CX500 café med turbo och Maxxecu.

Jo, men att gå över ån efter vatten är ju aldrig fel:tummenupp
Nä skämt åsido, dom är ju mycket dyrare och ganska ovanliga samt att dom inte är besiktningsfria än.
Och så är det ju roligare att sticka ut med något som ingen annan har:yoparty
 
Jo, men att gå över ån efter vatten är ju aldrig fel:tummenupp
Nä skämt åsido, dom är ju mycket dyrare och ganska ovanliga samt att dom inte är besiktningsfria än.
Och så är det ju roligare att sticka ut med något som ingen annan har:yoparty


:tummenupp Ja hoppas du inte missförstod, jag menade ju inte att du skulle ha köpt en sån traktor istället.
 
Dock var det väl inte mer än runt 80 hästar i original cx500 turbo (uppgivet dessutom, så högst troligt inte så mycket på bakhjulet). Inte ens efterföljaren cx650 turbo nådde upp i de effektsiffror som TS har fått.

ja, det är ju en helt annan hoj på alla sätt ock vis. Tycker bara det är roligt som så att den finns originalbyggd med turbo.
 
Snyggt arbete.

Du bygger om, adderar turbo och mer än fördubblar ursprungseffekten efter det att du gjort sista ”veteranbesiktningen”?

Du är inte ensam om att uppleva den rullande 40-års gränsen som ett startskott för gränslös kreativitet.
Jag ser alltmer vår besiktningsfrihet som en kortvarig parentes, tyvärr...
 
Japp, jag kör även för fort ibland,
Åkte trimmad moppe, hjälper inte alltid gamla tanter över vägen
Och hade säkerligen choken ute lite för länge på Amazonen nån gång
men livet har rullat på ändå...
Tror att polisen har större utmaningar framöver än mej:krama
 
Japp, jag kör även för fort ibland,
Åkte trimmad moppe, hjälper inte alltid gamla tanter över vägen
Och hade säkerligen choken ute lite för länge på Amazonen nån gång
men livet har rullat på ändå...
Tror att polisen har större utmaningar framöver än mej:krama


Inte meningen att pissa på din parad, men om man lyfter sig själv över sitt egna och anlägger ett perspektiv som myndigheten har, så ser man snart att den rullande besiktningsfriheten inte var avsedd som ett carte blanche för turbokonverteringar och effektdubbleringar på veteranhojar.

Jag vet, jag vet - vi gillar alla att bända lite på reglerna och mår oftast bra av att lura staten, lite grann så där vid sidan av.

Men, vem är det vi lurar, egentligen?
Se på A-traktorerna och vad som hände med besiktningsfriheten där.

Antar att myndigheten räknade med att folk som pysslade med veteranmotorcyklar skulle ha ett bättre konsekvenstänk än 16-åringar i A-traktorer. Men, upplever staten att det blir problem av besiktningsfriheten så lär dom backa bandet, så enkelt är det.

Vi bestämmer själva när det skall hända.



Ledsen att kräkas i din byggtråd, jag skall inte tjafsa mer om detta.
Kunde bara inte låta bli att påtala glappet mellan det som vi alla kämpat för via SMC, och hur det faller ut i praktiken.
 
Jag köper hela ditt resonemang och räknar fullt och fast med att bli uppställd och skjuten i gryningen, MEN:
Ta ett steg tillbaka och kolla vad som är gjort:
Jag har gått från ett godkänt bakelitdäck från 78 till ett med gummiblandning värt namnet,
Fått en framgaffel som är state of the art istället för två cykelpumpar,
bromsarna har transformerats från låsningsfria till herrejösses-hejdare,
Lambda reglerad förbränning istället för förgasare med helt utslitna nålar,
Reducerad toppfart med mindre bakhjul,
Förmågan att skjutsa är borta vilket reducerar skaderisken till hälften,

