Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Hade tidigare en gammal Boldo'r som var tokfint ombyggd till Caféracer (såldes förra året). Trodde att jag kunde göra mig av med café suget, men icke :gnissla

Har nu tatt mig an ett rätt så ovanligt projekt, på gränsen om det passar in här på "sporthoj". Grunden är en vanlig tråkig XVS 1100 Dragstar som nu slaktats ned på bultnivå. Grundién är att bygga en korsning mellan Caféracer och Customhoj, utan att göra avkall på ngn av stilarna.

Det som gjort hitills äro:
- Motorn E85 konverterades i höstas, pods, avknas m.m.
- Nya fälgar runt om (ifrån en slaktad Bulldog).
- R1 framgaffel med clipon.
- R1 framskärm
- Kapad ram till bakskärm, nytt skärmämne inhandlat och under bearbetning.
- Ny instrumentering.
- Modifierad ram.
- Moddad fjädring bak.
- Modifierad tank.
+ en massa mer.. har tankar på en rätt så omfattande motorombyggnad, men med tanke på den sjunkande kronan så kanske detta läggs på hyllan ett tag framöver.

Projektet har precis börjat ta form.
Postar lite bilder nedan.

Status innan ombyggnad

5164031835.jpg


Allt rivet
panzaa_vinter1.jpg
 
Last edited:
Lååågt och brett

panzaa_vinter110.jpg


Myyycket kvar att göra!
 
ska bli intresant och se slutprodukten...
 
Ny bakfälg

Nya fälgen

panzaa_vinter14.jpg


panzaa_vinter7.jpg
 
Last edited:
Satan va mycke bakram det va på den orginal! Måste ju lätat den 5-6 kilo när den försvan. Ser ut som det kan bli bra detta. Fredsfursten håller på med något likande, fast det visste du antagligen redan.
 
Satan va mycke bakram det va på den orginal! Måste ju lätat den 5-6 kilo när den försvan. Ser ut som det kan bli bra detta. Fredsfursten håller på med något likande, fast det visste du antagligen redan.

Mors!

Nej visste inte om det projektet, får kolla upp det direkt :tummenupp

Bakramen vägde en hel jäkla del, har inte ställt den på vågen men ett par kilo handlar det säkerligen om! Fälgarna väger även de en hel del mindre, säkert 5-6 kg för båda fram/bak. Styrkronan på R1:an vägde säkerligen en 3:e del av vad originalet gjorde.
 
passa bullens hjul bra med tanke på kardan?
 
Det är ju kardan på både Dragstar och Bulldog, dom delar även motor men Bulldogen har ca.3hk mer(större luftburk). Det är lätt att fixa 10hk extra om man vill.

jo de vet jag men undra mest om allt såg lika ut. bara o bulta på dragens på bullens bakhjul?
 
jo de vet jag men undra mest om allt såg lika ut. bara o bulta på dragens på bullens bakhjul?

Mors!

Stämmer bra att båda har kardan. Kikade igenom sprängskisserna både på kardan och fälgen innan jag köpte loss fälgarna, och allt verkade passa. Båda hojjarna delar även framgaffel, dock så är Bulldogens ngt modifierad med fästen för ok, samt att den är luftassisterad. Det jag missade var att hjulaxeln inte är kompatibel mellan de 2, detta löste sig nu med en R1 gaffel.

Problemet jag har nu är att byta ut axeln som sitter i kronan på den nya tills den gamla axeln (se separat tråd), men när det har löst sig blir det provmontage. Hade även planer på att byta ut svingen till Bulldogens, men ändrade mig då jag inte är helt säker på att den skulle passa.
 
Bjucka på en bild

Tack för uppmuntran!

Får väl bjuda på en bild när projektet fortfarande var i sin linda..
Körställning är viktigt att prova ut :cpparty

Lutar mer och mer åt tillbakaflytt :)
panzaa_vinter9.jpg
 
Riktigt kool!

Är lite inne på samma spår med min M1800R, men avsaknad av mekplats gör att det blir ett rullande projekt i många små steg.

Skall med spänning följa denna tråd!
 
Riktigt kool!

Är lite inne på samma spår med min M1800R, men avsaknad av mekplats gör att det blir ett rullande projekt i många små steg.

Skall med spänning följa denna tråd!


Hade samma problem tidigare med garageplats, men det löste sig nu inför denna vinter. Är sjukt bortskämd med 30m2 varmgarage med tjocka btg-väggar så att man kan jobba nästintill ostört.
 
Hade samma problem tidigare med garageplats, men det löste sig nu inför denna vinter. Är sjukt bortskämd med 30m2 varmgarage med tjocka btg-väggar så att man kan jobba nästintill ostört.

Mhm.. det hade varit nice med sånt utrymme... får man komma med ett namnförslag på hojjen?

Carajillo, efter den Spanska kaffe-drinken, jag tänkte sprit å pulver :)

http://www.menyse.com/action/drink?drinkId=10394
 
Mhm.. det hade varit nice med sånt utrymme... får man komma med ett namnförslag på hojjen?

Carajillo, efter den Spanska kaffe-drinken, jag tänkte sprit å pulver :)

http://www.menyse.com/action/drink?drinkId=10394


Inte fy skam måste jag säga! Inte alls!

Drinkar är inte min planhalva, men kan väl dra till med den enda kaffedrinken jag känner till: Irish Coffey.

Men då måste den vara fult grönmålad och allmänt tråkig, tycker ditt förslag låter bättre!:yoparty
 
Tack för uppmuntran!

Får väl bjuda på en bild när projektet fortfarande var i sin linda..
Körställning är viktigt att prova ut :cpparty

Lutar mer och mer åt tillbakaflytt :)
panzaa_vinter9.jpg

du måste ha tillbakaflyttat. ser inte klokt ut annars på en sån hoj :tummenupp
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top