Ctek laddar 12Ah batteri för evigt

Jag kör med fastmonterade snabbkontakter och min har swichat över till fullt efter endast några sekunder vid byte mellan hojarna.

Ska dock inte säga hur batterierna mår förrän jag tagit ut och försökt starta senare i vår,denna tråden ger tråkigt nog anledning till ett visst tvivel att födas.

Henrik

Behöver ju inte vara nån fara. Beror ju på hur kort tid det är innan laddaren återkommer på ett givet batteri.

Behöver ju inte vara nån fara. Beror ju på hur kort tid det är innan laddaren återkommer på ett givet batteri.

Har bara kollat som längst en kvart(har ingen värme på i rummet dom står i)och har stått som fullt den tiden iaf. och alltid stått fullt när jag varit in och kollat till dom.
Kanske är lugnt ändå då....

Henrik

Har bara kollat som längst en kvart(har ingen värme på i rummet dom står i)och har stått som fullt den tiden iaf. och alltid stått fullt när jag varit in och kollat till dom.
Kanske är lugnt ändå då....

Henrik

Njae det var inte så jag menade.
Utan tiden EMELLAN du tar bort, och sen sätter dit laddning på ett givet batteri kan ju vara så kort att polspänningen inte hinner sjunka så lågt, att laddaren tycker det är dax att sätta igång laddning = den KOMMER att visa "grönt" i detta läge = fulladdat.

Minns inte storleken på tappet, men ett gel eller agm batteri tappar bara några tiondels volt i veckan om de är friska.

Njae det var inte så jag menade.
Utan tiden EMELLAN du tar bort, och sen sätter dit laddning på ett givet batteri kan ju vara så kort att polspänningen inte hinner sjunka så lågt, att laddaren tycker det är dax att sätta igång laddning = den KOMMER att visa "grönt" i detta läge = fulladdat.

Minns inte storleken på tappet, men ett gel eller agm batteri tappar bara några tiondels volt i veckan om de är friska.

Ok,originalbatteri i både -08an och -05an.
Laddade -08an till fullt,tog några timmar sen bytte jag och har därefter bytt en gång i månaden.

Henrik

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...