Cykeldator på Fighter

om du har den monterad långt in mot fälgens mitt är det bara att knappa in så att du har en skit litet däck? Jag har en Sigma 1200 på min och den visa typ 15km/h för lite så jag ändrade lite i taget och till slut blev det rätt.
 
Varvräknaren styrs via tändimpulser och får dem via en liten sladd som tex. snurras runt tändkabeln. Därför är mätaren bara ca 2cm tjock med ett utgående kabelhölje med diverse sladdar/kontakter i. Varvräknarindikator på mätarna är digitala staplar eller siffervisning.

Mätarna passar till alla hojar eller typer av fordon (2-4-takt) förutom de fordon med vankelmotorer. Kopplingshema inkl. allt du behöver för att bara koppla in och sedan köra:tummenupp
Där ser man. man tackar så mkt för hjälpen! :tummenupp

Fan, jag måste kirra styre och lampa snart... kliar i mekartarmen :D
 
om du har den monterad långt in mot fälgens mitt är det bara att knappa in så att du har en skit litet däck? Jag har en Sigma 1200 på min och den visa typ 15km/h för lite så jag ändrade lite i taget och till slut blev det rätt.



Var magneten är placerad på hjulet spelar ingen roll. Det som styr det hela (hastighetsangivningen) är kalibreringen, dvs. inmatningen av exakta hjulstorlek/omkrets. Som det sagts tidigare, magneten passerar alltid lika snabbt och vid samma tidpunkt den fasta punkten på ex. gaffelbenet där sensorn sitter, oavsett om magneten sitter närmats navet eller om du har magneten på fälgen.

Magneten snurrar/rör sig ju inte snabbare eller långsammare beroende på var du sätter den på hjulet eller hur?! Fyra varv i sekunden är alltid fyra varv oavsett storlek på hjul. Men dessa fyra varv i sekunden kan föra två olika hjul olika snabbt framåt beroende på hjulens omkrets och det är där kalibreringen kommer in i bilden. Man berättar i princip för datorn hur långt hjulet förflyttar sig för varje gång magneten passerar sensorn och datorn talar sedan om för dig vad hastigheten är genom att räkna ut hur lång tid de tar mellan varje gång magneten passerar. Dvs. sträcka/tid=hastighet.

Lunch slut...:tummenupp
 
Last edited:
Var magneten är placerad på hjulet spelar ingen roll. Det som styr det hela (hastighetsangivningen) är kalibreringen, dvs. inmatningen av exakta hjulstorlek/omkrets. Som det sagts tidigare, magneten passerar alltid lika snabbt och vid samma tidpunkt den fasta punkten på ex. gaffelbenet där sensorn sitter, oavsett om magneten sitter närmats navet eller om du har magneten på fälgen.

Magneten snurrar/rör sig ju inte snabbare eller långsammare beroende på var du sätter den på hjulet eller hur?! Fyra varv i sekunden är alltid fyra varv oavsett storlek på hjul. Men dessa fyra varv i sekunden kan föra två olika hjul olika snabbt framåt beroende på hjulens omkrets och det är där kalibreringen kommer in i bilden. Man berättar i princip för datorn hur långt hjulet förflyttar sig för varje gång magneten passerar sensorn och datorn talar sedan om för dig vad hastigheten är genom att räkna ut hur lång tid de tar mellan varje gång magneten passerar. Dvs. sträcka/tid=hastighet.

Lunch slut...:tummenupp

Det var det jag menade, men skrev/tänkte fel :tungan
 
magneten passerar alltid lika snabbt och vid samma tidpunkt den fasta punkten på ex. gaffelbenet där sensorn sitter, oavsett om magneten sitter närmats navet eller om du har magneten på fälgen.

Det håller jag inte riktigt med om. Sitter magneten och sensorn längre ut från hjulets centrum kommer magneten att ha en högre hastighet förbi sensorn, men naturligtvis samma vinkelhastighet. Kanske var det du menade..:)
 
Det håller jag inte riktigt med om. Sitter magneten och sensorn längre ut från hjulets centrum kommer magneten att ha en högre hastighet förbi sensorn, men naturligtvis samma vinkelhastighet. Kanske var det du menade..:)

Helt riktigt noterat.:tummenupp Jag menar givetvis att den passerar precis som du beskriver. Lika frekvent vid konstant hjulhastighet oavsett placering.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top