Cykla, världens farligaste sysselsättning!

syltburk skrev:
2534086 Frågan är väl varför affären säljer en dyr cykel som är olaglig? Jag känner mig inte motiverad att köpa till en massa saker och sätta på..

Cykelaffären säljer en racer/mountainbike, den är inte utrustad med sådant som svenk lag kräver, för att A: den är ett tränings/tävlingsredskap.
Då var du kanske inte motiverad att sätta på lås på din cykel heller?
Bilar levereras dagligen nya utan vinterdäck, vilket lagen kräver och du är skyldig att skaffa.

Cykelolyckorna gick bra, det var inte mitt fel någon av gångerna, men andra gången kvaddade jag pedalgängorna i vevarmen, vilket visade sig dagen därpå när pedalen trillade bort på väg till jobbet.
Ett helt nytt vevparti kostade det.

mudder skrev:
2534311 Appropå cyklar. Är det nån som har en bra förklaring (eller kanske tom vet) varför bromshandtaget till framhjulet sitter på vänster sida?

Det är ju helt omöjligt att få nån bra bromskänsla med "fel" hand.:huvet

Det är olika i olika länder, och inte speciellt svårt att själv ändra på heller..

Last edited:
GuW skrev:
2534405 Cykelaffären säljer en racer/mountainbike, den är inte utrustad med sådant som svenk lag kräver, för att A: den är ett tränings/tävlingsredskap.
Då var du kanske inte motiverad att sätta på lås på din cykel heller?
Bilar levereras dagligen nya utan vinterdäck, vilket lagen kräver och du är skyldig att skaffa.

Jag köper inte ditt resonemang riktigt. En racer är ett tränings/tävlingsredskap men inte tränar man väl på bana? Racercyklar går garanterat på allmän väg. Dessutom säljs det andra cyklar också som är olagliga.

Jag är lite mer motiverad att köpa ett lås till cykeln än att köpa en massa reflexer och lampor. Om man struntar i att köpa reflexer innebär det inte att cykeln försvinner om man lämnar den utom synhåll som det gör om man struntar i att skaffa lås. Så jag fattar inte jämförelsen.

Jämförelsen med bilar och vinterdäck haltar också tycker jag. När jag köper en ny bil så får jag i alla fall köra hem den utan att köra olagligt, detta gäller inte med många cyklar. Dessutom måste man inte alltid ha vinterdäck, endast i vinterväglag måste man ha det. Reflexer, lampor och ringklocka är dessutom inte slitdetaljer utan något som man oftast inte behöver byta innan cykeln rasar ihop eller blir stulen. En bättre jämförelse vore att köpa en bil utan tuta och strålkastare, vilket inte händer.

Trevligt att höra att du klarade dig i dina cykelolyckor i alla fall! :)

syltburk skrev:
2534476 Jag köper inte ditt resonemang riktigt. En racer är ett tränings/tävlingsredskap men inte tränar man väl på bana? Racercyklar går garanterat på allmän väg. Dessutom säljs det andra cyklar också som är olagliga.

Näpp, du slipper köpa mina förklaringar, men så är det IAF.

Jag får sälja allt mellan ett cykelhjul, en ram, en komplett cykel minus plinga till dig, och det är ändå upp till dig att se till att du har en plinga om du ska cykla på allmän väg.

Fixa till cykeljäveln nu, du säger själv att du syns dåligt, och behöver en plinga, skaffa det då, reflexer kostar 60kr för en komplett sats, en plinga 35, lysen kan du köpa stora fula klumpiga för en hundring paret, eller små snygga strömsnåla diodlampor för lite mera.

Alternativt återvinner du grejor från närmaste skrotcykel om du är en riktigt snål jävel.

Här i Uppsala finns det många många cyklister som skiter i allt.
Bara de kommer fram är allting frid och fröjd. Men när de sen kommer ner för Carolina-backen i 50 blås och dyker rätt in i sidan på en bil då är det bilistens fel som hade sin bil där...
Låt cyklisterna ta nån kurs i trafikvett!!

xfader skrev:
2534219 Jag tror det har med det faktum att många cyklister inte vet om att samma regler gäller för cykel som för bil (på vägen, inte på cykelbanor såklart).

precis, bort med dom, de är ju livsfarliga. men ändå:

Inte vet om att det är samma regler, det ska bli mycket snett i min hjärna för att jag ska cykla ut i en korsning när det är rött. Självmordsuppdrag nummer ett!

När jag var liten brukade brorsan och jag åka på gamla 40-tals damcyklar utför en brant kilometerlång backe på Åland. Kröp man ihop bra och hade tagit ordentligt med sats innan, så gick det att komma upp i 70-75km/h (vi klockade på en given sträcka). Givetvis helt utan skydd och bara i kortbyxor och t-shirt :näsblod Farligt ? Jo, men spännande!

