Custom Caféracer bygge

Har faktiskt funderat på keramisk coating av slutdämparen (den som är påbörjad).
Ett annat alternativ är att förkoppra som jag har vart inne på tidigare.

Löjligt snyggt, men kräver kämpigt underhåll :)
 
satt o kika lite på gammla byggskisser du har.
synd du inte fick till den snygga bakändan du skissa på från början..:tungan
sen har jag en sjuk ide som skulle lösa dina ljuddämparproblem..
göra en egen magkåpa som agerar ljuddämpare..dit med rören och en rörlig muff till kåpan.. sen ett utblås på undersidan.. el har jag sagt detta förr :va känner igen det.
 
Last edited:
Den idén var skitball!
Införskaffade ju mig en Thruxton istället med färdigbyggt bakarsel :)
Det kommer att bli nästa galna projekt. Planerna smids för fullt.
 
Den idén var skitball!
Införskaffade ju mig en Thruxton istället med färdigbyggt bakarsel :)
Det kommer att bli nästa galna projekt. Planerna smids för fullt.

gör den i vanlig plåt o linda den med cola :tungan
 
Hjälper inte en blånering mot rostproblemet? Iofs borde ju avgasrör blåneras naturligt vid bruk men om man förekommer problemet? Vad fan vet jag?
 
Nu kommer du med idéer när jag redan är halvfärdig! :7peta
POJK!

Nädå skämt åsido, detta blir nog bra i slutändan med.
Fnulat lite på om jag skall integrera min 90 graders turnout med insatsdelen. Blir en "tratt" i båda ändar och sedan en dämpadel i mitten.
Frågan är hur mkt jag skall gå ned i dimension. Slutdämparen är i 3".
Skulle dock ha valt ett lättare material..

Kan man inte olla dem innan lindning?
Fast blånering vette fan om man får, då jävla får man ligga i :slicka
 
räknas de som magkåpa då? :va el har jag missat nån modell.

Ja de har ju de ljuddämparen under motorn isf en magkåpa. Sedan om det då räknas som en magkåpa, ljuddämpare eller båt har jag ingen aning om :tungan

2008-buell-lightning-xb12-3_800x0w.jpg
 
En dylik modell?
 

Bifogat

  • Fet gubbe i båt.jpg
    Fet gubbe i båt.jpg
    13.4 KB · Visningar: 258
Eftersom jag har klåpat mig och slarvat bort min batteriladdare kunde jag inte knäppa några bilder igår på nya grenrörsdragningen. En liten snutt kvar, sen är det klart :)

Denna gång skall jag lägga ned mer tid på att få snygga svetsar på slutdämparen så att denna kan skickas på keramisk coating. Någon som vet hur mycket detta brukar "bygga"?
Känns ju dumt som fan att lägga på coating och sedan inte få ihop delarna sedan.

Sjävla dämparen kommer att utföras som en turnout som är steppad på insidan som en kon, likadant i bakändan. Har dock inte klart för mig hur stor innerdiametern skall vara?
Grenrören är 1 3/4", slutdämparen 3".

Hur fasiken löser man upphängningen av dämparen på ett smart sätt?
Måste den vara gummiuphängd?
 
...Hur fasiken löser man upphängningen av dämparen på ett smart sätt?
Måste den vara gummiuphängd?

Ett enkelt stag brukar vara alldeles tillräckligt. Gör dock helst i stål eller RF. Alu brukar vara svårt att få att hålla för sånt om det inte är dural.

Det man ska passa sig för är att inte hänga upp ljuddämparen alls, så att den hänger i dina headers, då brukar det spricka och skaka loss på en twin.
 
Ok!

Systemet förra året satt ju inte upphängt alls, endast infäst i respektive avgasport.
Är det onödigt med ett fäste om jag förstår dig rätt?
 
Ok!

Systemet förra året satt ju inte upphängt alls, endast infäst i respektive avgasport.
Är det onödigt med ett fäste om jag förstår dig rätt?

Nej det jag menade var tvärtom. Att det är viktigt att hänga upp ljuddämparen. Men att ett enkelt stag i stål eller RF duger.

Att det viktiga är att just hänga upp ljuddämparen, ty om man låter ljuddämpare endast hänga i krökarna så kommer någonting att ge med sig på en twin. Det kan tex spricka i krökarnas flänsar mot toppen. Det brukar sluta med att dämpare ramlar av.
 
Taget!

Missuppfattade lite.
Såg att jag hade fått ett par mindre sprickor just vid svetsfogarande som var nedslipade förra året. Denna gång får jag försöka stränga fint med miggen och låta fogen vara orörd.

Tack för tipsen :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top