inget tvivel om att det är farligare med cykel i mina ögon, har börjat planera för en långfärdscykling och har redan hört en del otrevliga historier.
Dock så kanske det säger mer om U-länderna man kommar att cykla i än själva cyklandet i sig
Själv gillar man ju och cykla och har skrotat en del cyklar men aldrig brytt mig om vad det är jag cyklar på så det kan ju va anledningen till en del crasher. Tror att alldeles för många ser cykeln som ett redskap och inte ett transportmedel eller hur man ska förklara. Skulle du vilja åka i en bil som saknar tex frambroms?
Föresten snor en liten del av tråden, någon som har nå tips på en shysst trekker cykel som håller länge? Du GuW borde ju ha något tips eftersom du verkar insatt i cyklar.
Jag säljer ju två märken, givetvis förordar jag dom.
Men viktigast för dig är ju att hitta en cykel du trivs med, med en utrustningsnivå som är rimlig för ditt användande.
Växelkomponenter SKA vara shimano, inte för att dom är bäst, utan för att shimanogrejor går att få tag på i Uzbekistan, även på landsbygden.
För dyra komponenter går fetbort, visst är hollowteckvevarmar med splinesinfästning bra, men om du tippar med hojjen och behöver köpa en ny vevarm så är chansen större att hitta en vevarm med fyrkant-tapp, samma sak gäller för vevlager.
Dessutom om du köper en hoj med extremt dyra komponenter så sjunker slitstyrkan, dom är gjorda för att gå en tävling eller två, sedan byter teamets mekaniker ut skiten.
Se upp med udda märken på vevarmar som har hålet för fyrkanttappen förskjutet mot shimano, då det inte är kul att ha en pedal kl4 och en kl8...
(man kan ju IOFS byta bägge samtidigt vid en ev olycka, men chanserna att hitta ett komplett par är mindre än hälften mot att hitta en vä vev...)
Ska du ut på en riktigt lång hård cykelsemester ska du helst ha en fin stålram, så att den lokala bysmeden kan svetsa ihop ramen om det behövs
Annars håller alu ramarna bara fint nuförtiden (viktmässigt är skillnaden på en fin stålram och en aluram små)
Du SKA ha fästen för lowriderbågar på gaffeln, för väskor fram är ett måste.
Sen finns det tusen olika tips om vad man ska ha med sig och hur man ska packa, grundregeln är att det du tar med dig i ryggsäcken när du fjällvandrar kan du lasta på cykeln, inte mer, möjligen andra grejor...
Jag är själv ingen långfärdscyklist (knappt ens cyklist) så det finns det andra som bättre kan svara på.
Väskor och sådant MÅSTE hålla hög kvalite, det är INTE kul att laga trasiga grejor med ståltråd och silvertejp.
Sista rådet, det finns hoj med motor....