Har dock aldrig skadat mig allvarligt på cykel. Några krascher har det varit genom åren, främst innan dubbdäckens intåg på vintrarna, men alltid självförvållat (hög hastighet och ständigt jagandes nya rekord på sträckorna). Extra batterilyse, reflexer m.m. är ett måste!

Det är nog inget tvivel om att det är farligare med cykel i mina ögon, har börjat planera för en långfärdscykling och har redan hört en del otrevliga historier.

Dock så kanske det säger mer om U-länderna man kommar att cykla i än själva cyklandet i sig :rolleyes:

Själv gillar man ju och cykla och har skrotat en del cyklar men aldrig brytt mig om vad det är jag cyklar på så det kan ju va anledningen till en del crasher. Tror att alldeles för många ser cykeln som ett redskap och inte ett transportmedel eller hur man ska förklara. Skulle du vilja åka i en bil som saknar tex frambroms?

Föresten snor en liten del av tråden, någon som har nå tips på en shysst trekker cykel som håller länge? Du GuW borde ju ha något tips eftersom du verkar insatt i cyklar.

Motard nissen skrev:
2536430 Det är nog inget tvivel om att det är farligare med cykel i mina ögon, har börjat planera för en långfärdscykling och har redan hört en del otrevliga historier.

Dock så kanske det säger mer om U-länderna man kommar att cykla i än själva cyklandet i sig :rolleyes:

Själv gillar man ju och cykla och har skrotat en del cyklar men aldrig brytt mig om vad det är jag cyklar på så det kan ju va anledningen till en del crasher. Tror att alldeles för många ser cykeln som ett redskap och inte ett transportmedel eller hur man ska förklara. Skulle du vilja åka i en bil som saknar tex frambroms?

Föresten snor en liten del av tråden, någon som har nå tips på en shysst trekker cykel som håller länge? Du GuW borde ju ha något tips eftersom du verkar insatt i cyklar.

Jag säljer ju två märken, givetvis förordar jag dom.
Men viktigast för dig är ju att hitta en cykel du trivs med, med en utrustningsnivå som är rimlig för ditt användande.

Växelkomponenter SKA vara shimano, inte för att dom är bäst, utan för att shimanogrejor går att få tag på i Uzbekistan, även på landsbygden.
För dyra komponenter går fetbort, visst är hollowteckvevarmar med splinesinfästning bra, men om du tippar med hojjen och behöver köpa en ny vevarm så är chansen större att hitta en vevarm med fyrkant-tapp, samma sak gäller för vevlager.
Dessutom om du köper en hoj med extremt dyra komponenter så sjunker slitstyrkan, dom är gjorda för att gå en tävling eller två, sedan byter teamets mekaniker ut skiten.
Se upp med udda märken på vevarmar som har hålet för fyrkanttappen förskjutet mot shimano, då det inte är kul att ha en pedal kl4 och en kl8...
(man kan ju IOFS byta bägge samtidigt vid en ev olycka, men chanserna att hitta ett komplett par är mindre än hälften mot att hitta en vä vev...)

Ska du ut på en riktigt lång hård cykelsemester ska du helst ha en fin stålram, så att den lokala bysmeden kan svetsa ihop ramen om det behövs
Annars håller alu ramarna bara fint nuförtiden (viktmässigt är skillnaden på en fin stålram och en aluram små)
Du SKA ha fästen för lowriderbågar på gaffeln, för väskor fram är ett måste.

Sen finns det tusen olika tips om vad man ska ha med sig och hur man ska packa, grundregeln är att det du tar med dig i ryggsäcken när du fjällvandrar kan du lasta på cykeln, inte mer, möjligen andra grejor...

Jag är själv ingen långfärdscyklist (knappt ens cyklist) så det finns det andra som bättre kan svara på.

Väskor och sådant MÅSTE hålla hög kvalite, det är INTE kul att laga trasiga grejor med ståltråd och silvertejp.

Sista rådet, det finns hoj med motor....:D

GuW skrev:
2537256 Jag säljer ju två märken, givetvis förordar jag dom.

Växelkomponenter SKA vara shimano,

Ska du ut på en riktigt lång hård cykelsemester ska du helst ha en fin stålram, så att den lokala bysmeden kan svetsa ihop ramen om det behövs

Du SKA ha fästen för lowriderbågar på gaffeln, för väskor fram är ett måste.

Jag är själv ingen långfärdscyklist (knappt ens cyklist) så det finns det andra som bättre kan svara på.
Sista rådet, det finns hoj med motor....:D

Tack för svaret iallafall :) Har letat runt lite och snackat med lite fler personer så jag är för tillfället inriktad på stålram med singelspeed då jag absolut inte vill ha växelhaverier på vägen och det känns som det alltid händer mig när jag använder växlar.

Man får ingen SH rabatt om man handlar hos dig? :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...