Att effekten är högre har jag svårt att se det farliga med då betydligt effektstinnare hojjar får säljas nya fortfarande.
Det är, liksom med allt upp till brukaren att hålla hastigheten och avstånden!
Jag brukar ibland dra en parallell med glidare vs sporthojar, en glidare är billigare i försäkring än en sporthoj fast det finns ju ingen säkrare hoj än en sporthoj med bäst fjädring, däck, chassi, bromsar mm. Problemet är alltså inte grejerna utan erfarenhet/konsekvenstänk på föraren vilket försäkringsbolagen inte vill förstå.
Hoppas på detta sätt få dej att se i ett vidare perspektiv och att allt inte behöver vara svart eller vitt, grått är ju såvitt jag vet också en färg. Om än även på fängelsecellens väggar!:krama
 
Tack!

Jag köper hela ditt resonemang och räknar fullt och fast med att bli uppställd och skjuten i gryningen, MEN:
Ta ett steg tillbaka och kolla vad som är gjort:
Jag har gått från ett godkänt bakelitdäck från 78 till ett med gummiblandning värt namnet,
Fått en framgaffel som är state of the art istället för två cykelpumpar,
bromsarna har transformerats från låsningsfria till herrejösses-hejdare,
Lambda reglerad förbränning istället för förgasare med helt utslitna nålar,
Reducerad toppfart med mindre bakhjul,
Förmågan att skjutsa är borta vilket reducerar skaderisken till hälften,

Att effekten är högre har jag svårt att se det farliga med då betydligt effektstinnare hojjar får säljas nya fortfarande.
Det är, liksom med allt upp till brukaren att hålla hastigheten och avstånden!
Jag brukar ibland dra en parallell med glidare vs sporthojar, en glidare är billigare i försäkring än en sporthoj fast det finns ju ingen säkrare hoj än en sporthoj med bäst fjädring, däck, chassi, bromsar mm. Problemet är alltså inte grejerna utan erfarenhet/konsekvenstänk på föraren vilket försäkringsbolagen inte vill förstå.
Hoppas på detta sätt få dej att se i ett vidare perspektiv och att allt inte behöver vara svart eller vitt, grått är ju såvitt jag vet också en färg. Om än även på fängelsecellens väggar!:krama
 
Jag köper hela ditt resonemang och räknar fullt och fast med att bli uppställd och skjuten i gryningen, MEN:
Ta ett steg tillbaka och kolla vad som är gjort:
Jag har gått från ett godkänt bakelitdäck från 78 till ett med gummiblandning värt namnet,
Fått en framgaffel som är state of the art istället för två cykelpumpar,
bromsarna har transformerats från låsningsfria till herrejösses-hejdare,
Lambda reglerad förbränning istället för förgasare med helt utslitna nålar,
Reducerad toppfart med mindre bakhjul,
Förmågan att skjutsa är borta vilket reducerar skaderisken till hälften,

Att effekten är högre har jag svårt att se det farliga med då betydligt effektstinnare hojjar får säljas nya fortfarande.
Det är, liksom med allt upp till brukaren att hålla hastigheten och avstånden!
Jag brukar ibland dra en parallell med glidare vs sporthojar, en glidare är billigare i försäkring än en sporthoj fast det finns ju ingen säkrare hoj än en sporthoj med bäst fjädring, däck, chassi, bromsar mm. Problemet är alltså inte grejerna utan erfarenhet/konsekvenstänk på föraren vilket försäkringsbolagen inte vill förstå.
Hoppas på detta sätt få dej att se i ett vidare perspektiv och att allt inte behöver vara svart eller vitt, grått är ju såvitt jag vet också en färg. Om än även på fängelsecellens väggar!:krama

Utmärkt!
Jag är inte ett smack orolig för just din skull. Jag tänker på ett annat plan.

Den rätta vägen för en sådan här ombyggnation är att gå via SFRO - också sverigeunikt undantag från det fyrkantiga regelverket som vi kämpat hårt för.

Men, det vet du redan.


Jag har stört klart.
 
Hej!

Nu blir jag lite nyfiken, och tråden har ju som så många andra tagit en ny riktning så jag hoppas det är ok att jag ställer frågan jag lurar på gällande besiktning.

