Cykeldator på Fighter

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Köpte mig en cykeldator idag och monterade den. Tycker den visar alldeles för mycket nu. Magneten sitter på bromskivan ganska mitt på från centrum sett. Enl. instruktionsboken så ska ju magneten sitta längst ut på hjulet och det är ju ganska svårt att lösa på en sporthoj utan ekrar.

Hur har ni löst det? Eller är det jag som räknat fel bara?

/* N

tycker inte det borde ha nån som helst betydelse.. visserligen får du ju en kortare puls ju längre ut magneten sitter.. men med tanke på att hjulet snurrar fortare är den gör när du cyklar (förhoppningsvis) så borde det funka bättre att ha den där inne på en mc. eller?
/T

Visar den rätt när du kör saktare och mera fel ju snabbare du kör eller är det konstant?
Många billigare cykeldatorer klarar ej av snabba accelerationer och höga
hastigheter.

Det spelar ingen roll hur långt ut du sätter den, den räknar ju bara varvtalet på hjulet. Däremot måste du ställa in datorn för rätt hjuldiameter.

Någon som kan rekomendera en stabil cykeldator?

Jag hade en Sigma med tillbehörsbelysning, klarar 300km/h och den hängde med bra. Minns inte vad den hette bara, typ titan eller nåt..

Bifogat

• Duccen instrument.jpg
    Duccen instrument.jpg
    127.7 KB · Visningar: 206
Är väl konstant den visar fel känns det som. Jag ställde in den för 17" hjul. Vad har ni matat in som har 17" framhjul?

Köpte mig en cykeldator idag och monterade den. Tycker den visar alldeles för mycket nu. Magneten sitter på bromskivan ganska mitt på från centrum sett. Enl. instruktionsboken så ska ju magneten sitta längst ut på hjulet och det är ju ganska svårt att lösa på en sporthoj utan ekrar.

Hur har ni löst det? Eller är det jag som räknat fel bara?

/* N

jag ställde mc:n upp, måtta med tummstock och tog det mått jag fick o miltiplicera det med 3,14 då fick jag fram en summa som jag knappa in i cykeldatorn och min magnet sitter cd 10 cm från centrum på bromsskivan fram och det enda som jag ser är att cykeldatorn får för sig att jag kör lite fortare än verkligheten asså den visar 80 när jag kör 70

rita ett sträck på marken och på hjulet, sen rullar du fram hojen så hjulet snurrar ett varv, dra ett sträck där med o mät sträckan

Som så många säger så spelar det ingen som helst roll var på hjulet du sätter magneten. Ett varv är ett varv. :)

Enklast att få fram vad du skall programmera in för värde är att ställa hjulet med ventilen nedåt, rulla hojen frammåt så att ventilen är nedåt igen och mäta den sträckan som hjulets omkrets har. (helst så noga som möjligt).

@Chronic
Den datorn du har där heter Sigma Targa. Den är egentligen tänk till mtb-cyklar, med lite kraftgare kabel osv.

Jag har jobbat i cykelaffär, och där sålde vi många datorer till motorcyklister. :)

Det enda man behöver mäta är omkretsen på hjulet och knappa in och sen spelar det ingen som helst roll alls var magneten sitter i hjulet..!
Sigma, VDO och Cateye är alla bra dator men sen finns det ju olika prisklasser för vad dem klarar och vilka funktioner det finns!

Har tävlingscyklat rätt länge och ställt in många datorer :P

haha, flera som skiver samma sak samtidigt nästan :P

Last edited:
Jag har cyklat mycket på vanlig race trampcykel och rekomenderar cateye mity
eller ENDURO 8 (mity fast lite kraftigare kablar osv)
Har haft 3 sigma och 1 vdo under 1 år de ligger ett par kvalitetssnäpp under kateye!
Min första kateye mity hade jag i 6år, den andra har jag fortfarande!

Varför cykeldator på en hoj när det finns andra som är gjorda för mc och som har fler användbara funktioner?!:va
Angående att den visar för mycket kan bero på tre saker. Deffekt/skräpprodukt, felkalibrerad/felinställd hjulomkrets eller felplacering av magnetsensorn(dvs, sensor är placerad så magneten passerar fel så att det blir dubbel rörelse på pickupen i sensorn=felaktig/dubbel hastighetsangivning.

Denna tex.
ace-3100.jpg

Last edited:
För att den är dyr t.ex.

1915 knappade jag in i min. ca 61cm diameter på hjulet alltså.

Hade 62cm innan och blidde det fel uppenbarligen, nu känns det mer rätt när man åker. Har inte åkt bredvid nån än men får kolla den då.

Har 1885 på min vtr o en Acewelldator... Kollade mot GPS:en i förrgår o den stämde så bra det bara går ! Både i 50 , 100 o 150 km/h.....:tummenupp

Har 1885 på min vtr o en Acewelldator... Kollade mot GPS:en i förrgår o den stämde så bra det bara går ! Både i 50 , 100 o 150 km/h.....:tummenupp

Vilken modell på Acewellen?

CoRuS: Hur ser det ut på baksidan? Tänkte mest på att man det är varvmätare bl.a. på den. Funkar till alla hojar?

Last edited:
Vilken modell på Acewellen?

CoRuS: Hur ser det ut på baksidan? Tänkte mest på att man det är varvmätare bl.a. på den. Funkar till alla hojar?

Varvräknaren styrs via tändimpulser och får dem via en liten sladd som tex. snurras runt tändkabeln. Därför är mätaren bara ca 2cm tjock med ett utgående kabelhölje med diverse sladdar/kontakter i. Varvräknarindikator på mätarna är digitala staplar eller siffervisning.

Mätarna passar till alla hojar eller typer av fordon (2-4-takt) förutom de fordon med vankelmotorer. Kopplingshema inkl. allt du behöver för att bara koppla in och sedan köra:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...