CV-fråga. Foto eller ej?

Bifoga foto i CV?

• Antal röstningar
    0
Gixxer-Anders skrev:
Jobbar som personalchef. Har kollat på din profil. Jag tycker att du ska slänga in en bild i CV´t. Inte overdrivet stor dock. Kanske 4-5 cm hög.

Jag tror att det hänger mycket på rekryterarens preferenser, men jag tycker helt klart att ett foto gör ansökan mycket mer personlig.
Gött, då är det dig jag ska skicka CVt till? :tungan

Var jobbar du som personalchef?

hållundan skrev:
Gött, då är det dig jag ska skicka CVt till? :tungan
Var jobbar du som personalchef?

Visst. Om du gillar att bli antastad :pannkyss

Allvarligt talat; Det är väldigt tabu att snacka om utseende, men självklart spelar det in.
Kanske inte för att utseendet i sig är viktigt, utan snarare för att man alltid bildar sig en uppfattning om hur personen ser ut när man läser ansökan/har telefonintervju. Om personen sen ser helt annorlunda ut när man träffas första gången är det alltit en "chock". Och det är aldrig bra.

jag skulle nog säga att ett foto ökar dina chanser markant. Värt att nämna är dock att det inte är positivt att vara extremt snygg/sexig. Alldaglig är bäst.

Gixxer-Anders skrev:
Visst. Om du gillar att bli antastad :pannkyss
Jag är rätt sugen på ett riktigt jobb nu, så varför inte? :tungan
Gixxer-Anders skrev:
Allvarligt talat; Det är väldigt tabu att snacka om utseende, men självklart spelar det in.
Kanske inte för att utseendet i sig är viktigt, utan snarare för att man alltid bildar sig en uppfattning om hur personen ser ut när man läser ansökan/har telefonintervju. Om personen sen ser helt annorlunda ut när man träffas första gången är det alltit en "chock". Och det är aldrig bra.

jag skulle nog säga att ett foto ökar dina chanser markant. Värt att nämna är dock att det inte är positivt att vara extremt snygg/sexig. Alldaglig är bäst.
Tack för din kommentar. :tummenupp

Jag känner mig rätt alldaglig på det svartvita foto som ligger under min profil, jag tänker "gambla" lite och dra med ett litet foto i hörnet av det personliga brevet.

Det är ju inte svårare än att ta bort det vid framtida ansökningar.

Ädit: Eftersom jag ändå är inne på ämnet då. Det går säkerligen inte att generalisera i frågan, men; Är det "bäst" att skicka en spontanansökan per post eller digitalt? På något sätt känns det som att "den gamla skolan" med ett laserutskrivet CV på ett lite hårdare papper än normalt är mer "jag" och inger ett mer seriöst intryck.

Last edited:
hållundan skrev:
Jag är rätt sugen på ett riktigt jobb nu, så varför inte? :tungan
Tack för din kommentar. :tummenupp

Jag känner mig rätt alldaglig på det svartvita foto som ligger under min profil, jag tänker "gambla" lite och dra med ett litet foto i hörnet av det personliga brevet.

Det är ju inte svårare än att ta bort det vid framtida ansökningar.

Ädit: Eftersom jag ändå är inne på ämnet då. Det går säkerligen inte att generalisera i frågan, men; Är det "bäst" att skicka en spontanansökan per post eller digitalt? På något sätt känns det som att "den gamla skolan" med ett laserutskrivet CV på ett lite hårdare papper än normalt är mer "jag" och inger ett mer seriöst intryck.

Återigen mina personliga preferenser; Jag rekommenderar att du kör fotot i CV´t, inte i det personliga brevet. Sätt det högst upp till höger, bredvid namn, adress och personnummer (ange alltid personnummer i ditt CV).

När det gäller spontanansökan säger jag:
Ring först och fråga om det är okej at du skickar en ansökan. Håll samtalet kort!
Skicka personligt brev (där du talar om varför du tycker att det aktuella företaget är intressant, och nämner deras namn och verksamhet flera gånger) och CV i Word- eller PDF-format.
Ring efter en vecka och fråga om ansökan har kommit fram och om det är några ytterligare uppgifter du bör skicka in. Håll samtalet kort!

I all kontakt bör du vara "ordinary guy" snarare än formell och tillgord. Dra dig inte för att skratt och vara glad vid telefonkontakt och intervju.

Lycka till!!

Okej, jobbsökandet har gått sådär.

~50 ansökningar, ingen intervju. Har försökt undersöka lite kring de ansökningar där jag fått "avslag", det generella svaret är nästan alltid avsaknad av erfarenhet. Det verkar alltså inte som att någon av mina ansökningar varit direkt dåliga rent grafiskt eller innehållsmässigt (mer än just då den där jävla erfarenheten, var man nu får den?).

Satt och skrev ihop en ny ansökan och funderade lite kring typsnittet. Jag har i samtliga andra ansökningar nyttjat "Times New Roman" i 12pt. Har testat att laborera med lite andra typsnitt såsom "Arial" och "Tahoma". Alltså inga "glassåballongtypsnitt" utan åt det mer seriösa hållet.