Jag lägger mig inte i debatten ovan men är väldigt nyfiken på resonemanget om att en modern maskin som är på topp skall besiktigas vartannat år men när den börjar bli gammal och sliten ska den undantas besiktningsplikten.

Rimligen borde det vara tvärt om trafiksäkerhetsmässigt, dom borde vara besiktingfria i 20år och sedan börja besiktigas vartannat år så länge dom är i trafik.

Jag har 20+ maskiner,samtliga i "toppskick", ingen är så gammal så dom slipper besiktning men det är helt klart att den tyngsta/meningslösaste bördan med alla dessa maskiner är att åka till besiktningarna som ändå varje gång bara rinner igenom utan anmärkning men kostar tid och o pengar att få gjort.

Så min fråga är egentligen som sagt, hur har man övertygat transportstyrelsen om att det är riktigt är att äldre fordon inte skall kontrolleras men nästan nya maskiner måste besiktigas varannat år?

Mvh
Mick
 
Last edited:
Javisst är det konstigt!
Beträffande bilar så kommer ju en viss självreglering ske för när såg du en bil från 80 talet senast?
Sen tror jag att det är så lite fordon i den ålderskategorin kvar jämfört med nya fordon så besiktningsföretagen vill inte ha med dom att göra. Är ju mycket enklare att stoppa i OBD kontakten och kolla felkoder än att avgöra huruvida en länkarm är kass eller ej.
Allt detta har ju blivit påtagligare efter avregleringen, samt att man nästan behöver skaffa sekreterare till att öppna alla brev från olika stationer för att inte tala om all feedback dom tillråga på allt vill ha.:arsele
 
Jag lägger mig inte i debatten ovan men är väldigt nyfiken på resonemanget om att en modern maskin som är på topp skall besiktigas vartannat år men när den börjar bli gammal och sliten ska den undantas besiktningsplikten.

Rimligen borde det vara tvärt om trafiksäkerhetsmässigt, dom borde vara besiktingfria i 20år och sedan börja besiktigas vartannat år så länge dom är i trafik.

Jag behöver inte besiktiga!!! :tummenupp:D Och, jag håller med dig; den här hojen kör man inte gärna över 70-80 km/h!!!:3freak:3freak:3freak
 

Bifogat

  • Honda CB 750.jpg
    Honda CB 750.jpg
    121.9 KB · Visningar: 106
Och, fullkomligt lysande bygge, jag är såååå imponerad av vad folk (i detta fallet du sylta) kan!!! Och att ni orkar!!!:Bugar:Bugar:Bugar
 
Hej!

Nu blir jag lite nyfiken, och tråden har ju som så många andra tagit en ny riktning så jag hoppas det är ok att jag ställer frågan jag lurar på gällande besiktning.

Jag lägger mig inte i debatten ovan men är väldigt nyfiken på resonemanget om att en modern maskin som är på topp skall besiktigas vartannat år men när den börjar bli gammal och sliten ska den undantas besiktningsplikten.

Rimligen borde det vara tvärt om trafiksäkerhetsmässigt, dom borde vara besiktingfria i 20år och sedan börja besiktigas vartannat år så länge dom är i trafik.

Jag har 20+ maskiner,samtliga i "toppskick", ingen är så gammal så dom slipper besiktning men det är helt klart att den tyngsta/meningslösaste bördan med alla dessa maskiner är att åka till besiktningarna som ändå varje gång bara rinner igenom utan anmärkning men kostar tid och o pengar att få gjort.

Så min fråga är egentligen som sagt, hur har man övertygat transportstyrelsen om att det är riktigt är att äldre fordon inte skall kontrolleras men nästan nya maskiner måste besiktigas varannat år?

Mvh
Mick

Jag tror det är en fråga om statistik, man har sett att de äldre fordon som överlevt 40+ år får mycket få nedslag vid besiktning då de ofta har övergått till någon klassikerfantast som tar väl hand om dem, plus att de generellt körs få mil. Dvs, det kan finnas undantag men de är så få att risken är försumbar. Min analys.
 
