Custom Caféracer bygge

Röstar också på förslag 2.

Fan de rör ju på sig...
 
Röstar med på förslag 2 men går det att dra uppåtkröken uppåt lite tidigare så tror jag det skulle bli ännu bättre. Känns som det inte riktigt hänger ihop med resten av hojen, men det kan ju va annat när skärmen & sånt kommer på plats.
 
Röstar med på förslag 2 men går det att dra uppåtkröken uppåt lite tidigare så tror jag det skulle bli ännu bättre. Känns som det inte riktigt hänger ihop med resten av hojen, men det kan ju va annat när skärmen & sånt kommer på plats.

Mors!

Kruxet är det att jag förmodligen måste dra det ännu längre bak.
Precis där den skall börja gå uppåt kommer jag att ha mina fossingar (se den kromade passagerar pinnen). Var precis nere i garaget med de nya Tarozzi godsakerna och måttade lite. Fötterna kommer ivägen hur jag än gör.. :mad:

Men men skam den som ger sig
 
Mors!

Kruxet är det att jag förmodligen måste dra det ännu längre bak.
Precis där den skall börja gå uppåt kommer jag att ha mina fossingar (se den kromade passagerar pinnen). Var precis nere i garaget med de nya Tarozzi godsakerna och måttade lite. Fötterna kommer ivägen hur jag än gör.. :mad:

Men men skam den som ger sig

Kör rakt bakåt utan upsvep isånafall tycker jag då..
 
Jag röstar för att du drar rören som på den här ;)

goldammer-btr3%20(1).jpg_lg.jpg


Eller så drar du bara en raket rakt bakåt helt enkelt :)
Eller så skulle du kunna göra ett som böjer av neråt framför fötterna också.

Riktigt ballt bygge! Det är så en custom ska se ut :yoparty
(eller som den här ovan, en av mina favoriter)
 
Lutar mer å mer åt det.

Vad skall man ha för dämpare då?
Inte lätt att hitta ngt som ser vettigt ut.

Jag röstar för att du drar rören som på den här ;)

goldammer-btr3%20(1).jpg_lg.jpg


Eller så drar du bara en raket rakt bakåt helt enkelt :)
Du skulle kunna göra ett som böjer av neråt framför fötterna också.

Riktigt ballt bygge! Det är så en custom ska se ut :yoparty
(eller som den här ovan, en av mina favoriter)

Tackar :)
Skulle inte bli ngn vidare effekt med sånna pipor, dessutom skulle mina grannar rektumköra mig i fulgången varje gång jag startade hojjen. En V-twin med "stor" kubik låtar apa om man inte har dämpare.
Lutar som sagt åt att den blir rak.
 
Last edited:
avgassystemet på den där kommer göra så mycket.. försök o tänka
outside the box kanske? jag vet en cool dragning (vad jag tror) men kan inte förklara. :va
inte effekt bäst men kanske duger.. ska fundera o kolla om jag kan göra en ritn..
ang kåpan så jag har jour och mycket på jobbet.. ska lösas inom sinom tid bara..
 
Lutar mer å mer åt det.

Vad skall man ha för dämpare då?
Inte lätt att hitta ngt som ser vettigt ut.



Tackar :)
Skulle inte bli ngn vidare effekt med sånna pipor, dessutom skulle mina grannar rektumköra mig i fulgången varje gång jag startade hojjen. En V-twin med "stor" kubik låtar apa om man inte har dämpare.Lutar som sagt åt att den blir rak.

Nej nej, det är ju små kortslagiga nippontwinnar med förskjutna vevtappar som låter pluppa-pluppa-pluppa på tomgång och flappa-flappa vid gaspådrag med lite dämpning. Det är ju när det blir lite volym (på äkta V-twinnar med båda stakarna på samma tapp) som det låter sådär rått och fint! :D

Så jag tycker att du ska ha dämpare på din ;)

Men jag håller med, det är bara dumt att bygga en hoj med mindre dämpning än nödvändigt, det blir bara problem.

