Ctek laddar 12Ah batteri för evigt

Rätt ut i det blå nu. 40w mer än vad eventuellt laddkretsen är byggd för?
En del bågar ligger redan på gränsen original andra ligger har massvis med kräm att ut extra.

GPS drar inte många voltar så den kan vi nog utesluta.

Mja, kanske må så vara.

Fast nu när jag läser tråden igen, så inser jag att jag inte riktigt förstår trådskaparens problem.

Maggys gamla batteri är kass... fine. Det är bara att köpa nytt.
Om det har fungerat bra förr, varför skulle ett nytt med liknande specifikation inte göra detsamma?

12Ah eller 14Ah har ju ingen som helst betydelse för om handtagsvärmarna fungerar eller inte. Ett bilbatteri på 75Ah skulle funka precis lika bra, men ta längre tid att ladda. 2Ah skillnad är däremot mindre kapacitet än i ett vanligt R6, dvs inte speciellt mycket.

Det är ju generatorns och laddkretsens spec som avgör extra uttag av elektrisk effekt vid körning, inte batteriet.

Jag tror en liten förtydling av nuvarande frågeställningen skulle sitta som en keps. :va
 
Mja, kanske må så vara.

Fast nu när jag läser tråden igen, så inser jag att jag inte riktigt förstår trådskaparens problem.

Maggys gamla batteri är kass... fine. Det är bara att köpa nytt.
Om det har fungerat bra förr, varför skulle ett nytt med liknande specifikation inte göra detsamma?

12Ah eller 14Ah har ju ingen som helst betydelse för om handtagsvärmarna fungerar eller inte. Ett bilbatteri på 75Ah skulle funka precis lika bra, men ta längre tid att ladda. 2Ah skillnad är däremot mindre kapacitet än i ett vanligt R6, dvs inte speciellt mycket.

Det är ju generatorns och laddkretsens spec som avgör extra uttag av elektrisk effekt vid körning, inte batteriet.

Jag tror en liten förtydling av nuvarande frågeställningen skulle sitta som en keps. :va


Kaputt batteri... varför? Kanske bara gammalt?
14Ah bättre än 12Ah men va faen... det ÄR ju 12Ah original!
Därav min rättning på mig själv tidigare.
Varför bättre med mer Ah? För att man skall kunna förbruka mer ström än man laddar.:brinnerup En liiiten stund bara...
Men initialproblemet var kaputt batteri och resten var funderingar och utbroderingar. Mitt taskiga batteri kanske hade svårt att ta emot laddning så det var därför handtagsvärmarna slog av förra året på långtyrning (200mil REGN).

Så i med ett Biltemabatteri (379kr mot ett VARTA 1100kr+moms) och se ifall det funkar. Är ju 3 års garanti så för de slantarna chansar jag.

Värt att notera är att GEL Batterier överlag har sämre CCA än vanliga slutna.
 
Ah, OK. :)

Det finns väl många sätt ett batteri kan dö av. Eftersom det laddar alls så har en cell kortslutits. Det kan kanske bero på våld, så att blecken i cellen tryckts ihop...eller vad tusan som helst. Shit happens, heter det ju. :gnissla
Om batteriet dog i fjol på din långtripp så bör du ha fått ganska låg spänning, främst vid lägre varvtal. Det kan mycket väl ha gjort att dina handtag stängts av.

Det där med AmpereTimmar; Jag fick bara för mig att räkna lite. Jag kan lika gärna dela med mig:
Antag att du bara vridit på tändningen, inte startat motorn. Batteriet är fulladdat och du slår på lyse och handtag.
Total effekt: lampor 55+10W handtag 30W plus lite avrundning ger det ca 100W.
I ström blir det 100W / 12V = 8,33A

Med ett 12Ah batteri kan du stå så i 12 / 8,33 = 1,44 timmar (86min)
Med ett 14Ah batteri kan du stå så i 14 / 8,33 = 1,68 timmar (100min)
(rent teoretiskt alltså, innan batteriet är helt slut)

--
När våren kommer och hojen blänker och vill ut och åka, så mät gärna upp laddströmmen till batteriet. OM det nu skulle vara så att du överbelastar generatorn, så att du förbrukar ström ur batteriet under körning så kanske du ska tänka om med handtagen.
Personligen tycker jag dock det låter ganska långsökt, med tanke på vad för cykel du har.

Fy vad långt, torrt och teoretiskt inlägg. Nu tar vi varsin öl, tycker jag. :fyllisar
 
Man kan gå ned i batteristorlek - väldigt mycket - om man satsar på kvalitetsbatterier med högt CCA.

Man kan t.ex gå från 12Ah till ett 4Ah - men det beror på hur bågen används.

Kör man mycket korta körningar så hinner inte varje start laddas in igen och efter en vecka så kanske man står där med tomt batteri.
Ett stort batteri har reservkapacitet nog att klara av om den rullar massa korta körningar och nån lång då och då som fyller upp det.

