Csn

Kay skrev:
Om det rör sig om klumpsummor då??
Jag tar fullt studielån, får kanske in runt 40K nästa månad på en gång; Vad händer då :confused:

De bryr sig nog inte så mycket om du så får in dem på tio minuter.

Blackninja skrev:
Nu fick man betala tillbaka allt studiebidrag, för man jobbat för mycket. Den 28/5 skall ett års studiebidrag vara betalt, man tackar, skulle skitit i o jobba så hade man fått massa pengar. Man gynnas inte när man arbetar i detta sosseland :mad:

Nån som vill köpa mc-utrustning??? som ny, Arai Haga replica bl a :confused:

:huvet :huvet :huvet

Jag vet hur jävla surt det är och runt 96 skrev de "din sammanräknade inkomst" dessutom men räknade den inte på samma sätt som RSV, så det kom ett inbetalningskort på 47000kr. Jag gick ner faktikst helt lungt och sansat och förklarade mina två alternativ: Gå i personlig konkurs eller att ta livet av mig och att vid personligkunkurs skulle det inte finnas mycket att hämta och om jag valde att ta livet av mig så skulle de inte skulle få tillbaka något. Kan säga att hon ansträngde sig för att hitta en avbetalning...
Jag överklagade det men förlorade förstås, ingen vinner mot jävulen.

Försök att bli anställd som egenföretagare och betala dina sociala avgifter själv i fortsättningen för då kan du lägga undan pengar och inte ta ut så mycket utan att du kommer under gränsen

Nordgren skrev:
Försök att bli anställd som egenföretagare och betala dina sociala avgifter själv i fortsättningen för då kan du lägga undan pengar och inte ta ut så mycket utan att du kommer under gränsen

Enda chansen att "lägga undan" är att driva AB ( = 100 kkr aktiekapital) och ta ut minimal lön, med enskild firma går det inte...
Sedan är det nog frågan om man är bidragsberättigad som näringsidkare, värt att kolla. A-kassan är inte så glada i det, möjligt att även CSN har invändningar.

Du kan var näringsidkare, driva aktiebolag, inte ta ut lön.
har du ingen beskattningsbar inkomst, är du berättigad till bidrag, se upp med att ta ut lön bara det året du har bidrag, då går det som du råkat ut för.

Det finns en hel del finas hajar i sverige som driver aktiebolag med hysteriska vinster men får både bostads och studie bidrag, bara så du vet.

tips å tricks, så gjorde jag...

Har lite erfarenhet från hur man hanterar de där situationerna som jag tänkte dela med mig av till er glädje och CSNs förtret.. :D

År 2000 var jag 21 år och pluggade till ingenjör. Självklart ville man leva livet, åka hoj, gå på krogen och resa utomlands fast man pluggade så man jobba gärnet och tog max lån/bidrag från CSN väl medveten om att det antagligen skulle komma surt efter. Kände ändå att det var ett rätt fördelaktigt lån från CSN med låg ränta och knappt nåt straff på. Det var ju nu man ville leva, sen om man fick pynta tillbaka 1000 kr i månaden när man är 30 spelar mindre roll, då har man råd med det.

Från -01 ändrade CSN från att man max fick tjäna 56 tusen till 93 tusen per år utan att bidrag/lån påverkades. 00 tjänade jag naturligtvis 87 de tre månader jag jobbade på sommaren och 01 blev det ungefär samma. För år 2000 fick jag då en räkning på mellanskillnaden 87-56= 31tusen kronor att betala tillbaka. :huvet Räkningen kom dock inte föränn 2003 då CSNs kontrollsystem tydligen låg 3 år efter. Eftersom de ändrat i lånesystemet också där nånstans i gränsen så var de 31 uppdelade på två olika lån där 10000 kr tillhörde det gamla systemet och 21000 kr det nya systemet.

