cykelköp och ångrar mig.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Hej! köpte en cykel lite grisen i säcken från blocket i veckan. Säljaren sa att den verkade jättebra och välgjord och att han tagit hem den från usa då han bodde där. På bilden ser hojjen riktigt nice ut och jag som inte kan nåt om cyklar köpte det han sa. Jag frågade vad den hette och han sa mongoose, vilket är ett märke jag känner igen som lite kult. Fågade även vad det var för komponenter och om man kunde ställa dämparna, han sa då att han inte visste, men raddade upp ett gäng med förkortningar på vissa av komponenternas modellnamn, sa dock inte vad som vore enklast nämligen vad cykelns modellnamn var! han begärde 4000 för den och jag prutade ner den till 3600 inkl frakt från karlstad till falun.
då cykeln kom visade det sig att t.ex dämparna inte alls var ställbara och efter en enkel sökning då jag (efter att ha tittat 2 sek på cykeln) kommit framtill att den hette mongoose xr200 och att det var en wallmarthoj för ca 150dollar blir jag lite förbannad och känner mig lurad.

Har jag nån rätt i detta fall? kan jag häva köpet alternativt få rätt till reducerat pris av säljaren? är jag bränd totalt?

/Tomas

myspinnen skrev:
.
då cykeln kom visade det sig att t.ex dämparna inte alls var ställbara och efter en enkel sökning då jag (efter att ha tittat 2 sek på cykeln) kommit framtill att den hette mongoose xr200 och att det var en wallmarthoj för ca 150dollar blir jag lite förbannad och känner mig lurad.

Har jag nån rätt i detta fall? kan jag häva köpet alternativt få rätt till reducerat pris av säljaren? är jag bränd totalt?

/Tomas

Sorry! men tror inte du kan häva köpet! Men du kan ju ringa säljaren och prata med honom om priset.

Prata med konsumentobudsmannen i din kommun. De kan svara på detta lite bättre!

myspinnen skrev:
Hej! köpte en cykel lite grisen i säcken från blocket i veckan. Säljaren sa att den verkade jättebra och välgjord och att han tagit hem den från usa då han bodde där. På bilden ser hojjen riktigt nice ut och jag som inte kan nåt om cyklar köpte det han sa. Jag frågade vad den hette och han sa mongoose, vilket är ett märke jag känner igen som lite kult. Fågade även vad det var för komponenter och om man kunde ställa dämparna, han sa då att han inte visste, men raddade upp ett gäng med förkortningar på vissa av komponenternas modellnamn, sa dock inte vad som vore enklast nämligen vad cykelns modellnamn var! han begärde 4000 för den och jag prutade ner den till 3600 inkl frakt från karlstad till falun.

/Tomas
Jag har fått för mig att mongoose är helt okej grejjer!

mr_rockster skrev:
Jag har fått för mig att mongoose är helt okej grejjer!

Mongoose är precis som alla andra tillverkare horor under manrknadskrafterna, finns det ett stort segment köpare som är villiga att lägga max 2500:- så bygger man en hoj som går att sälja för dom pengarna, med vinst.

Men åter till frågan, jag VET inte hur det är, men jag anser att köper man något på annons, så är man som köpare skyldig att se till att man inte gör en dålig affär, har man inte den kompetensen att avgöra vad som är bra eller dåligt då måste man kalla in sina polare som kan mer och fråga dom om det är ett bra köp.
Att hålla på att köpa saker, ångra sig, lämmna tillbaka och så får säljaren trassla med tre såna kunder... Nja

Det är väl lite det här som är tjusningen med privatannonser, att man KAN göra fynd, och när man säljer KAN man göra en bra affär.
Sen gäller det bara att vara kunnig på området så man inte köper allt för många citroner...

GuW skrev:
Mongoose är precis som alla andra tillverkare horor under manrknadskrafterna, finns det ett stort segment köpare som är villiga att lägga max 2500:- så bygger man en hoj som går att sälja för dom pengarna, med vinst.

Men åter till frågan, jag VET inte hur det är, men jag anser att köper man något på annons, så är man som köpare skyldig att se till att man inte gör en dålig affär, har man inte den kompetensen att avgöra vad som är bra eller dåligt då måste man kalla in sina polare som kan mer och fråga dom om det är ett bra köp.
Att hålla på att köpa saker, ångra sig, lämmna tillbaka och så får säljaren trassla med tre såna kunder... Nja

Det är väl lite det här som är tjusningen med privatannonser, att man KAN göra fynd, och när man säljer KAN man göra en bra affär.
Sen gäller det bara att vara kunnig på området så man inte köper allt för många citroner...

jo det är nog så. men som säljare anser jag att man ska ha lite goodwill också, för det vill man gärna ha som köpare också! tänkte att jag ska ta och ringa honom och berätta att jag känner mig lite lurad iom dämparnas kvalite, som han inte berättade om.. sen att han inte upplyste mig om vilken modell det var trots att jag frågade samt fråga hur han kan tycka att det känns rätt att sälja en hojj som han köpt för knappa 1000lappen för 3500 under falsk information. kanske kan han känna nån form av ansvar och moral att han kan tänka sig att justera priset, med lite tur så.. annars får jag väl sätta ut en annons för 4000 och göra samma skit mot någon annan, vilket skulle ta emot väldigt mycket moraliskt.

uppdatering:
ringde upp säljaren som gick med på att betala tillbaks 600kr till. mao jag fick ge ca 2700 plus frakt för cykeln. det känns bättre nu :)

jag har hafe en gås!!!
den sprack i veven efter en vecka, inte för att vara taskig men det är en riktig skitcykel... sorry...