Om du får konflikt mellan avgassystem och fotpinnar: du har inte funderat på att bygga ett upplagt system. Dvs gå över pinnarna. Som på tex Triumph Scrambler eller en flatrackhoj?
 
Last edited:
cool hoj, cool sittställning men skön= nej :D

funkar väl o åka mellan kaffeställena i stan men hoppas du inte ska toura med den :tungan

Äh, vaffan så där sitter ju Jag på min och Jag har kört 200 mil på en och samma dag som mest.
 
Nej nej, det är ju små kortslagiga nippontwinnar med förskjutna vevtappar som låter pluppa-pluppa-pluppa på tomgång och flappa-flappa vid gaspådrag med lite dämpning. Det är ju när det blir lite volym (på äkta V-twinnar med båda stakarna på samma tapp) som det låter sådär rått och fint! :D

Så jag tycker att du ska ha dämpare på din ;)

Men jag håller med, det är bara dumt att bygga en hoj med mindre dämpning än nödvändigt, det blir bara problem.

Om du får konflikt mellan avgassystem och fotpinnar: du har inte funderat på att bygga ett upplagt system. Dvs gå över pinnarna. Som på tex Triumph Scrambler eller en flatrackhoj?


Om du syftar på långslagiga amerikanska gjutjärn utan balansaxlar och med stenåldersteknologi så är jag helt med på banan... :7peta Hurvida dessa kromagnon maskiner är äkta v-tvinnar eller ej tvista dom lärda...
Är det en sak japsar kan göra så är det att tillverka motorer :fakta

Hur som haver så har tanken faktiskt inte slagit mig!
Kruxet är att jag kommer hamna jäkligt nära med benen mot grenröret i så fall = fastbränna av skinnstället. Lite svårt att tillverka ett dubbelväggigt system själv. Hur skall man annars dimensionera systemet med tanke på längd, när det skall gå ihop, tjocklek etc? Finns ngn lathund eller allmänna tips?

Man kanske skall se till att få en bra körställning innan man börjar fundera på rören?
 
Men nipponkustommotorer med förskjutna vevtappar (som tex gamla intruderspisen) låter ju inte som en V-twin. De har ju samma symmetriska tändföljd som en BMW-boxer eller parallelltwin.

Vulcanmotorn, 1800 cc-Hondan och Yamaha 1640 Warrior-motorn har ju däremot äkta V-twinvev med en vevtapp. De låter fint tack vare den assymmetriska tändföljden, samma som tex HD, Ducati mfl har. Jag vet dock inte hur det är på din motor. Men iom att cylindrarna inte sitter på samma linje så der det ut om att vevtapparna är förskjutna?

Jo det är nog rätt att spika fotpinneplaceringen innan du ger dig på skorstensdesignen. Helt rätt!

Det är ju alltid mer jobb att göra upplagt system ty det blir oftast mer rörkrökeri. Det är byggmässigt enklare att gå under pinnarna med rören. Tycker jag.


Om du syftar på långslagiga amerikanska gjutjärn utan balansaxlar och med stenåldersteknologi så är jag helt med på banan... :7peta Hurvida dessa kromagnon maskiner är äkta v-tvinnar eller ej tvista dom lärda...
Är det en sak japsar kan göra så är det att tillverka motorer :fakta

Hur som haver så har tanken faktiskt inte slagit mig!
Kruxet är att jag kommer hamna jäkligt nära med benen mot grenröret i så fall = fastbränna av skinnstället. Lite svårt att tillverka ett dubbelväggigt system själv. Hur skall man annars dimensionera systemet med tanke på längd, när det skall gå ihop, tjocklek etc? Finns ngn lathund eller allmänna tips?

Man kanske skall se till att få en bra körställning innan man börjar fundera på rören?
 
En annan ide kan vara att dra bak röret nedanför tofflorna och sen smälla på en strut från en Z1000. Borde kunna se läckert ut.

