CS Ikväll!

abstruse skrev:
Jag köpte ett GeForce 5200 128MB för något år sedan, men det är marginellt bättre än mitt gamla Geforce 2MX. Ska man köpa ur 5000-serien så är det tydligen minst ett 5700- eller 5900-kort som är ett måste, övriga är snikkort. Iofs, mitt moderkort går att köra upp till 4x-AGP, men ställer inte om sig trots olika patchar samt fixar och kör istället bara på 2x-AGP. Frågan är hur mycket prestanda jag tappar pga detta då nya kortet är ett 8x-AGP. Troligtvis gör det en del, men å andra sidan har jag sett tester på Toms Hardware där 5200-kortet är högst marginellt snabbare än gamla GF2 MX (och AGP8x utnyttjas fullt ut).

Det är väl bara att konstatera, burkfan är gammal, långsam, trist och grå. Precis som sin ägare... :tomten


Mja...vad ska jag säga då...har ju ett GeForce2 MX 200 64 MB :Bugar :3freak
 
Acrid skrev:
Mja...vad ska jag säga då...har ju ett GeForce2 MX 200 64 MB :Bugar :3freak

Jo, men du har ju en fullt fungerande AGP-buss och vassare CPU. Btw, vad får du för fps? Jag funderar på att lägga lite energi på att fixa till den nu i veckan.
 
går det att få högre fps än hundra, jag knappade in det där "fps_max 100" i consolen eller vart det var.........

Går det att knappa in någe annat så man får mera :va
 
abstruse skrev:
Jo, men du har ju en fullt fungerande AGP-buss och vassare CPU. Btw, vad får du för fps? Jag funderar på att lägga lite energi på att fixa till den nu i veckan.


Mjo ...jag har 40-60 i fps. Sedan såg jag att skärmen ligger på 75 Hz :kocko Vilket är det högsta den pallar med.
 
Heda skrev:
går det att få högre fps än hundra, jag knappade in det där "fps_max 100" i consolen eller vart det var.........

Går det att knappa in någe annat så man får mera :va

Att ha en högre fps än uppdateringsfrekvensen som skärmen klarar, ger inte det en högst "akademisk" skillnad (exempelvis på en CRT-skärm på 85Hz)?
 
Min stod på 75 jag ändrade till 85 nu :va 85var det högsta som man kunde välja, antar att den e "maxxad" nu då :hihi

abstruse skrev:
Att ha en högre fps än uppdateringsfrekvensen som skärmen klarar, ger inte det en högst "akademisk" skillnad (exempelvis på en CRT-skärm på 85Hz)?
 
Hm, it-gurun har en till fråga :)

På egenskaper på graffekortet så kan jag välja mellan OpenGL och Direckt3D, är det någon att föredra :confused:

Den stod iklickad på D3D nu, bra eller dåligt?

Vart stänger man av det där vertical synk då?


Garva inte, jag.......*host* lär mig med tiden :hihi
 
Heda skrev:
Hm, it-gurun har en till fråga :)

På egenskaper på graffekortet så kan jag välja mellan OpenGL och Direckt3D, är det någon att föredra :confused:

Den stod iklickad på D3D nu, bra eller dåligt?

Vart stänger man av det där vertical synk då?


Garva inte, jag.......*host* lär mig med tiden :hihi
Byt till OpenGL genast, det är mycket bättre än D3D
 
Biifer skrev:
Jag hade 100fps innan jag fipplade lite igår. Nu ligger den på stadiga 140 :tummenupp


Sen kan man ju fråga sig vad ögat har för fps... dvs märker du nån skillnad mellan 100 och 140?

En animation som inte hackar ligger på 25 fps
 
abstruse skrev:
Jaja, sparka på den som ligger bara...

Vad har ni två drontar för grafikkort och CPU?


Fujitsu Siemens Scaleo 800S

Intel P4 2,4 GHz

512 MB DDR RAM-minne (266MHz)

512 kb Cache-minne

Grafikkort GeForce4 Ti 4600
Vertices per Second:136 Million
Fill Rate:4.8 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second:1.23 Trillion
Memory Bandwidth:10.4GB/Sec.
Maximum Memory:128MB
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad ögat har för fps... dvs märker du nån skillnad mellan 100 och 140?

En animation som inte hackar ligger på 25 fps
Jag gick från 100fps till 400fps igår och den enda märkbara skillnaden var att det känndes som att gubben gick mycket saktare än vanligt...
 
Trango_B skrev:
Abs är inne och tjuvtränar nu. Är det nån som vill hänga på in och skjuta honom?

Det gör han enbart för att få upp lite timmar på statsen. Men skjut honom för all del. Kanske lite tortyr med?
 
Nu kör vi en liten "lektion" i ämnet vsync och vad det innebär tycker jag, hoppas ni inte misstycker :)

Innan vi kan besvara frågan så är en liten diskussion om hur 3D arbetar på plats. För att få en mjuk överförning av frames i ett 3D spel så stoppar grafikkortet in innehållet i nästkommande bildrutor i sitt bildminne (frame-buffer, som är ett lokalt minne som finns direkt på graffekortet). Sen flyttar det innehållet i detta minne till skärmen. När detta är klart så skickas nästa innehåll in i bildruteminnet. Denna process upprepar sig sedan om och om igen.

Vad är då V-SYNC. Jo, vsynch är egentligen synkroniseringen av bildruteminnet med din monitors uppdateringsfrekvens. Med vsync påslaget kommer din FPS inte att överstiga din monitors uppdateringsfrekvens (i den specifika upplösningen). Så detta betyder, att om du kör din monitor i 85Hz@800x600 med vsync påslaget så kommer din FPS teoretiskt sett aldrig överstiga 85FPS. Mao, vsync skapar en "artificiell barriär" som din FPS aldrig överstiger.

Ok, men va händer nu om min skräpgamla monitor inte stödjer mer än 60Hz i den upplösningen jag vill spela i? (säg 1024x768). Jo, på nyare graffekort så kan man ju stänga av vsync. Det som händer när man gör detta är att man tillåter att skickande av data till graffekortets bildruteminne och från det får lov att ske utan att synkronisering behöver ske med din monitors uppdateringsfrekvens. Om det nu är din monitors uppdateringsfrekvens som hindrade att du får högre FPS (kan ju lika gärna vara din Intel 486@33MHz :D ) så kan du få högre FPS genom att stänga av vsync.

Detta kan dock skapa sk "visuella konsigheter" såsom tearing (blinkande texturer) etc, speciellt vid förflyttningssnabba spel som ex CS. Vissa spel fungerar fint med vsync off o andra gör det inte. För min del så har CS fungerat ganska ok med vsync av men jag kör med vsync på för att få så "ren" och stabil bild som möjligt (nödvändigt för HS på långt håll :D )

Så, har du en snabb skärm (typ 100Hz i 1024x768) så är det nog inte skärmen som är felet. Är det skärmen som är långsam så sänk din upplösning till ett läge där du kan köra en högre uppdateringsintervall, ex 800x600 i 75Hz. Vissa har jag hört slår på AA & AAF för att utjämna effekterna som avslagen vsync skapar, aldrig testat detta men personligeb rekommenderar jag vsync på eftersom detta håller bilden!

---

Edit: Så här kan man säga: Det finns inget visuellt att vinna på att slå av vsync (tearing å sånt kan se för jefligt ut) men möjligheten att klämma ut ett par fps till ur mitt något, för det nya spelet, slöa data är ett tweak jag ofta använt tidigare..kommer väl oxå att göra när min nuvarande data blir old. