Cykeltråden

Mcbudet skrev:
Baaaaker!
Ring mc varuhuset och snacka med peter 287 så löser ha det åt dig!

coolt mannen :yoparty
fan att jag inte tänkte på honom :va
nåja, ska ringa honom idag...men funderar starkt på komma upp
den sista helgen i oktober o hälsa på samtidigt köpa mig safety jacket :tummenupp :yoparty

Panos skrev:
ingen som vet vad man kan köpa denna SafetyWest närheten utav
Blekinge :va

Liknar den Dainese-skyddsväst som jag har.Finns på Claessons.ca 3000:-

chrilla skrev:
Jo, vet att det finns skivbromsadapter till den, men de kostar 800:- och så har jag fått rådet att inte skaffa pga bristande hållfasthet vid trialande. Så jag vet inte.

Tänkte behålla ramen länge så andrahandsvärdet bryr jag mig inte om, skulle det funka att borra utan risk för ramen i övrigt tror du?

Förstår inte vad du menar med den sista meningen riktigt, det gäller hydraulslang alltså.
Just nu har jag buntbandat fast slangen till HS33'an längs ramen...

Tack för svar iaf :)

Finns adapters som man skruvar fast i vajerhållarna och som håller fast hydraulslangar till bromsarna..

Eller så kan man gillra upp en vajer mellan hållarna som man trätt en krympslang runt.. Så genom med bromsslangen åsså värmer man dit den..

Jag brukar lata mig och dra buntband :) Beror la på hur pedant man är.

43-382.jpg

John_Doe skrev:
Finns adapters som man skruvar fast i vajerhållarna och som håller fast hydraulslangar till bromsarna..

Eller så kan man gillra upp en vajer mellan hållarna som man trätt en krympslang runt.. Så genom med bromsslangen åsså värmer man dit den..

Jag brukar lata mig och dra buntband :) Beror la på hur pedant man är.

43-382.jpg

Tack för tips! Skulle kunna funka, men är rädd att fästena med slang då hamnar vid sidan av ramens övre rör så att det stör.

Kommer aldrig behöva tre vajerhållare samtidigt, så går det att borra/fila vill jag gärna göra det.

chrilla skrev:
Tack för tips! Skulle kunna funka, men är rädd att fästena med slang då hamnar vid sidan av ramens övre rör så att det stör.

Kommer aldrig behöva tre vajerhållare samtidigt, så går det att borra/fila vill jag gärna göra det.

Problemet med att borra/fila upp hållarna du har är att om slangen är 6mm och du filar upp hålet till 6½mm så kommer ändå inte nippeln i änden på slangen igenom.
Återstår då bara slang på metervara med lösa skär-rings nipplar, som man själv kapar till, då måste du kapa slangen om du vill ha loss den och göra en ny anslutning....

Snyggast och bäst är adaptern, fulast och sämst... Borra på!

GuW skrev:
Problemet med att borra/fila upp hållarna du har är att om slangen är 6mm och du filar upp hålet till 6½mm så kommer ändå inte nippeln i änden på slangen igenom.
Återstår då bara slang på metervara med lösa skär-rings nipplar, som man själv kapar till, då måste du kapa slangen om du vill ha loss den och göra en ny anslutning....

Snyggast och bäst är adaptern, fulast och sämst... Borra på!

Njajje! Trär väl igenom slang utan oliv. Monterar sedan oliv och luftar hydraulsystemet. Blir nog bra...

Borr blir det! :)

Jag behöver tips på vad jag ska ha för cykel.
Jag cyklar gärna på bakhjulet och framhjulet och hoppar, ingen tävlingskörning men tydligen håller inte vanliga cyklar till min "lek-cykling".
Jag har kört isönder min Scott cykel som var odämpad, krökte gaffeln och pajade växlarna där bak så jag vet inte om kag orkar laga den. Köpte den ny för ca 4 år sen för typ 4000:-.
Jag köpte en Biltema cykel bara för att testa, det är skit från början till slut, den gick sönder efter 1 vecka.
Jag var nere och kollade i Cykelaffären och dom har en väldigt häftig Scott med dämpad gaffel och väldigt fina växelkomponenter för 5995:-, är det nåt att ha eller den går också isönder snart?
Jag vill helst köpa en färdig cykel för jag vill ha den snabbt.
Tips välkomnas!!

Mackz skrev:
Jag cyklar gärna på bakhjulet och framhjulet och hoppar, ingen tävlingskörning men tydligen håller inte vanliga cyklar till min "lek-cykling".
Jag har kört isönder min Scott cykel som var odämpad, krökte gaffeln och pajade växlarna där bak så jag vet inte om kag orkar laga den. Köpte den ny för ca 4 år sen för typ 4000:-.
Jag köpte en Biltema cykel bara för att testa, det är skit från början till slut, den gick sönder efter 1 vecka.
Jag var nere och kollade i Cykelaffären och dom har en väldigt häftig Scott med dämpad gaffel och väldigt fina växelkomponenter för 5995:-, är det nåt att ha eller den går också isönder snart?
Tips välkomnas!!

då tycker jag att du ska köpa dig en sån här :yoparty :yoparty

Bifogat

• Big Hit.jpg
    Big Hit.jpg
    74.4 KB · Visningar: 85
Mackz skrev:
Var köper man en sån? och vad kostar den 25 papp?

blocket, cykloteket och hos alla specializedåterförsäljare
ny kostar det ca 25tkr...jag köpte den för 12000kr :yoparty

Mackz skrev:
Tips välkomnas!!

Något begagnat tycker jag, du får så mycket mer för pengarna. Priset halveras ganska snabbt på en begagnad cykel.

Vill du ha ren mountainbike (XC), eller lite kraftigare grejer? Dämpning fram, bak, eller inte alls? Maxpris?

Leta annonser och länka till dem, så kan den samlade SH-expertisen kommentera. :)

Spontant låter det som att du skulle ha nåt i stil med min Santa Cruz. Men den är inte till salu...

Långa farbron skrev:
Köp eller inte ?

Den blå är mer åt leka/hoppa/nedförs stuket, säkert kanonkul hoj!

Den svarta är en seriös tränings och tävlingshoj för skogsstigar och småskutt.

Specialized är ett av de populäraste märkena, I say köp :tummenupp

Mackz skrev:
Tips välkomnas!!

Jag har en scott yz voltage och jag tycker den håller ganska bra kostade ca: 6000:- :tummenupp

Den finns även utan skiv bromsar och då blir den ca 1000:- billigare men jag rekomenderar att ta den med skivor!!!!

Jag köpte oxå en biltema cykel innan min scott den gick oxå sönder efter ca vecka för mig :3freak Köpte en mb och en bmx, Bmxen gick sönder efter tre dagar när jag va och lekte bland några berg och råkade ramla ner och knäkte bak fälgen :3freak

Last edited:
Mögel skrev:
Jag har en scott yz voltage och jag tycker den håller ganska bra kostade ca: 6000:- :tummenupp

Den finns även utan skiv bromsar och då blir den ca 1000:- billigare men jag rekomenderar att ta den med skivor!!!!

Jag köpte oxå en biltema cykel innan min scott den gick oxå sönder efter ca vecka för mig :3freak Köpte en mb och en bmx, Bmxen gick sönder efter tre dagar när jag va och lekte bland några berg och råkade ramla ner och knäkte bak däcket :3freak

6000:- ny? Sitter wireskivbromsar på den va?

Nån som har erfarenhet av wireskivbr. kontra wirefälgbr.? Skillnad?

Prova förresten bakdäck i gummi, de knäcks inte så lätt... :7peta :hihi

Last edited:
Back