Vegas skrev:
jag har hafe en gås!!!
den sprack i veven efter en vecka, inte för att vara taskig men det är en riktig skitcykel... sorry...

haha ok :) får hoppas att din var ett måndags ex då... hursomhelst.. för 2700 får man ingen bra heldämpad hojj med skivor.. så är det de facto.. har inget hopp om att den ska vara som en kona men den får duga för lite bakhjulsåk och slöåkning till jobbet! men.. wallmart sålde den för 160 dollar haha

myspinnen skrev:
haha ok :) får hoppas att din var ett måndags ex då... hursomhelst.. för 2700 får man ingen bra heldämpad hojj med skivor.. så är det de facto.. har inget hopp om att den ska vara som en kona men den får duga för lite bakhjulsåk och slöåkning till jobbet! men.. wallmart sålde den för 160 dollar haha

oj heldämpad cykel för 2700... som gammal (dock fortf ung) cykel galning skulle jag inte våga ge under 10 000 för en heldämpad cykel. Vet inte vad du ska ha den til,ska du bara cykla i stan så funkar den så klart. Men annars, du kan tyvärr inte vänta dig kvalle. Ta tex Biltema cyklar, Även de har ju Shimano XT växlar å grejer, men allt annat, vevar, nav, fälgar, fästen, lager m.m.m.....hmm....

Hellre lagt 4000 på en stadig hoj med endast framdämpare, eller utan, säger jag... onödigt tungt med heldämpad....

/cykel kille som kör street-trial style, äger en 10,5 kilos hoj av franska märket SUNN :tummenupp

morecore skrev:
oj heldämpad cykel för 2700... som gammal (dock fortf ung) cykel galning skulle jag inte våga ge under 10 000 för en heldämpad cykel. Vet inte vad du ska ha den til,ska du bara cykla i stan så funkar den så klart. Men annars, du kan tyvärr inte vänta dig kvalle. Ta tex Biltema cyklar, Även de har ju Shimano XT växlar å grejer, men allt annat, vevar, nav, fälgar, fästen, lager m.m.m.....hmm....

Hellre lagt 4000 på en stadig hoj med endast framdämpare, eller utan, säger jag... onödigt tungt med heldämpad....

/cykel kille som kör street-trial style, äger en 10,5 kilos hoj av franska märket SUNN :tummenupp

jo förstår att om man är seriös kanske man inte nöjer sig med den här.. men 2700 är ungefär vad jag tycker det är värt att puttra omkring på lite stigar, hoppa lite småhopp, träna stoppies och bakhjulsbalans.. va ute i nåra timmar nu på eftermiddagen och gjorde just det... det fungerade den väldigt bra till, kanske man kan köpa en bättre dämpare och gaffel.. men ää skitsamma, den kommer ändå bli stulen när jag flyttar tillbaks till stockholm.. och då slipper jag gråta blod då :)

myspinnen skrev:
jo förstår att om man är seriös kanske man inte nöjer sig med den här.. men 2700 är ungefär vad jag tycker det är värt att puttra omkring på lite stigar, hoppa lite småhopp, träna stoppies och bakhjulsbalans.. va ute i nåra timmar nu på eftermiddagen och gjorde just det... det fungerade den väldigt bra till, kanske man kan köpa en bättre dämpare och gaffel.. men ää skitsamma, den kommer ändå bli stulen när jag flyttar tillbaks till stockholm.. och då slipper jag gråta blod då :)

Jag förstår. Men köper du en heldämpad för 4000 eller bara en framdämpad för 4000 så läggs pengarna på andra delar av cykeln. Jag menar att du fick din bakdämpare, men är rädd att allt anat iinte håller så bra.... Jag e skitnoga med fälgar och nav, sånt gör att du slipper krökta hjul alltför tidigt.

funkar skivbromsarna bra?

men vafan ut å ha roligt! blev just sugen på en ny hoj :)

morecore skrev:
Jag förstår. Men köper du en heldämpad för 4000 eller bara en framdämpad för 4000 så läggs pengarna på andra delar av cykeln. Jag menar att du fick din bakdämpare, men är rädd att allt anat iinte håller så bra.... Jag e skitnoga med fälgar och nav, sånt gör att du slipper krökta hjul alltför tidigt.

haha nä skivbromsen fram är käss. tar sämre än vbromsen, dock tar den på så sätt att man kan göra lite stoppies :) det är dubbelbottnade fälgar på.. men det som är b är ju framförallt dämparna och växlarna.. säkert annat med.. men det håller så länge det håller! skitkul är det iaf :)

myspinnen skrev:
uppdatering:
ringde upp säljaren som gick med på att betala tillbaks 600kr till. mao jag fick ge ca 2700 plus frakt för cykeln. det känns bättre nu :)

Måste säga att det var schysst av säljaren!!!! :tummenupp :yoparty

morecore skrev:
Jag e skitnoga med fälgar och nav, sånt gör att du slipper krökta hjul alltför tidigt.

