Jag skall gå emot alla mina instinkter om att ta emot inbjudan till sarkastiskt svar och ge ett ärligt.
En cykel byggs utifrån
- Trampeffektivitet
- Aerodynamik
- UCIs regelverk
Trampeffektivitet kräver att benen kan sträckas ut ordentligt. Det finns dock inget vetenskapligt som säger att de måste gå "upp-ner" utan där kommer vi in på regelverk. UCI (internationella cykelförbundet) har effektivt förbjudit liggcyklar och andra former som i grunden vore bättre ur aeordynamisk synvinkel. Likväl är det förbjudet med tempostyre i linjelopp. Kvar återstår då ett smalt bockstyre och ett bra drop för att få ner överkroppen.
En Moto-GP cykel har 200+ hp till förfogande men framför allt är föraren död vikt och ballast som används främst som motvikt i kurvor. För att denna dödvikt skall kunna hantera 200+ Hp krävs det att styrningen är något mer optimal. Lika lite som jag vill trampa med en tank mellan benen så skulle jag vilja försöka styra en sporthoj med bockstyre...