Dom som använder bågen nån gång per vecka och kör långa körningar kan gott gå ned i batteristorlek.

Valet av kvalitetsbatteri med högt cca är då viktigt - så det mycket mindre batteriet verkligen klara startströmmen.
Jag har kört med 2,7 Ah batterier istället för 14 - lite väl extremt men långa körpass efter varje start fyller upp det.

Vad som är långa körningar är lite svårt att säga men iaf en timma - så nått pendla till jobbet a 10 minuter duger inte om man skall gå ned kraftigt i storlek.
 
Är fullkomligt medveten om att jag belastar för mycket på min lilla laddkrets men jag har svårt att välja bort prylar... fan... nu låter det som att man har en GW.:näsblod
Har faktiskt bara två extra elförbrukare... en GPS och så handtagsvärmarna.

Så laddningen är inte dålig... det är vbara jag som tar ut för mycket.:brinnerup

:D


Mister GW!


Men aterigen... om uttaget overstiger laddkretsens formaga....ja da spelar inte batteristorlek in.

Och som vissa papekat: Varmehandtag och GPS ar smapotatis i sammanhanget.
Du borde om mojligt kolla vad som forbrukar strom pa hojen.
Jag har varit med om semi-kortslutna glodlampor! (japp ni laste ratt!) som ff lyser, men slukar 10-15A!
 
Last edited:

Nytt Biltemabatteri i garaget... på med CTEK:en
Laddläge... efter ca 2h togglade jag mellan lägena för att den inte ville gå över i underhållsladdning. Vips så tyckte den att batteriet var fullt och stannade på underhållsladdning.
Verkar som att laddaren är tjurig. Tror det är fem års garanti på dem... måste ju vara fel på den tycker iallafall jag.
 
Haft likadant på en ctek laddare. Inte prövat garantin. CTEK laddarna är helt ok. Smutta osv men efter att läst att ganska många har detta problem så inser man att det finns ingen anledning och höja dem till skyarna och lite till ;) Helt ok laddare som sagt men...

Nytt Biltemabatteri i garaget... på med CTEK:en
Laddläge... efter ca 2h togglade jag mellan lägena för att den inte ville gå över i underhållsladdning. Vips så tyckte den att batteriet var fullt och stannade på underhållsladdning.
Verkar som att laddaren är tjurig. Tror det är fem års garanti på dem... måste ju vara fel på den tycker iallafall jag.
 
Nytt Biltemabatteri i garaget... på med CTEK:en
Laddläge... efter ca 2h togglade jag mellan lägena för att den inte ville gå över i underhållsladdning. Vips så tyckte den att batteriet var fullt och stannade på underhållsladdning.
Verkar som att laddaren är tjurig. Tror det är fem års garanti på dem... måste ju vara fel på den tycker iallafall jag.


Jepp. Jag tror att Börje Maleús som jag skrev till (VD för CTEK) har observerat detta, då säkerligen fler klagat.
Men jag fick som sagt aldrig något svar i just denna fråga.
(dock fick jag bra svar vid tidigare tillfällen, men då om andra CTEK-relaterade frågor, skall tilläggas).
 
Jepp. Jag tror att Börje Maleús som jag skrev till (VD för CTEK) har observerat detta, då säkerligen fler klagat.
Men jag fick som sagt aldrig något svar i just denna fråga.
(dock fick jag bra svar vid tidigare tillfällen, men då om andra CTEK-relaterade frågor, skall tilläggas).

Skickade frågan till dem idag och fick ett standardsvar... gammalt batteri, förbrukare på osv.
Svarade att så inte var fallet och att det är testat på (minst) 5 olika batterier både helt nya och begagnade samt vid både minusgrader och rumstemperatur.

Fick då ytterligare ett svar att de skulle kolla med en tekniker (konstigt att den som svarade först inte var det).

Så vi får se vad som händer.
 
Utan att precisera saken närmare med fakta o dyl. så har även jag hört talas om flera som kört ihjäl sina batterier med ctekladdare.:mad:
 
Kör til mc verkstad och be dem mäta upp ditt batteri. Det hjälper dem nog gärna till med eftersom de har möjlighet att få sälja ett nytt om ditt e kass. Hur eller hur får du ju svar på din fråga. Testet tar typ 15 sek.
 
Skickade frågan till dem idag och fick ett standardsvar... gammalt batteri, förbrukare på osv.
Svarade att så inte var fallet och att det är testat på (minst) 5 olika batterier både helt nya och begagnade samt vid både minusgrader och rumstemperatur.

Fick då ytterligare ett svar att de skulle kolla med en tekniker (konstigt att den som svarade först inte var det).

Så vi får se vad som händer.

