Csn

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Nu fick man betala tillbaka allt studiebidrag, för man jobbat för mycket. Den 28/5 skall ett års studiebidrag vara betalt, man tackar, skulle skitit i o jobba så hade man fått massa pengar. Man gynnas inte när man arbetar i detta sosseland :mad:

Nån som vill köpa mc-utrustning??? som ny, Arai Haga replica bl a :confused:

:huvet :huvet :huvet

Du kan ta sånt på avbetalning, Zeb fick en faktura på drygt 30 000:- som skulle betalas på 1½ mån, han fick ta det på avbetalning så kolla upp det med dem.

Emmi skrev:
Du kan ta sånt på avbetalning, Zeb fick en faktura på drygt 30 000:- som skulle betalas på 1½ mån, han fick ta det på avbetalning så kolla upp det med dem.

Vart går gränsen? Hur mycket får man tjäna?

Blackninja skrev:
Nu fick man betala tillbaka allt studiebidrag, för man jobbat för mycket. Den 28/5 skall ett års studiebidrag vara betalt, man tackar, skulle skitit i o jobba så hade man fått massa pengar. Man gynnas inte när man arbetar i detta sosseland :mad:

Nån som vill köpa mc-utrustning??? som ny, Arai Haga replica bl a :confused:

:huvet :huvet :huvet

Jag håller med om att gränserna för vad man får tjäna är rätt låga och att det borde vara upp till en själv hur mycket man vill jobba.

Men ett bidrag är ett bidrag och inte någon rättighet. Det är ju inte någon lön du får som tack för att du studerar. Sen tycker jag för egen del at det framgick rätt tydligt vilka regler som gällde när jag studerade.

Emmi skrev:

Jo, men det suger iallafall :4skrika

Sen går det massa pack här nere på stan och bara får pengar

Emmi skrev:

Am there, doing that! :rolleyes:

Fick några tusingar att betala tillbaka på studs men det var inget som helst problem att göra det på avbetalning, i mitt fall 200 pix i månaden. Så snacka du med CSN innan du säljer prylarna, de lär inte vara omöjliga. :tummenupp

Undrar om inte fribeloppet är runt 94 000 eller så där den större delen ligger på andra kalenderhalvåret...

Edit: http://www.csn.se/gemensaminformation/fribelopp/fribelopp.asp?MenyIdnr=7

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jag håller med om att gränserna för vad man får tjäna är rätt låga och att det borde vara upp till en själv hur mycket man vill jobba.

Men ett bidrag är ett bidrag och inte någon rättighet. Det är ju inte någon lön du får som tack för att du studerar. Sen tycker jag för egen del at det framgick rätt tydligt vilka regler som gällde när jag studerade.

Om man inte tar några lån så är det omöjligt at överleva på det lilla man får tjäna. Visst om man lever som en enuck och inte har något kul nångång så kanske det går... :död

Jaja, inte hela världen väl, har ju hänt värre saker

HW skrev:
Vart går gränsen? Hur mycket får man tjäna?
Tabellen förutsätter heltidsstudier.
Vänstra kolumnen avser antalet veckor med stuiemedel och den högra hur mycket du får tjäna under denna tid.

5 - 85 968
10 - 73 687
15 - 61 406
17 - 56 493
18 - 54 037
20 - 49 125
22 - 44 212
23 - 41 756
25 - 36 843

Exempel

Om du studerar 23 veckor på våren och 17 veckor på hösten kan du tjäna 41 756 kronor under perioden 1 januari - 30 juni 2004 och 56 493 kronor under perioden den 1 juli - 31 december 2004 vid heltidsstudier utan att dina studiemedel minskas.

Blackninja skrev:

Jasså, vad är det för pack?

Det är väl trots allt bidraget du ska betala igen och inte lånet?

Enucker har väl inte så mycket lägre kostnader bara för att de saknar vissa kroppsdelar?

korvgubbe skrev:
Jasså, vad är det för pack?

Det är väl trots allt bidraget du ska betala igen och inte lånet?

Enucker har väl inte så mycket lägre kostnader bara för att de saknar vissa kroppsdelar?

Vad du var korrekt då.

Vet du ej vad man menar med pack??? Eller vill du bara vara duktig? :kocko

Blackninja skrev:
Vad du var korrekt då.

Jag vet vad du menar, ge dig inte in i den här diskussionen. Det kommer sluta med att du ska bevisa dina påståenden - låt "dem" motbevisa dig i stället.