Eftersom jag då på våren 2003 hade pluggat klart så kunde jag välja kurser som jag kunde ta nya lån för men inte behövde klara då jag inte skulle komma att låna mer senare. Sådär på en gång hade jag inga pengar att betala tillbaka lånet med så jag fixade en personlig betalningsplan där jag skulle betala tillbaka 100 kr i månaden. Det fixade de när jag ringde dit och sa att jag inte har några pengar nu men kommer att ha om ett halvår. Eftersom de helst ville att man skulle betala tillbaka det här "extralånet" inom 2 år eller så snart som möjligt och det lånet är dyrare ränta och avgift än ett vanligt lån så gjorde jag en liten fuling.

Jag sökte en sommarkurs 10 p Jungiansk Psykologi. (Fråga mig inte vad det är men den var lätt att komma in på iaf :tummenupp ) Man ser alltså till att bli registrerad, går utmärkt genom mailkontakt med kursansvarig, bara att skylla på att man ska bort och inte kan vara med på första tillfället. Sen är det bara att skita i resten.

För den kursen kunde jag nu enligt det nya förmånligare systemet få både fulla bidrag och fulla lån om sammanlagt 16000 kr som jag då använda för att pynta av 10000 kronorslånet och en del av det andra. :)

De tusenlappar som blev kvar fick jag en ny betalningsplan där jag betalar 500 kr i månaden, helt okej.

Ett annat tips är att försöka få arbetsgivaren att betala ut all lön som överstiger gränsen per halvår (ca 45000 kr nu för tiden) under ena halvåret, då kan ni låna fullt det andra halvåret och sen tjäna hur mycket ni vill ett halvår. Nackdelen är att det halvåret ni tjänar alla pengar får ni inga lån eller bidrag alls. Men det kan ju iaf vara bättre än att få betala tillbaka för hela året.

:yoparty :banana

Nu skall bara hälften betalas tillbaks:) Tjänade ju trots allt precis under gränsen första halvåret, sen fick jag mastodontlön andra halvåret :rolleyes: . Detta är nu upplagt på en avbetalningsplan på 300 kr/mån fram tills skattepengarna kommer och betalar restskulden.

så man får inte bidrag för att man studerar om man jobbar sammtidigt.?? skumt... får man inte nån varning lr så först iaf?? taskit...

Jag studerar också, fast jag har inget jobb vid sidan av. Jag har svårt att hinna med allt ändå känns det som, alltså är köpekraften helt i botten. När hyran och telefonen är betald så har jag ca 3000 spänn kvar att leva på, vilket är en väldigt hög del av totalbeloppet kvar efter fasta räkningar. Men jag lever i en rätt billig studentstad sett till hyrorna.

Man har rätt att vara bitter på studiemedelssystemet då och det finns skräckexempel på hyror som gör att bara totalbeloppet inte räcker till att betala de fasta kostnaderna man ändå måste ha i dagens samhälle, dvs uppehälle(hyra) och kommunikation(telefon), lägg till att man gärna måste ha en dator också...

Alltså arbetar många studenter, det påverkar studiekvaliteten eftersom man inte kan lägga de 100% av sin tid som är tänkt till att studera. Utredningar visar att totalbeloppet hade behövt vara runt 8700 för att ha följt övriga kostnaders utveckling under den senaste tiden.

Nog om det, vill man unna sig något extra så ska man inte tro att man får det hur som helst, tro då att man blir bitter.

Man kan säga att min bror var med i ett stort frågeprogram i TV och blev av med hela bidrag och allt plus fick betala tillbaka, summan blev att han istället för att kunna unna sig något extra för prispengen hamnade på minus, dvs Inget kvar, gissa om man blir bitter?

Den här bitterheten ligger till grund för "pack", dvs folk som av fri vilja lever på andra. Tex sådana som får jobb, men de tjänar mindre på jobbet än på bidragen, de har råd att ha kvar sin trea om de går på bidrag, men börjar de jobba så tjänar de så bra att de blir av med bostadsbidrag och inte kan ha kvar sin trea osv och därmed nedlåter sig att arbeta, dvs utnyttjar systemet, det är "pack"!

Vart kom jag? Ingenstans?

Summan är iallafall att det inte är kul att vara student, för ska man ha råd med nått annat än att leva(äta och bo) och studera, så måste man jobba och då får man ändå inte jobba så mycket man vill osv...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025