Har tyvärr inget PS så jag kan klippa in den på din hoj. Men här är en bild på hur den ser ut på Z1000. Snyggaste skulle nog vara med nederkanten på ljuddämparen parallellt med marken. Annars kan du alltid köpa en stinger pipe med ljuddämparinsats (sån jag har på bubblan) = billigt.
07-z1000.jpg
 
Last edited:
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan
 
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan

En "bellypan" har jag redan!

Den plastades redan i vintras!
Har faktiskt pluggen kvar fortfarande... :yoparty

En annan ide kan vara att dra bak röret nedanför tofflorna och sen smälla på en strut från en Z1000. Borde kunna se läckert ut.

Har tyvärr inget PS så jag kan klippa in den på din hoj. Men här är en bild på hur den ser ut på Z1000. Snyggaste skulle nog vara med nederkanten på ljuddämparen parallellt med marken. Annars kan du alltid köpa en stinger pipe med ljuddämparinsats (sån jag har på bubblan) = billigt.
07-z1000.jpg

Jag älskar ju annars Yoshimuras triangulära dämpare!
Desígnen är ju för fan magisk
http://www.blocket.se/vi/18855905.htm?ca=11_s

Den där lilla "penisen" vill jag dock inte ha.. pajjar hela looken.

Hörru!
Vilken jävla läcker Bubbla! Jag är ju visserligen toksvag för gamla Golf II:or, men den där var rrrrriktigt fin!
 
Last edited:
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan

Ja ett avgas á la Buell flummade jag också på. Nackdelen med det är ju dock att de flesta som bygger glidarhojar med lowrider-stuk gärna vill ha så låg markfrigång som möjligt. :gnissla
 
Ja ett avgas á la Buell flummade jag också på. Nackdelen med det är ju dock att de flesta som bygger glidarhojar med lowrider-stuk gärna vill ha så låg markfrigång som möjligt. :gnissla

inte under.. mellan framhjul och motorn. :)
 
Men nipponkustommotorer med förskjutna vevtappar (som tex gamla intruderspisen) låter ju inte som en V-twin. De har ju samma symmetriska tändföljd som en BMW-boxer eller parallelltwin.

Vulcanmotorn, 1800 cc-Hondan och Yamaha 1640 Warrior-motorn har ju däremot äkta V-twinvev med en vevtapp. De låter fint tack vare den assymmetriska tändföljden, samma som tex HD, Ducati mfl har. Jag vet dock inte hur det är på din motor. Men iom att cylindrarna inte sitter på samma linje så der det ut om att vevtapparna är förskjutna?

Jo det är nog rätt att spika fotpinneplaceringen innan du ger dig på skorstensdesignen. Helt rätt!

Det är ju alltid mer jobb att göra upplagt system ty det blir oftast mer rörkrökeri. Det är byggmässigt enklare att gå under pinnarna med rören. Tycker jag.

http://www.vstar.se/1100/parts/00_crankcaseshaft_piston.htm

Warriorn har riiiiiktigt gött ljud. Faktiskt bland det goaste som går att köpa för pengar. Min motor har en lite annorlunda karakär mot vad en "vanlig" V-twin har då den är kortslagig, ger en helt annan karaktär. Jag drar faktiskt en stock Warrior i det omedelbara accet, men sen har jag inte en suck så fort den får upp lite varv. Men med en stressfläkt så löser man det mesta :D
 
Last edited:
Hörru!
Vilken jävla läcker Bubbla! Jag är ju visserligen toksvag för gamla Golf II:or, men den där var rrrrriktigt fin!

Tackar tackar. Jo ett yoshimura kan nog bli läckert särskilt om du ska köra ett matt stuk. Men jag har för mig att Z1000 ljuddämparen är "platt" på insidan vilket gör att du borde kunna dra den ganska tätt intill bakhjulet (därför jag kom å tänka på den) och den lär ju se riktigt läcker ut i mattsvart ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top