Cykeltråden

Någon som ska till åre och köra årets "Mountain-mayhem" banor?

Jag ska inte dit, men två av mina jobbarkompisar tar med sig min son dit, dock veckan före MM och ska hojja.

MM veckan är det tydligen bara en jäkla massa köer och en massa newbies i backarna, så dom åker dit den 26/7 så är allt färdigt men mindre folk...

crosshoj-com?

inte en enda racer så långt ögat når....

klämmer in min snikracer, campakomponenter överallt, såklart

Bifogat

• bianchi7.jpg
    bianchi7.jpg
    29.1 KB · Visningar: 75
Ma

Bj.O.rn skrev:
2284319 crosshoj-com?

Dom där hjulen är sjukt snygga, vad har du för Campa-grupp på den då?
Har du byggt själv eller köt färdigt?

Själv har jag en gammal MTB som jag har byggt ihop av överblivna delar; och "RÄCERCYKELN" man fick som femtonåring, med positronväxlar....

ÅAS så har jag god tillgång till att låna och provköra vad jag vill på jobbet, problemet är bara att när man jobbar med cyklar vill man inte cykla på fritiden.

Jag försöker intala mig att jag skulle börja cykla mer om jag plockade ut en carbonracer åt mig själv, men risken är alldelens för stor att den hamnar i garaget brevid MTB'n som har stått där i fyra år...

GuW skrev:
2284156 Någon som ska till åre och köra årets "Mountain-mayhem" banor?

MM veckan är det tydligen bara en jäkla massa köer och en massa newbies i backarna, så dom åker dit den 26/7 så är allt färdigt men mindre folk...

Jag ska dit och rulla nedför skutan lite :)
Det är rätt mkt folk under mayhemveckan men berget är stort, det blir ingen trängsel direkt. Lite köer är det mitt på dagen men inget man dör av.

Äh, cruisar själv runt på en Yosemite Cruiser 26" från biltema. Kostade mig 1000 kr och funkar skitbra.
Det enda jag har på är kedjeskydd och en frambroms som är kass :)

0.jpg

Finns även på film i slutet: http://the.yellow-b.us/mikke/sport.wmv

Bj.O.rn skrev:
2284319 crosshoj-com?

Jodå, men utan bild. Kör gärna racercykel. Tog mig runt Vättern i år också. Dålig tid 13 h. Första 18 milen gick det hyfsat fort,låg på 28-29 snitt. Sista 12 gick inte fort kan jag säga. Vi var bara 2 pers, fick draghjälp på 6-7 mil av dom 30...Nästa år satsar vi på egen klunga på minst 6 pers o lägger ribban på 10 timmar.

Jag har en gammal racer som jag håller på bygger om till
Fixedgear :yoparty

Sugen på antingen köpa DH eller en XC-hoj....
Det var riktigt kul med Downhill faktiskt :)

Sitter Campagnolo Centaur på nu, var nån low-end shitmano historia på innan, så, ja jag har både köpt färdigt å byggt själv kan man säga..

Och, ja.. jag är sjukt sugen på en carbonram... Ett bianchi 928 ramset kan ju fås för så lite som 12.000

/B

GuW skrev:
2284582 Dom där hjulen är sjukt snygga, vad har du för Campa-grupp på den då?
Har du byggt själv eller köt färdigt?

När jag var i Fredrikstad (som jag ska flytta till) och gjorde ett besök så kollade jag in lite cyklar på samma gång.
Hade tänkt mig en Bianchi som jag blev mkt förtjust i, kommer inte ihåg modellen men likande denna på bilden. Kostar ca 8000 NOK, men jag skulle även kunna gå upp till 13-15000 NOK för att få finare saker på den.

Det jag vill ha:
* Aluminiumram eller lättare material
* Skivbromsar fram och bak
* Halvdämp (fram alltså)

Ska användas till:
* Transportera mig längre sträckor
* Kunna lajja lite i skog/offroad)

DOSS 6600 ALU PG Deore Disc (ca 10000 NOK)
bianchiwww.bianchi.it19398F474x282.jpg

MUTT 7400 AL DB LX-Deore Disc (ca 13000 NOK)
bianchiwww.bianchi.it28790F474x282.jpg

Här kommer 2 bilder på mitt åk. En ombyggd umf dirt kick den får duga ett tag till :tummenupp

pbpic771064.jpg

pbpic771065.jpg

Lite Specs:

Ram: Merida dirt kick
Gaffel: Bomber Drop Off II 04
Bromsar: Hayes HFX 9 XC V6''
Hjul: 24" Atomlab Trailpimp
Däck: 24" x 2.6" Gazzaloddi
Kasset: Shimano XT 8-delad
växelförare: Shimano Deore

MikkE skrev:
Hade tänkt mig en Bianchi som jag blev mkt förtjust i, kommer inte ihåg modellen men likande denna på bilden. Kostar ca 8000 NOK, men jag skulle även kunna gå upp till 13-15000 NOK för att få finare saker på den.

Det jag vill ha:
* Aluminiumram eller lättare material
* Skivbromsar fram och bak
* Halvdämp (fram alltså)

Ska användas till:
* Transportera mig längre sträckor
* Kunna lajja lite i skog/offroad)

Svårt att rekomendera nått speciellt...det finns ju så otroligt många modeller och tillverkare. Men för 10k ska det iaf vara hydrauliska skivbromsar tycker jag
och en hyfsad gaffel av känt fabrikat. Växlar och sånt är inte så djävla noga, det funkar fint med Shimanos Deore nivå.
Tipset är att bara köpa den du diggar (Bianchin ser ju bra ut) och tycker dig ha råd med.

Tommy_86 skrev:
2312552 Här kommer 2 bilder på mitt åk....

Fet :tummenupp

Du har snott gaffel och sadel från en av mina hojar och kedjestyraren från den andre :7peta

Coolt MikkE :yoparty Bara o köpa :tummenupp

Själv så vet är jag lite osäker på hur mycket jag vill
lägga ut på en tramphoj :gnissla

Jag vill kunna pendla mellan jobbet och hemmet....köra lite i skogen...
...sen kanske ut till med lillebror som kör dirt. Skulle vilja ha en Freeride/XC
hoj som man kan kombinera allt någorlunda.

Funderade på köpa en Kona Scrap stl L istället för M som jag hade innan,
och använda som allroun-hoj :va :va

rejser skrev:
2313159 Svårt att rekomendera nått speciellt...det finns ju så otroligt många modeller och tillverkare. Men för 10k ska det iaf vara hydrauliska skivbromsar tycker jag
och en hyfsad gaffel av känt fabrikat. Växlar och sånt är inte så djävla noga, det funkar fint med Shimanos Deore nivå.
Tipset är att bara köpa den du diggar (Bianchin ser ju bra ut) och tycker dig ha råd med.
Bianchi gör bra cyklar, det vet till och med jag, haha :tungan
Jag kände lite (utan att cykla, men rulla lite) på hydraliska och ickehydraliska skivbromsar. Det var skillnad och hydraliska är givet för mig! Fan va sköna.

Ja...med hydrauliska kan man ju nypa på ett annat sätt tycker jag.
Skönare känsla är det också :tummenupp

Bianchi säger du :va Kan det vara nt att satsa på??

Back