Cykeltråden

jaha...då har man knäckt revben :yoparty

var i rödebybacken o körde stenhårt...så jävla grymt o kul de var :banana :yoparty
fast det gör ont :3freak

chrilla skrev:
Ja vad innebär fixiehoj egentligen? Bild nån? :)

Det är en cykel som du bromsar med pedalerna, det går alltså inte rulla med med fötterna stilla...fixerat nav helt enkelt.
Poppis bland cykelbudsfolket tydligen.

chrilla skrev:
XT-växlar, frambroms och vevparti. Santa Cruz Chemeleon ram. Marzzochi MX comp gaffel. Endast mellanklinga fram (ingen framväxel).

12,49 kg väger hon (lite tyngre än jag tänkt mig). Nån som har bra ideer till att lätta henne lite?

SC hojar är fiina, ge mig en VP-free med Fox 40 gaffel och lite annat godis...nuu!

12,5kg är inte så tungt för en lekhoj.
Däcken brukar va lättast att tjäna vikt på men dina sulor ser inte såå feta ut.

rejser skrev:
12,5kg är inte så tungt för en lekhoj.
Däcken brukar va lättast att tjäna vikt på men dina sulor ser inte såå feta ut.

Nej, har försökt spara vikt där...

Iofs väger ju både ram och gaffel 2 kg vardera, inga XC-grejor direkt...

Jämför fortfarande med lätta trialhojar, får nog sluta med det. Den är iaf både stabil och lätthanterlig, precis som jag ville ha det.

var och tävlade i New york och Baltimore i olika fixie tävligar i sommras bla, skid sladda så långt man kan, backward circle (cykla flest varv baklänges),trackstand(balans tävling) och sprint samt critical stop sjukt kul att köra fixie och där har man hojkontroll kan du hantera cykeln behövs inte bromsar! fixien är den cykeln jag har roligast på och mest användning för och utvecklats mest på oxå! då har man ändå tävlat i Downhill, dual slalom samt XC. visst det är inte tråkigt var i fernie i canada förra året och körde downhill i bland världens bästa DH spår.

Fresten vill ni se lite balla filmklipp och bilder på fixie cyklar eller trackbikes som dom kallas gå in på www.oldskooltrack.com .
//Mcbudet
rejser skrev:
Fattar inte hur ni/du kan köra omkring på fixiehojar, det måste ju va livsfarligt :D
Speciellt den där tävlingen tvärnita-från-högsta-fart-och-slajda-tills-det-stannar låter himla intressant :gnissla

Min ram är inte anpassad för att något hudrauliskt där bak, därför sitter det endast vajeranpassade stöd på ramen. Eftersom jag kör med hydraulisk bakbroms vill jag dock ha slanghållare vad tror ni om att borra upp dessa hållare? (de är alltså bara slutna i ena änden)

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    52.7 KB · Visningar: 52
chrilla skrev:
Min ram är inte anpassad för att något hudrauliskt där bak, därför sitter det endast vajeranpassade stöd på ramen. Eftersom jag kör med hydraulisk bakbroms vill jag dock ha slanghållare vad tror ni om att borra upp dessa hållare? (de är alltså bara slutna i ena änden)

Finns speciella adapters för sådana där som gör att man kan ha hydraul skivor...

Borrar du sönder dem så kan du ha svårt att avyttra den nån vacker dag..

Annars drar du en vajer mellan de är två och buntar fast slangen i den eller så på med lite krympslang och så värmer du fast den.. :)

Valentinic skrev:
Ojojoj, du har övat! Är verkligen imponerad!

Blev inspirerad att ta fram den gamla tävlingscykeln och se om några av de gamla takterna fortfarande sitter i. Har inte några actionbilder men jag kan ju alltid slänga upp en bild på pärlan i stillastående läge. En Rimfaxe med en hel del godis på. Fräsigaste komponenterna som fanns när den var ny men nu börjar den ju få ett par år på nacken.

Bifogat

• Crescent Rimfaxe .jpg
    Crescent Rimfaxe .jpg
    100.8 KB · Visningar: 79
John_Doe skrev:
Finns speciella adapters för sådana där som gör att man kan ha hydraul skivor...