Jag tror det är en fråga om statistik, man har sett att de äldre fordon som överlevt 40+ år får mycket få nedslag vid besiktning då de ofta har övergått till någon klassikerfantast som tar väl hand om dem, plus att de generellt körs få mil. Dvs, det kan finnas undantag men de är så få att risken är försumbar. Min analys.

Jag tror du har rätt där. Eller, som i mitt fall, man kör dem knappt!!! :)
 
Snyggt bygge och jag tror inte heller att just din hoj skulle vara en problem hoj. Borde inte denna hoj gå att besikta via SFRO? Som jag fattar det måste man göra lite fler ändringar än att "bara" skruva dit en turbo för att kunna få den SFRO godkänd och du har ju bytt gaffel och bromsar så det borde ju gå bra då. Hade jag ägt hojen hade jag försökt få till en godkänd besiktning efter allt slit med bygget.

Jag är också lite rädd för utveckligen om besikningsfriheten om det börjar moddas för friskt i stugorna med effektökningar lite hej vilt, håller ju också på med jänkebil och här finns det ju pilsnerbilar som jag många gånger säkert skulle ha svårt att ta sig genom besiktningen. Jag har inget i mot dom bilarna och raggarna och tycker att dessa bilar faktiskt kan vara lite roliga och är en fin motpol till de superrenoverade finbilar som knappt körs till träffarna ägda av pengaplacerare. Risken jag ser är att denna besiktningsbefrielse antingen kommer att upphävas, alternativ kommer polisen att gå hårdare fram med flygande besiktningar där deras tyckande kommer att skicka fordon till bilprovningen efter efter tycke och smak. Tycker polisen att fordonet ska ombesiktas så blir det ju så vare sig det är fel på det eller ej, än så länge har vi knappt några poliser på gott och ont men detta kan ju säkert ändras. Tror utan att veta det tror jag på ett större problem bland bilar, visst det är 71:orna som nu är besikningsbefriade om man besiktar i år, men här kan man ju hitta på mycket skoj med en en kompressormatad 454 V8:an eller klämma ner nåt modern drivlina i en gammal bil och köra "besiktat".

Jag tror att i framtiden kommer vi nog att se entusiastfordon som då möjligen kommer att vara besiktnings och skattebefriade men efter nån form av entusiastbesiktning där vissa krav skall uppfyllas ungefär som på vissa entusiastförsäkringar, tror även att den rullande 30 års regeln för skattebefrielsen kommer att ändras då bilarna det nu berör knappast kan kallas klassiker rakt av.

Nästa sak är ju vad som händer vid tex en olycka om man kört med en turbohoj som inte är regbesiktad med turbo, man har ju då framfört en obesiktad hoj och vad säger försäkringsbolagen då? Det behöver ju inte vara en själv som orsakat olyckan men misstänker att det kan bli strul.

Kapar väl vidare i tråden, hoppas det är ok. Jag håller ju också på att joxa med överladdning och tänker i mitt fall utnyttja systemet med besiktningsfriheten under provkörningsperioden för att inte dra till sig onödig uppmärksamhet men har tanken att sen försöka regbesikta med kompressorn. Som jag fattar det hela kan man hänga på en turbo och regbesikta men då får man inte öka effekten eller vridmomentet, klarar man inte den biten så måste man gå via SFRO. Som jag fattar det då måste man göra fler ändringar än bara turbo på hojen men undra om det skulle räcka med att byta till bromsen fram till dubbla skivor och ha 2 cm längre stötdämpare bak för då han man ju ändrat både chassiegeometrin och bromsarna.

Nån som vet hur det är med besikningsregler om man monterat en turbo och vad som gäller med för att få besiktat via SFRO?

Åter igen snyggt bygge.
 
Som jag har läst om SFRO så går det inte att få igenom en originalram, oavsett byte sving, hjul, gaffel mm
 
Kan man inte SFRO besikta som ombyggt fordon? Ska man inte då kunna behålla originalramen?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top