Ctek-laddning...blir galen!

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Dragstar bobber
Laddade för 14dagar sedan batteriet fullt. Nu skulle jag koppla in min ctek 3600 i snabbkontakten till batteriet, allt funkade kanon..tills...lampan för laddning-underhållsladdning blinkar växlevis. Enl ctek beror det på sulfatering eller dålig kontakt. Har kollat kontakterna och kabelringarna, allt ser bra ut.

vad f-n ska jag göra......????

Jag ringde dem i samma ärende och efter att via telefon bestämt modell förklarade dem att kontakten glappar, vilket den också gjorde och blinkandet slutade.

Jag ringde dem i samma ärende och efter att via telefon bestämt modell förklarade dem att kontakten glappar, vilket den också gjorde och blinkandet slutade.

vilken kontakt....mellan ctek och snabbkontakt (är ju båda ctek) eller ctek-batteri??

kan det inte vara heller...när jag testade på bilen funkade ALLT...

snart åker skiten i väggen........

Last edited:
Laddat massor, säkert 100 ggr och olika batterier, med ctech och den funkar kanon.

några batterier som är nästan färdiga att skrota uppför sig så att det blinkar som du beskriver.

ibland lyckas den de-sulfatera efter något dygns inkoppling

Prova att ladda utan snabbkontakten. Tror också bara det bara kan vara dålig kontakt någonstans på vägen. Min laddare reagerar likadant när jag laddar via cigarettuttaget på bilen med adaptern man köper som tillbehör ibland. Hamnar den lite fel kommer felkoden upp på laddaren. I mitt fall är det bara att vrida cigarett adaptern lite så att den får kontakt inne i cigarettuttaget.

CTEK kundtjänst är annars utmärkta att ha att göra med. Kontaktade dem i ett annat ärende och fick ett bra svar. De skickade en specialadapter till mig så att jag kan köpa de nyare tillbehören till min laddare med den äldre "Hobbex" kontakten.

Tveksam om det är just såhär i ts fall men laddaren kan behöva nollställas ibland. När sliten blinkar, koppla ihop + och - ( inte på batterier utan bara laddaren..).
Reboot!

Byt säkringen som sitter på pluskabeln, eller kolla om det är dålig kontakt där.

Sporthojs åkarnas vinterdilemma ladda batterier hela tiden:rolleyes: Varför?:confused:

Tror också bara det bara kan vara dålig kontakt någonstans på vägen. Min laddare reagerar likadant när jag laddar via cigarettuttaget på bilen med adaptern man köper som tillbehör ibland. Är det bara att vrida cigarett adaptern lite så att den får kontakt inne i cigarettuttaget..
Cigg uttaget är den sämsta pryl som finns..
Höga strömmar och usel kontaktfunktion..
Alla dåliga kontaktfunktioner, övergångsmotstånd etc som uppstår utanför Ctek-kontakten tror Ctek:en tillhör batteriet..
Så blir det också som det blir...:huvet

Har alla som kör hoj ctek laddare nuförtiden?
Ett hyfsat batteri klarar lätt att stå några månader över en vinter, gör det inte det så byt istället batteriet. Om det mot förmodan tappat udden på våren koppla in en vanlig laddare och vips några minuter senare är det så laddat så du får igång den. Sen så kör man en sväng istället för att titta på när den laddas, mycket roligare.

Har provat flera sorters "underhålls" laddare genom åren, ALLA var spattiga så fort batteriet inte är perfekt längre, nu var det iof. mest på båt/husvagnssidan men några på hojar och gräsklippare. Men nästan 80-90% av dom batterierna som inte den "intelligenta" laddaren klarade reda ut vad den skulle göra med, funkade perfekt flera år till. Små batterier som hojar och gräsklippare var dom som krånglade mest och först.

Och ja jag har även provat ctek, först när dom kom och även dom senare, har dock ingen i min ägo och kommer nog aldrig att ha.