Några intryck kring detta? Jag tycker personligen att "Tahoma" är rätt trevligt. Känns väl inte som att det kan påverka allt för mycket, det känns dock lite "nytt" för mig och kanske indirekt motiverar mig att fortsätta kämpa...

Jobbsök är ett rent j-vla h-vete.

hållundan skrev:
2262739 Okej, jobbsökandet har gått sådär.

~50 ansökningar, ingen intervju....
Jobbsök är ett rent j-vla h-vete.
Get used to it! Tog ungefär 300 ansökningar innan jag fick komma på min första intervju efter avslutade universitetsstudier. :3freak

Edit: Det lät upplyftande va? :)

newstead skrev:
2262748 Get used to it! Tog ungefär 300 ansökningar innan jag fick komma på min första intervju efter avslutade universitetsstudier. :3freak

Det är vad jag hört också. Fiffan, sköj! :3freak

newstead skrev:
2262748 Get used to it! Tog ungefär 300 ansökningar innan jag fick komma på min första intervju efter avslutade universitetsstudier. :3freak

Fy fan, jag har skickat 3 ansökningar totalt efter högskolan. Har fått ett 15 tal jobberbjudanden på dem. Jag hade fasen blivit helt knäckt om jag skickat så många som du o inte ens få komma på intervju. Ni måste ha starkt psyke minst sagt. :3freak

Thermal skrev:
2262774 Fy fan, jag har skickat 3 ansökningar totalt efter högskolan. Har fått ett 15 tal jobberbjudanden på dem. Jag hade fasen blivit helt knäckt om jag skickat så många som du o inte ens få komma på intervju. Ni måste ha starkt psyke minst sagt. :3freak
Jävlar?! Vad pluggade du? Vad har du sökt för jobb?

Ädit: Ja det var du som var "bom bom-sailor" ja! :hihi

Thermal skrev:
2262774 Fy fan, jag har skickat 3 ansökningar totalt efter högskolan. Har fått ett 15 tal jobberbjudanden på dem. Jag hade fasen blivit helt knäckt om jag skickat så många som du o inte ens få komma på intervju. Ni måste ha starkt psyke minst sagt. :3freak
Varför tror du man är ute och super varenda helg för? :tungan

newstead skrev:
2262780 Varför tror du man är ute och super varenda helg för? :tungan
Eller betalar 1600 spänn i månaden för halvförsäkring på hojen och tankar för 12038976120496 per gång och tjör som ett as? :tungan

hållundan skrev:
2262776 Jävlar?! Vad pluggade du? Vad har du sökt för jobb?

Ädit: Ja det var du som var "bom bom-sailor" ja! :hihi

Japp, det var jag :) Nu i efterhand är jag riktigt glad att jag läste till sjöingenjör, en lysande internationell arbetsmarknad. Alla i klassen, runt 40 st fick jobb inom 3 månader, både till sjöss o iland. Både i sverige och internationellt.

hållundan skrev:
2262785 Eller betalar 1600 spänn i månaden för halvförsäkring på hojen och tankar för 12038976120496 per gång och tjör som ett as? :tungan
:hihi

fast jag betalar "bara" 5000 om året

Thermal skrev:
2262791...Alla i klassen, runt 40 st fick jobb inom 3 månader, både till sjöss o iland...
Tror det är 4 av dom i min klass (drygt 100 st) som fick jobb inom området :död

Du har inga polare som jobbar inom den branch du söker? Brukar slå ganska hårt om någon intern tipsar.

Svep skrev:
2262803 Du har inga polare som jobbar inom den branch du söker? Brukar slå ganska hårt om någon intern tipsar.
Jo, känner en del, fast ingen verkar kunna lösa något.

Tycker det känns lite extra motigt när man ändå är inne i en stor koncern och jobbar där sedan 6 år tillbaka, då BORDE man ju ha stora möjligheter till avancemang. Fast det är lite trögt, verkar det som...

hållundan skrev:
Tycker det känns lite extra motigt när man ändå är inne i en stor koncern och jobbar där sedan 6 år tillbaka, då BORDE man ju ha stora möjligheter till avancemang. Fast det är lite trögt, verkar det som...

Fortsätta med skitjobbet inom SKF? och sedan söka nya jobb internt?!

General E skrev:
2262825 Fortsätta med skitjobbet inom SKF? och sedan söka nya jobb internt?!
Jo, det är precis vad som görs nu också. Verkar dock rätt trögt. Alla som jobbar på SKF är nötter, hör ni det?! Nötter!!!

:hihi

hållundan skrev:
2021958

Hockeyfrillan är fetborta nu när man ska börja agera seriöst. Tyvärr. :hihi

Som Chrille sa, "Det bästa med att klippa sig och skaffa sig ett jobb är att man kan skita i att klippa sig sen"

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8