CX500 café med turbo och Maxxecu.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Var på en loppis förra året och köpte en turbotrycksmätare för en tia.
Sen tyckte jag att när jag ändå har den så kan jag ju lika gärna bygga en turbohoj:tungan
Valet föll på en cx500-78 i orginalskick som jag besiktigade för sista gången.
Visst är dom jättefula:20181123_141700.jpg
inte min på bilden men lika ful.

Konstaterade ganska snart efter att ha kört sporthoj i 25 år så saknar man broms som inte är låsningsfri samt nåt mer än cykelpump till gaffel så en gsxr 1000-03 framdel monterades.20170627_211039.jpg
Då blev hojjen lite vobblig eftersom den blev lite lägre fram så en Goldwing bakfälg införskaffades och modifierades. Det drog ju även med sig att det blev bromsskiva bak.
Det gjorde susen, öhlinsstyrdämparen som följde med behövdes knappt inte men för ballhetsfaktorn monterades den.20171120_213556.jpg
20180125_163931.jpg
Kina bromspump kan man kanske våga använda bak iallafall.
Slangen upp till behållaren tålde förövrigt inte bromsvätska!?!
Äventyret fortsätter...
 
Last edited:
Denna måste prenumereras på!
 
Snälla behåll original färgtema och gör turbokonverteringen ”diskret”. Ser redan sjukt bra ut!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jäklar vad det ska va krångligt att lägga upp bilder som är för stora! Det går inte ta sämre kort med iPad och om jag mailar till telefonen och mms ar till mej själv och sen mailar mej och sparar på datorn så är det ändå ogiltig fil...
Vad göra? Har många bilder...
 
Jäklar vad det ska va krångligt att lägga upp bilder som är för stora! Det går inte ta sämre kort med iPad och om jag mailar till telefonen och mms ar till mej själv och sen mailar mej och sparar på datorn så är det ändå ogiltig fil...
Vad göra? Har många bilder...

Jag får det inte heller att funka med bilder från iPhonen och sporthoj.com. Mycket som inte funkar bra från mobilen, känns som att siten stått still senaste åren. För att svara på din fråga så brukar jag använda https://postimages.org och kopiera ”direktlänk” från sidan när man laddat upp en bild där. Den kan man sedan lägga in direkt i inläggen, in line med texten. Lite omständigt men det som funkat bäst för mig.
 
När jag ändå modifierade med bromsskiva så passade jag på att fackverka upp svingen liteIMG_0050.JPG
lite kass bild kanske men resultatet blev bra.
Bimota fotpinnar monterades också.
IMG_0052.JPG
Nya bromsskivor för dom gamla var så rassliga i nitarna.
Lite ny färg på oken gör ju sitt till.

Angående vad nån sa innan appopå orginallacken så är det redan ganska kört för allt gjordes förra vintern,
Se detta som en byggtråd som går så snabbt man skulle önska.
Det brukar ju heta "90% klar 90%kvar":(
 
20171211_210716.jpg
Här kommer en bild på ett blivande plenum. Är ju alltid lite meck med att få tag på alurör som är svetsbara i rätt dimension så jag valsade av plåt och svarvade rillor.IMG_0055.JPG


Och när det är färdigt.
Detta är ihopbyggt med en separat bränsletank med en Aprilia soppapump och slang mellan tankarna samt avluftning.
Således inget angrepp i orginaltanken för att svara på frågan innan.
 
Last edited:
20180102_200349.jpg
Blästrat och färdigt för lack.
Fasen vilken tid det tar att anpassa allt innan man kan lacka så man inte behöver grisa i det nylackade.20180105_090740.jpg
Smidigt att hänga bit för bit i traversen så man har bra höjd när man lackar!20180208_173211.jpg
Skvätte på lite färg på resten också så att den hinner härda nån månad innan jag behöver den.
20180103_180333.jpgPassade på att bygga en mc lyft också.
20180104_190424.jpg
20180104_191144.jpg
Det var lite kamkedje rassel när jag köpte den så jag fixade det!
Passade på att montera kraftigare generator och laddregulator när ändå "byxorna var nere"20180106_114606.jpg
 
Last edited:
20180112_145227.jpg
När generatorn var bytt och motorn var isär så laserskar jag ett triggerhjul 36-2 taggar. Då motorn är det lite udda 80 grader så krävs det att ecu:n klarar det och mitt val föll på Maxxecu Street.
Fick svarva ner svänghjulet lite så allt fick plats.20180119_173233.jpg
Givaren gängades dit och ytan på triggerskivan svarvade jag till efter svetsningen för att eliminera kast.
20180125_190658.jpg
Kamsynk på kamaxeln, notera muttern från en vattenkoppling.
IMG_0053.JPG
Här hamnade ecu:n.
Den vakna kanske har noterat den håriga mopeden i bakgrunden:yoparty
70cc yamaha polini och 4 växlad. Inte trimmad utan som vanligt bara viktkompenserad:tungan
20180114_125909.jpg
20180114_125917.jpg
20180114_125932.jpg
Lite ihopmonteringsbilder.
20180125_163915.jpg
Många sladdar till styrsystemet men alla är märkta väl så det känns väldigt seriöst.
 
Last edited:
Äntligen någon som kan bygga och inte bara gör en "unik" bobber med kinadelsr som ser ut som fan.....

Snyggt jobb!
 
20180114_125837.jpg
20180114_125903.jpg
Förnyade tändspolarna 40 år till COP spolar så att man får fyr på soppan ordentligt.
IMG_0051.JPG
Intercooler under uppbyggnad, visst den sitter inte i fartriktningen men en liten spoiler kommer. På bilden ser ni även ljuddämparens placering.
20180117_194749.jpg
Jag och en kompis brygger lite öl som avkoppling till bygget ibland också.
Hittade bilden när jag satt här och la in bilderna. Passar ju bra så här en fredag:fyllisar
 
Du har bryggt Kölsch med framgång här i Svedala, alltså? Respekt!

Bygg som du vill!
 
Ja visst är det kul att brygga öl!
Det är ju helt otroligt hur många kombinationer man kan göra med fyra ingredienser.
Just Kölschen är ju en lite udda fågel på ölhyllan tyvärr.20180408_183814.jpg
Här är en bild på när provkörningen var i sin linda med en laptop i ryggan och wifi till bilen gjordes en första koll på mapparna, samt telefonförbindelse mellan intercomen i hjälmen och bilen.
På tal om att inte dricka öl alltså!
 
20181201_131136.jpg
Använde spjällhus från en BMW 1200gs-05.
Värt att notera är den eleganta lösningen på tyskt maner för att få en känsligare öppning på lite gas med stora spjäll.
Svarvade ner dom lite i framändan så dom passade i orginal insugningsrör. Är ju smidigt med dessa då både spridare och tps redan är monterade. Spridarna flödar till ca 110 hk och vid senaste bromsningen blev det 107 så jag skulle behöva lite större...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top