Så för att komma till punkt, skit i underhållsladdningen, tryck igång den ibland istället så skall det nog klara sig bra.

Har alla som kör sporthoj ctek laddare nuförtiden?
Ett hyfsat batteri klarar lätt att stå några månader över en vinter, gör det inte det så byt istället batteriet.
Min egen erfarenhet efter köpt en 2000 SV650S nov 2009 var att den var svårstartad, startade inte alls. Precis som vid provkörningen innan köp. Så jag köpte ett MC-batteri 9Ah till Suzukin hos Biltema och en 500mA (=0,5A) MC-laddare hos Biltema. Satte batteriet på laddning på kvällen, och nästa eftermiddag efter ca 20timmars in med batteriet i hojen. Som startade direkt. Det blev kanske 10 mil i november och sedan stod den till april 2010. Och hojen startade efter några startförsök. SLUTSATS: Har man ett batteri från Biltema och en äldre MC utan en massa elektronik, klocka tex som drar och inga fel på elsystemet så klarar batteriet 5 månader. Upptäckte att halvljuset inte tände automatiskt, kört på parkeringsljus. Slog på halvljuset körde en tur och nästa startförsök misslyckades. Felsökning visade att det var fel på laddningsregulatorn. Så den gav inte mer ström än det räckte till parkeringsljus. Men under kollandet på webben hittade jag:
1) Ladda aldrig med mer än 30% av batteriets kapacitet dvs för ett 10Ah batteri max 3A, gärna mindre ström för långsammare laddning med låg ström ger längre batterilivslängd.
2) Underhållsladdning av ett 12V batteri kan göras med en laddare som ger 13,5Volt till 13,8Volt. Har en gammal 12V billaddare och funderar på att fixa elektroniken för 13,5V med komponenter från ELFA.
3) 4 skruv, 2 plastlock och sadeln måste tas bort för att komma åt batteriet på SV650S. Så jag har dragit upp 2 sladdar från batteriet (nolla) och 12V till under passagerarsadeln för att göra det lättare ansluta laddare. Men det är OK väder i Göteborg. Så nu ska hojen ut.:)

Cigg uttaget är den sämsta pryl som finns..
Höga strömmar och usel kontaktfunktion..
Alla dåliga kontaktfunktioner, övergångsmotstånd etc som uppstår utanför Ctek-kontakten tror Ctek:en tillhör batteriet..
Så blir det också som det blir...:huvet

Ah, jag tror inte problemet är så stort egentligen. Adaptern verkar inte passa till 100%. Det konstaterade jag rätt fort. Den sitter något löst och man måste se till att kontakterna den hamna rätt inne i cigarettuttaget för att få kontakt. Porsche har sålt underhållsladdare till sina bilar som används via cigarettuttaget långt innan CTEK laddaren kom ut på marknaden. Numera säljer de både den gamla "ointelligenta" laddaren och CTEK märkt "Porsche" med en fast monterad cigarett-adapter. Förutom Porsche använder lyxtillverkare som Ferrari, Maserati, Mercedes, mf CTEK laddare. På Ferrari och Maserati har man en annan lösning än att ladda via cigarettuttaget tror jag. Principen är nog densamma som via cigarettuttaget. För att kunna ladda via cigarettuttaget måste kontakten vara live. Går alltså inte att ladda alla bilar den vägen om jag förstått saken rätt. På andra bilar brukar jag koppla laddaren direkt på batteriet. Snabbkontakten har jag aldrig använt.

Ett hyfsat batteri klarar lätt att stå några månader över en vinter, gör det inte det så byt istället batteriet. Om det mot förmodan tappat udden på våren koppla in en vanlig laddare och vips några minuter senare är det så laddat så du får igång den. Sen så kör man en sväng istället för att titta på när den laddas, mycket roligare.

Och ja jag har även provat ctek, först när dom kom och även dom senare, har dock ingen i min ägo och kommer nog aldrig att ha.

Så för att komma till punkt, skit i underhållsladdningen, tryck igång den ibland istället så skall det nog klara sig bra.