Jo det glömde jag ju säga... de har anställt en tjej (förvisso trevlig, men om hon kan nåt om produkterna eller batterier vetefan) som marknadsansvarig, och sen hon kom in i bilden, så började dessa standardmässiga "goddag yxskaft" svaren att komma. Tyvärr.
Annat var det förrr när man fick svaren från hästens mun.

Men de har väl vuxit sig för stora, och konstruktörer och VD har väl annat att göra, än att svara på envetna brev från "pain in the arse bikers"
 
...

12Ah eller 14Ah har ju ingen som helst betydelse för om handtagsvärmarna fungerar eller inte. Ett bilbatteri på 75Ah skulle funka precis lika bra, men ta längre tid att ladda. 2Ah skillnad är däremot mindre kapacitet än i ett vanligt R6, dvs inte speciellt mycket.
....

Jag vill bara förtydliga att du kan inte jämföra Ah på batterier med olika spänning. Ett LR6 ger 1,5V vilket med 2Ah ger 3Wh medan ett 12V batteri med 2Ah kan ge 24Wh. Det är en viss skillnad.
 
Kör til mc verkstad och be dem mäta upp ditt batteri. Det hjälper dem nog gärna till med eftersom de har möjlighet att få sälja ett nytt om ditt e kass. Hur eller hur får du ju svar på din fråga. Testet tar typ 15 sek.

Har både belastnigsprovare och syraviktsmätare hemma. På så vis kan jag alltid se när nåt batter ÄR slut.

Känns inte kul det här med min CTEK då det är som ni säger... jag har kanske dödat mina batterier med den istället för räddat dom! Inte riktigt min tanke då jag köpte den.
Om man slår ut tiden före och efter CTEK inköp så kan jag säga att jag dödat fler batterier efter inköpet. Det kan ju iofs ha andra orsaker men bara tanken att min lilla "värstingladdare" kanske är bov i dramat känns olustigt. Kan ju inte säga att CTEK laddarna är det billigaste på marknaden.
 
Vad jag vet så rör sig även de så kallade proffsen från ctek på detta forum, det skulle ju vara kul att höra deras kommentarer till denna tråd, det är ju trots allt ingen bra reklam dom får för sina "superladdare", jag börjar iallafall tveka över dess förträfflighet.:va
 
Den här från ctek verkar var en smart sak http://www.ctek.com/SV/News.aspx?id=33

Jepp.
Men den gör ju inte laddarna bättre.

Dessutom kommer fortfarande 99 personer av 100 endast köra med originalsladdens längd, och om man då inte orkar titta 1,5 meter längre bort på laddaren, hur det står till, så är man sjukt lat :)

Har man däremot, som jag, köpt på mig ett antal av snabbkontakterna (Tamiya) Och dessutom gjort en förlängnigskabel så att laddaren (som i mitt fall är fast monterad) kan sitta kvar inne i garaget, medan man har skarvkabeln kommer ut, och man ansluter den på sina förberedda , fast monterade, snabbkontakter som varje fordon hos mig har, ja DÅ kan man motivera denna lilla "snabbcheck".
 
Jag kör med fastmonterade snabbkontakter och min har swichat över till fullt efter endast några sekunder vid byte mellan hojarna.

Ska dock inte säga hur batterierna mår förrän jag tagit ut och försökt starta senare i vår,denna tråden ger tråkigt nog anledning till ett visst tvivel att födas.

Henrik
 
:D
Men återigen... om uttaget overstiger laddkretsens formaga....ja da spelar inte batteristorlek in.
Och som vissa papekat: Varmehandtag och GPS ar smapotatis i sammanhanget.
Japp!
Batteriets kapacitet/storlek är egentligen helt ointressant.
Dess uppgift är att tillhandhålla tillräckligt med mos vid start (CCA-värdet!) och då också hålla en tillräckligt hög polspänning så att man får en god gnista.
Under motorgång tillhandhålls all energi som all utrustning tillsammans förbrukar under färd av -> generatorn!
Med vissa undantag t ex vid mkt låga motorvarv och hög belastning.
Det enda intressanta talet i sammahanget är generatorkapaciteten hos hojen.
Som, tyvärr, ofta är sorgligt låg..
Uppgiften om W-talet ska finnas i hojmanualen.
Jämför man med en liten bil med 1000-1200cc motor så är ju startmotorn hos den betydligt kraftigare än den hos en hoj plus att jag har aldríg sett en bil med mindre ack än 45Ah. Ett 45 Ah har nog betydligt högre CCA än hojarnas 14Ah..
Det betyder att det nog ställs MYCKET höga krav på mc-ackarnas både allmänna kvalitet och CCA-värde och inte minst dess laddningstillstånd...
Ett krav som är svårt att uppfylla med små ackar och halvtaffliga generatorer och tillhörande enkel laddkontroll.
(Spårade ur lite men det får stå kvar alltid är det nyheter för någon..)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top