P.Fortuyn

Blackninja skrev:
Vad du var korrekt då.

Nej, jag vet inte vad du menar med pack. Men jag är rätt osäker på om jag vill höra dig ventilera dina fördommar för det skulle nog generera en diskussion som jag inte har tid med idag....

Börjar nästan fundera på vad dina studiemedel gått till. Min bild av studier(iaf på högre nivå) var att utbildningen och mötet med människorna i den miljön gav en bredare världsyn ett kritiskt tänkande och inte det tunnelseende som jag ibland möter hos vissa individer.... :7peta

Blackninja skrev:

Synd att du lägger energi på vad "packet" när du skulle se gällande regler innan du själv försatte dig i denna soppan!! Den enda du skall vara arg på är dig själv mannen !!
Vi har en supermöjlighet att kunna studera "gratis" i Sverige och under tiden få levnadsbidrag och lån,okej inte så man blir fet men det är tanken att man blir det efter sina studier. Fet alltså !! :lol

musse skrev:
Synd att du lägger energi på vad "packet" när du skulle se gällande regler innan du själv försatte dig i denna soppan!! Den enda du skall vara arg på är dig själv mannen !!

Vissa har bara inte den själkänsla och den självdistans som krävs för att ta ansvar för sina egna handlingar...

- Djävla polis som gömmer sig med laser som gjorde att de snodde lappen.
- Djävla pack som kostar pengar och gör att sverige går bakåt.
- Djävla sossar å kommunister som straffskattar oss vanliga knegande och ger pengarna till kreti å pleti..
- Om hon inte sa Nej måste hon ju menat ja!?
:kocko

korvgubbe skrev:
Nej, jag vet inte vad du menar med pack. Men jag är rätt osäker på om jag vill höra dig ventilera dina fördommar för det skulle nog generera en diskussion som jag inte har tid med idag....

Börjar nästan fundera på vad dina studiemedel gått till. Min bild av studier(iaf på högre nivå) var att utbildningen och mötet med människorna i den miljön gav en bredare världsyn ett kritiskt tänkande och inte det tunnelseende som jag ibland möter hos vissa individer.... :7peta

Så du menar att jag inte studerar på högre nivå? Eller hur menar du? Eftersom du indirekt säger att jag är en sådan person som har tunnelseende? Undrar vem som har fördomar egentligen :rolleyes:

Om du inte har tid för diskussion så varför lägga sig i från första början?

musse skrev:
Vi har en supermöjlighet att kunna studera "gratis" i Sverige och under tiden få levnadsbidrag och lån,okej inte så man blir fet men det är tanken att man blir det efter sina studier. Fet alltså !! :lol

Visste la om det, det e inte hela världen som jag sagt innan. Men lite surt iallafall är det haha. Skit samma, det är bara pengar iallafall, de gjordes runda för att rulla

Ett krogbesök mindre/månad och det e snart betalat :fyllisar

Blackninja skrev:
Så du menar att jag inte studerar på högre nivå? Eller hur menar du? Eftersom du indirekt säger att jag är en sådan person som har tunnelseende? Undrar vem som har fördomar egentligen :rolleyes:

Om du inte har tid för diskussion så varför lägga sig i från första början?

Jag menar ingenting. Jag vädrade några generella funderingar.
Och anledningen till mitt inlägg var att diskutera CSN, stuier och bidrag. Inte till att disskutera din definition av ordet pack.

Fördommar är när man stämplar någon i förhand baserat på grupptilhörighet, utseende, religion, sexuell läggning osv.

Dig har jag bara värderat efter de kommentarer som du i allra högsta grad själv kläckt ur dig.

Huruvida du har tunnelseende eller inte tror jag nog du själv kan svara på bäst. Även om du inte är medveten om svaret själv lär det om inte annat visa sig förr eller senare.

Jag sa att jag mött individer med väldigt trång världsbild. Huruvida du är en av dem låter jag dig själv svara på.

Blackninja skrev:
Visste la om det, det e inte hela världen som jag sagt innan. Men lite surt iallafall är det haha. Skit samma, det är bara pengar iallafall, de gjordes runda för att rulla

Ett krogbesök mindre/månad och det e snart betalat :fyllisar
Sant ! men det var du som tog upp det :confused: :va
P.s Jag kan tänka mig att lägga ett skambud på din mc-utrustning :lol

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...