Sista meningen kan jag hålla med om. Man måste inte ha CTEK laddaren på hela tiden om inte fordonet har en strömkälla som drar ur det. Många moderna bilar klarar sig inte särskilt länge utan underhållsladdning under en avställningsperiod där man inte kör bilen regelbundet. CTEK laddaren är en riktigt bra investering enligt mig. Förstår inte hur du kan tycka så illa om den? Har den förstört något batteri för dig?

vilken kontakt....mellan ctek och snabbkontakt (är ju båda ctek) eller ctek-batteri??

kan det inte vara heller...när jag testade på bilen funkade ALLT...

snart åker skiten i väggen........

Den enda kontakten, den som möjliggör byte mellan batteriklämmor och fast installation.

När lampan blinkar på Ctek laddaren, känner laddarn att batteriet inte är som det ska.
Ett av felen som då kan vara på batteriet är att den stått utan laddning under längre tid.

Det bildas då en slaggprodukt i batteriet (kan det heta sulfit eller sulfat?). Oavsett vad slaggprodukten heter så skapar den kortslutning i batteriet.

Laddaren försöker då lösa upp "ämnet" som skapar kortslutningen genom att skicka snabba impulser genom batteriet.

Ofta fungerar det och batteriet kan fortsätta användas. Funkar det inte är det bara köpa nytt batteri.

Det kan även vara masa andra fel på batteriet som gör att laddaren försöker "laga" batteriet med sina impulser. Men dom felen klarar den inte att laga, utan står bara och blinkar.

CTEK laddaren är en riktigt bra investering enligt mig. Förstår inte hur du kan tycka så illa om den? Har den förstört något batteri för dig?

Nej, den förstör inte batterier, folk dömmer istället ut dom för att den inte laddar upp dom. Mitt agg mot den typen av laddare bygger på gemene mans generella tilltro till dem.

Har man ett fordon med hög tomförbrukning som står långa stunder är en batterifrånskiljare ett bättre tillval, bättre ur förvaringssynpunkt oxå.

Sporthojs åkarnas vinterdilemma ladda batterier hela tiden:rolleyes: Varför?:confused:

Hahaha! så jävla rätt, har också undrat. varför ladda batteriet hela tiden? :näsblod

Min står i kallgarage och har aldrig underhålls laddat de. De är fan en myt att dom pajar om man inte laddar dom 24/7 under hela vintern.

Hahaha! så jävla rätt, har också undrat. varför ladda batteriet hela tiden? :näsblod

Min står i kallgarage och har aldrig underhålls laddat de. De är fan en myt att dom pajar om man inte laddar dom 24/7 under hela vintern.

Håller med om att det inte är nödvändigt att ha laddaren inkopplad konstant hela vintern på hojar som inte har larm etc, men att underhållsladda då och då under vintern är riktigt ekonomiskt vad gäller batterilivslängd.

I min hobbymerca som står avställd på vintern har jag ett batteri jag köpte för 9 år sedan, i båten är det äldsta batteriet lika gammalt.
Batteriet i hojen är 5 år. Hojen laddar jag då och då under vintern.
Bilen får ha konstant underhållsladdning eftersom den står några mil från mitt hem på vintern,

Jag minns innan jag skaffade underhållslladdare, det gav mycket dålig livslängd på batterierna.

Sedan måsta man ju inte skaffa just en C-tek, men jag tycker nog att de är bäst.

Att småstarta hojen(/bilen/båten) under vintern för batteriladdning vill jag inte rekommendera.

Last edited:
:vahar jag gjort det:confused:

:fattartil knappen sitter på laddaren

Ja jag insåg plötsligt att du nog inte menade trycka igång hojen med meningen nedan:

Så jag ändrade inlägget ovan innan jag svarade. Underhållsladdning medelst tomgångskörning brukar ju mest ge grädde i ventilkåpan.

Alltid bra att vara tydlig i teknikforumet, det är lite strängare regler här.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa