Ctek-laddning...blir galen!

Nej, den förstör inte batterier, folk dömmer istället ut dom för att den inte laddar upp dom. Mitt agg mot den typen av laddare bygger på gemene mans generella tilltro till dem.

Har man ett fordon med hög tomförbrukning som står långa stunder är en batterifrånskiljare ett bättre tillval, bättre ur förvaringssynpunkt oxå.

Ok, då förstår jag mer hur du resonerar. I mitt fall har jag förstått att många modernare bilar inte mår särskilt bra av att stå strömlösa. På dessa bilar är en "intelligent" underhållsladdare bra att ha.

Min motorcykel har i princip inga strömkällor som drar batteri när den är avstängd. Saknar larm från fabrik och har ingen klocka eller så som är igång. Brukar plocka av batteriet under vinterhalvåret och sätta det på laddning. Sällan den behöver vara på särskilt länge för att batteriet ska vara fullt laddat. Innan jag monterat tillbaka det igen gör en check till att allt verkar OK. Har inte behövt byta batteri någonsin på motorcykeln. Tror CTEK laddaren har mycket med det att göra. Jag tror helt enkelt att man förbättrar livslängden på batteriet om det får lite omsorg ibland.

Ja jag insåg plötsligt att du nog inte menade trycka igång hojen med meningen nedan:

Så jag ändrade inlägget ovan innan jag svarade. Underhållsladdning medelst tomgångskörning brukar ju mest ge grädde i ventilkåpan.

Alltid bra att vara tydlig i teknikforumet, det är lite strängare regler här.

Tog bort svaret, framstod nog ännu mer korkad när svaret inte harmoniserade med inlägget.:rolleyes:

Ok, då förstår jag mer hur du resonerar. I mitt fall har jag förstått att många modernare bilar inte mår särskilt bra av att stå strömlösa. På dessa bilar är en "intelligent" underhållsladdare bra att ha.

Ja många nyare bilar suger ur batteriet på nolltid, därav har fabrikanterna ibland lösningar som stänger av batteriet när bilen stängs av och som tas bort innan dom körs till återförsäljare.

Tror inte där finns fordon som mår dåligt av att vara strömlösa, men det är enklast för en återförsäljare att slänga till en ctek om kunden gnäller över tömt batteri på våren.

Som en sidnotering har jag personligen kört slut på två batterier (h.nyborg:mad:) på 4 år i en personbil, men samma batterifabrikat i båten har klarat sig 5år nu utan underhållsladdning, det trots att generatorn lämnar nära 15 volt och jag tömt det helt 2ggr (kyl) samt plågat det med startmotorer till det var slött många gånger.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa