CSN och sälja grejer

Fast det var ju vinst.

Jag hade varit i ett ekonomiskt mer gynnsamt läge om jag:

* tagit studielån istället för att jobba extra
* tagit mer lån på lägenheten än jag gjorde, det jag måste betala csn lär överstiga motsvarande räntekostnader för studietiden
* eller flyttat till en hyresrätt

är systemet friskt eller?

Det är inget system som är friskt i Sverige om man ser till sin egen personliga vinning. Det enda jag vet är att om jag skulle få för mig att plugga så tror jag nog att jag kommer jobba svart :gnissla

Ja alla fattar väl att det blir skatt om man gör vinst men om man inte gör vinst är det ju ingen inkomst ... då skulle det ju som jag skrev räknas som en inkomst när man plockar ut pengar från banken också.§

betalar man verkligen skatt om man går plus minus noll?
jag var under intrycket av att man betalade på vinsten, som en lägenhet LikSOm...

Om man säljer aktier/värdepapper OAVSETT vinst eller förlust...räknas det som inkomst. Du hade ju inte pengarna innan försäljningen men har dem efter försäljning. Då finns medel att pröjsa/leva av dem under studier. Tyvärr.

Hur tusan kan samma pengar räknas som inkomst 2 ggr :va , snacka om ett samhälle som uppmanar folk till att jobba svart haha. Vi har en genialisk skatte och inkomstpolitik hejja Sverige :D

När jag sålde min lägenhet räknades det inte som taxerbar inkomst eftersom jag köpte en ny, men de kanske särskiljer taxerbar inkomst och inkomst som inte är taxerbar?

betalar man verkligen skatt om man går plus minus noll?
jag var under intrycket av att man betalade på vinsten, som en lägenhet LikSOm...

Jo det är bara på vinsten man skattar.

Last edited:
Inte fått något på länge eller ?
Varit student själv ?

Fått betydligt oftare och bättre än du, vad det nu har med att betala tillbaka sin SKULD hos csn att göra. Har varit student sen 2000 så jag har iaf vett att kolla upp vad det är som gäller INNAN jag säljer av värdepapper eller lght.

Btw: Lagar hon god mat oxå?

/Carin

JKay sa ju nyss motsatsen, u calling him a liar?! :3freak

Det kan väl aldrig vara så att man måste skatta på pengarna en gång till. Han måste ju ha menat att det är CSN som räknar det som inkomst och att det är dom som ger en en massa skit, inte skatteverket. Annars börjar det ju bli dags för revolution.

Hur tusan kan samma pengar räknas som inkomst 2 ggr :va , snacka om ett samhälle som uppmanar folk till att jobba svart haha. Vi har en genialisk skatte och inkomstpolitik hejja Sverige :D

Ja, hur ska vi annars ha råd att betala ut studiebidrag till studenter som inte har rätt att lyfta fullt bidrag pga för höga inkomster:D

Fått betydligt oftare och bättre än du, vad det nu har med att betala tillbaka sin SKULD hos csn att göra. Har varit student sen 2000 så jag har iaf vett att kolla upp vad det är som gäller INNAN jag säljer av värdepapper eller lght.

/Carin

Det blir nog livat när du kommer ut i arbetslivet och ska betala tillbaks lån från 7 års studier om du nu har tagit lån hela tiden. Vad pluggar man i 7 år förresten? Eller gillar du bara överliggar/studie livet?

On Topic, inte en aning tyvärr.

/Carin

haha jadu :D

Jo hon lagar god mat.

Får jag passa på att fråga alla csn-experter här en sak om det här. Jag har nämligen fått ett roligt brev där dom skriver att inkomsten för 2004 var för hög. Jag pluggade dock bara till Mars/April och sen jobbade jag treskift fram till skolstart i augusti/september.
Min fråga är:
Har det någon betydelse att jag inte pluggade hela terminen? Blir ju svårt att försörja sig annars även om detta specifika jobb kanske var lite "för" bra

Trevlig ton i den här tråden förresten. Tjejerna verkar köra med taggarna utåt.

Hahaha ... ja de e klart :D

Jag ville egentligen reta watson fast hon bet inte sen bet nån snubbe istället och då blev jag arg, det är väl inte så konstigt :yoparty

Håller med, det verkar som de inte fått nått på länge :va

Sex höjer faktiskt testosteronnivåerna lite vilket gör att man blir mer aggro. Vi tjejer borde bli lugnare om vi inte har sex :D

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...