Cykeldatorer 300km/h??

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har i ett par dagar sökt efter lämpliga cykeldatorer på nätet! :huvet Vill ha en som går upp till 300km/h, men hittar bara upp till 200! ¨ån som har några tips! Gärna också med belysning!

Tackar på förhand!!
 
luka skrev:
Tjena!

Har i ett par dagar sökt efter lämpliga cykeldatorer på nätet! :huvet Vill ha en som går upp till 300km/h, men hittar bara upp till 200! ¨ån som har några tips! Gärna också med belysning!

Tackar på förhand!!

Sigma har ett gäng som klarar 300.
t.ex. bc800. ingen belysning dock
 
Lyse

Sigma har ett (fult) tillbehör som ger belysning på deras datorer. Kostar ca. 150:-
 
En vanlig Sigma BC800 klarar 300 km/h och säljs för två hundra eller så och är populär för mc (köp extra sladd för bakhjulsmontering eller klipp och löd ihop med annan sladd). Själv kör jag just nu med sådan utan belysninig men tänkte dra ut den "riktiga" hastighetsmätarens lyse (via liten 14v/0.5 ampere lampa), att köra batteridrivet känns som att man får byta ganska ofta...
 
Vilken e det som går över 300 då? Det ser ut som en Sigma..sitter på en R1 i en mpeg. från FuelMedia...??
 
heliac skrev:
Vilken e det som går över 300 då? Det ser ut som en Sigma..sitter på en R1 i en mpeg. från FuelMedia...??
Jag har en VDO Cytec C08 som jag köpte hos den lokala cykelhandlaren för 249:-, och enligt instruktionsboken ska den klara 340 km/h.
 
mheel skrev:
Hehe den firman ligger i kristianstad.

Adrian_J
Hur monterade du det på din cykel?

Skruvade tillbaka hållaren i plåt som den gamla hastighetsmätaren satt på, sen limmade jag fast hållaren till mätaren på denna med superlim och droog ett par stripes genom ett hål. Lite svårt att förklara, blev väldigt bra iaf. Sen i med magneten i ett förborrat hål på bromsskivan (KTM & Husaberg), passade perfekt. Därefter gängar man i själva "sensorn" i ett hål i bromsoket, precis som KTM/Husaberg 03 original. Tog 30 min.

Är väldigt nöjd med mätaren, min var förinställd på 21.55 tum så jag behövde inte mäta och dona utan bara köra efter en viss programmering såsom klocka mm. Enda nackdelen jag sett är att man måste programmera om allt när man raderar hur långt och länge man kört, tar iofs bara 5 min, men lite irriterande. Kanske jag som gör fel dock, läser sällan manualer, brukar börja med att trycka och hoppas på det bästa :)
 
Last edited:
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:
 
Adrian_J skrev:
Skruvade tillbaka hållaren i plåt som den gamla hastighetsmätaren satt på, sen limmade jag fast hållaren till mätaren på denna med superlim och droog ett par stripes genom ett hål. Lite svårt att förklara, blev väldigt bra iaf. Sen i med magneten i ett förborrat hål på bromsskivan (KTM & Husaberg), passade perfekt. Därefter gängar man i själva "sensorn" i ett hål i bromsoket, precis som KTM/Husaberg 03 original. Tog 30 min.

Är väldigt nöjd med mätaren, min var förinställd på 21.55 tum så jag behövde inte mäta och dona utan bara köra efter en viss programmering såsom klocka mm. Enda nackdelen jag sett är att man måste programmera om allt när man raderar hur långt och länge man kört, tar iofs bara 5 min, men lite irriterande. Kanske jag som gör fel dock, läser sällan manualer, brukar börja med att trycka och hoppas på det bästa :)

Jag var och köpte mig en sådan idag. Ser väldigt bra ut. Kollade med monteringen och det ska inte vara några problem. Den är mindre än vad jag hade förväntat mig , men det tycker jag bara är positivt.
 
Ea skrev:
Visar de hastigheten nogrannare?
Eftersom man kan ställa om dom så kan man få dom noggrannare än den vanliga. Om man gör det bra vill säga. Annars blir det bara lite placeboeffekt, ser väldigt noggrannt ut m 3-4 siffror....

Gps förmodligen det bästa sättet att kalibrera, mäta däcks-omkretsen låter inte så noggrannt.(EDIT: Går ju oxå att kolla felvisningen m gps på sin vanliga hast.mätare; Duger ju rätt bra för normala ändamål. (Vilka andra ändamål det finns vet jag inte.))

Sen vet jag inte om nån verkligen orkat kolla hur bra kalibreringen stämmer över hastighetsregistret. Har inte sett nån berätta om det.

Sen har man en helt annan användning för dom, nämligen när man kör efter roadbook, t.ex. 100 % grus, 4dgrs enduron o dyl. Men då är det tripmätaren som är intressant.
/u
 
Last edited:
drevar man om nyare knarrar så stämmer inte hastighetmätaren

nog därför en del kör med sånna
 
Ea skrev:
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:

Jag tycker det är coolare med monolog, men det är en smak sak? :va
 
Det finns VDO C08 på Touring butiken http://www.touring.se den kostar 298:- och visar nuvarande hastighet, maxhastighet, snitthastighet, total färdsträcka, trippmätare, körtid och har även en 24 timmars klocka. visar upp till 399 km/tim. Står inget om ingyggt ljus.
 
Ea skrev:
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:

Och vissa stänger samtidigt av orig.mätaren för att den inte ska ha gått så långt..........
 
För varv tider på bana och eventuellt noggrannare hastighet kan jag förstå införskaffandet av cykeldator till mc.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top