Dubbelbottnade fälgar av billigaste sort håller faktiskt förvånansvärt bra idag, det viktiga är bara att man efterdrar ekrarna när man har cyklat ett tag, ekrarna "sätter" sig i fälgarna och navhålen, och slackar kanske en tiondel, vilket gör att dom kan börja gänga upp sig (IOM att varken däck eller slang ligger an mot nipplarna i en dubbelbottenfälg).

Mekaniska skivbromsar av idag funkar klockrent, visst, man får inte den stumma känslan av hydraulik, men dom biter bra, dock behöver olika skivbromsar olika mycket inkörning inan dom blir riktigt vassa.

Ska man tricka och därför behöver extremt bra bromsar ska man satsa på hydrauliska fälgbromsar, trial-folket verkar gilla dom, och faktum är att bra V-bromsar funkar utmärkt också, om än med något sämre känsla.

jag provade en snubbes GT cykel för ett par år sedan. Han e trial-stunt uppvisare för GT teamet och kan säga tt bra v-bromsar funkar rejält! inget snack. men skivbromsar e ju bra i skitiga förrhållanden då fälgkanten inte behöver vara ren

GuW skrev:
Mekaniska skivbromsar av idag funkar klockrent, visst, man får inte den stumma känslan av hydraulik, men dom biter bra, dock behöver olika skivbromsar olika mycket inkörning inan dom blir riktigt vassa.

Man får vad man betalar för. Vissa bromsar är bra, andra inte. Sådana mekaniska skivbromsar som sitter på ICA Maxi-cyklar har en tendens att smyga sig in på cyklar man annars borde kunna förvänta sig mer av, och som säljs av riktiga handlare. Dessa bromsar biter sämre än den billigaste v-broms.

Hydrauliska skivbromsar rekommenderas MYCKET VARMT till de som är intresserade av cykling. Sådana satt på min TREK jag hade innan körkortet. Vilken känsla! Man kunde nita så hårt att man slog över med endast ett finger på handtaget samtidigt som de var otroligt lättdoserade.

www.chainreactioncycles.com rekommenderas. De säljer endast kvalitetsgrejer, leveranskonstanderna är försumbara
Shimanos XT bromsar med fyrkolvsok lär vara något att bita i. 80 pund för en sida inkl handtag och slang. Jag hade bara tvåkolvarn :)

Last edited:
morecore skrev:
...men skivbromsar e ju bra i skitiga förrhållanden då fälgkanten inte behöver vara ren

?????
2 av de SM i MTB som jag varit med i har anordnats i lervällingar. Inte fan hade jag någe problem med mina v-bromsar inte. Däremot så hade en kompis 0 bromsverkan med sina nya fina skivbromsar ett sm. Han fick springa ner för en del backar.
Nu så var det ju iofs när skivbromsar var någe nytt och nu för tiden så funkar nog skivbromsar bra i alla väder. Det gör v-bromsar också.

Najde skrev:
?????
2 av de SM i MTB som jag varit med i har anordnats i lervällingar. Inte fan hade jag någe problem med mina v-bromsar inte. Däremot så hade en kompis 0 bromsverkan med sina nya fina skivbromsar ett sm. Han fick springa ner för en del backar.
Nu så var det ju iofs när skivbromsar var någe nytt och nu för tiden så funkar nog skivbromsar bra i alla väder. Det gör v-bromsar också.

Shimanos XT skivbroms var i början ganska kass, man fick hålla på och "baka" klossarna i ugn för att kläcka ur dom onödigt bindemedel innan dom funkade, årets XT bromsar är det ett jäkla klipp i, tyvärr så har shimano övergått till "centerlock" (eller vad fan dom kallar skivfastsättningen) så man blir rätt hårt bunden till deras nav.

ÅAS så sög V-bromsarna med paralell-push länkaget otroligt i början, dom var så dåliga att dom reades ut billigare än LX bromsen.

Dom mekaniska skivbromsarna från t.e.x promax funkar hyfsat, bättre än billiga V-bromsar, sämre än dyra V-bromsar, men den största fördelen ligger i att man slipper byta klossar hela tiden och att man inte nöter upp fälgsidorna.
Därför anser jag att även billiga mekaniska skivbromsar är att föredra före lika bra V-bromsar, dessutom kan man ju ha snygga lackerade fälgsidor.

En kille jag har jobbat med lånade en billig dubbelbottnad fälg till sin seriösa dirtcykel, när han hade kvaddat sina svindyra fälgar, den billiga fälgen höll bra tills han fick tag på nya dyra, och då cyklade han ändå ungefär lika hårt.
(fälgarna han lånade var Vuelta-AirLine, sitter på 3000:- cyklar).
I längden tror jag dock att en sån fälg tar stryk, han körde bara ett par veckor.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti