Cykeldator på hojen?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Håller på att bygga streetfighter av CBR:en och har precis upptäckt att jag inte kan använda original instrumenteringen som jag har tänkt. Får inte plats i Duke frontkåpan helt enkelt...

Så nu får jag göra en egen instrumentpanel i aluminium och använda en cykeldator eller liknande. Så jag skulle gärna vilja ha lite info om:

Vilka olika bra alternativ finns det och hur mycket kostar dom?
Är dom svåra att installera? Måste man kapa och greja i originalkablarna?
Brukar dom visa mycket fel eller är det lika pålitligt som en "riktig" mätare?

Idé

Har en hastighetsmätare från min gamla Puch Montana ligger. Kan det va nåt? Den går bara till 90km/h men du vågar ju inte köra fortare ändå... Kan diskutera det imorn på båten... :fyllisar

Det funkar fin fint...

Finns dom som visar upp till 300 och går att ställa in precis och dom stämmer riktigt bra!
Så bara att handla kostar typ 250 kr

MackeNo1 skrev:
Håller på att bygga streetfighter av CBR:en och har precis upptäckt att jag inte kan använda original instrumenteringen som jag har tänkt. Får inte plats i Duke frontkåpan helt enkelt...

Så nu får jag göra en egen instrumentpanel i aluminium och använda en cykeldator eller liknande. Så jag skulle gärna vilja ha lite info om:

Har lite löst letat efter Dukes fronkåpa...var hittar man den o vad kostar den ?

MackeNo1 skrev:

Hej!
Det är inga problem, fäst magneten i skivans små hål nära fälgen och den andra delen på gaffelbenet, min kostade 249 kr och visar upp till 299km/h. test körde den bredvid en volvo v70 i olika farter 30, 50, 90, 130 och 170km/h stämde kalas!!! :) nackdelen med min är att det tar lite tid innan den visar ny fart.. under acc ex. måste ligga på jämn fart ca 2 sek innan den greppar. så vid stoppljuskörning kan den stå på 20km/h fast man just petat i 3:an med full rulle... ha ha ha samt att den inte har nån bel. men det sade dom inget på bes. om, fast det varit en del skriverier om detta ämne!!!!

Jonas skrev:
Men om använder cykeldator räknar väl inte kilometerräknaren på hojen eller? För jag antar att man tar bort wiren till hastighetsmätaren?

OT! Är det någon som vet hur detta funkar på SP1:an jag har kikat på min och jag hittar ingen hastighetsmätarwire till framhjulet på den, hur känner den av fart och varvtal då? :va

Jag tog bort mätarwirenm min är ju mekanisk. din är elektronisk och mäter nånstans i maskin, har läst om det men kommer fan inte på.. :kocko

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park