Borrar du sönder dem så kan du ha svårt att avyttra den nån vacker dag..

Annars drar du en vajer mellan de är två och buntar fast slangen i den eller så på med lite krympslang och så värmer du fast den.. :)

Jo, vet att det finns skivbromsadapter till den, men de kostar 800:- och så har jag fått rådet att inte skaffa pga bristande hållfasthet vid trialande. Så jag vet inte.

Tänkte behålla ramen länge så andrahandsvärdet bryr jag mig inte om, skulle det funka att borra utan risk för ramen i övrigt tror du?

Förstår inte vad du menar med den sista meningen riktigt, det gäller hydraulslang alltså.
Just nu har jag buntbandat fast slangen till HS33'an längs ramen...

Tack för svar iaf :)

chrilla skrev:
Jo, vet att det finns skivbromsadapter till den, men de kostar 800:- och så har jag fått rådet att inte skaffa pga bristande hållfasthet vid trialande. Så jag vet inte.

Tänkte behålla ramen länge så andrahandsvärdet bryr jag mig inte om, skulle det funka att borra utan risk för ramen i övrigt tror du?

Förstår inte vad du menar med den sista meningen riktigt, det gäller hydraulslang alltså.
Just nu har jag buntbandat fast slangen till HS33'an längs ramen...

Tack för svar iaf :)

Det finns färdiga adapters som du sätter i vårtorna på bildensom du sedan klamrar hydraulslangen i.

Jag gjorde egna av cykelekrar, som faktiskt såg smutta ut.
(jag har god tillgång på den varan)

Annars funkar ju eltape om man inte är rädd för ratbike stuket.

GuW skrev:
Det finns färdiga adapters som du sätter i vårtorna på bildensom du sedan klamrar hydraulslangen i.

Jag gjorde egna av cykelekrar, som faktiskt såg smutta ut.
(jag har god tillgång på den varan)

Annars funkar ju eltape om man inte är rädd för ratbike stuket.

Jo, men får för mig att de hamnar lite väl åt sidan på ramen då eftersom hela undersidan är upptagen av vajerhållare.

Tack iaf!

Cykeltekniskt intressanta bilder är kul, men här är lite stämningsbilder från igår:

Röda Sten Göteborg (Älvsborgsbron skymtar).

Jag X 2, och sen Björta (mattsson):

Bifogat

• Bild 2608.jpg
    Bild 2608.jpg
    55.6 KB · Visningar: 64
  • Bild 2612.jpg
    Bild 2612.jpg
    91 KB · Visningar: 66
  • Bild 2607.jpg
    Bild 2607.jpg
    66.2 KB · Visningar: 61
chrilla skrev:
Min nya självihopplockadeochihopbyggdahoj:

XT-växlar, frambroms och vevparti. Santa Cruz Chemeleon ram. Marzzochi MX comp gaffel. Endast mellanklinga fram (ingen framväxel).

12,49 kg väger hon (lite tyngre än jag tänkt mig). Nån som har bra ideer till att lätta henne lite?

Trial och all-mountain skall hon duga till, är mycket nöjd hittills. Förutom vikten...

Den blev ju riktigt fräsig chrilla! :tummenupp
Den ramen såg jävligt skön ut måste jag säga!

Förresten, någon som har några erfarenheter av RST framgafflar? Min orginalare börjar ge ifrån sig konstiga läten :hihi

ingen som vet vad man kan köpa denna SafetyWest närheten utav
Blekinge :va

Bifogat

• Dainese Gladiator Jacket.jpg
    Dainese Gladiator Jacket.jpg
    33.5 KB · Visningar: 59
Knä/armbågsskydd är inte så dumt kanske?
Jag gav grabben en hoj för en vecka sedan, idag kom han hem och såg ut så här....

Bifogat

• DSC00355.JPG
    DSC00355.JPG
    75.1 KB · Visningar: 87
  • DSC00345.JPG
    DSC00345.JPG
    94.2 KB · Visningar: 106
Back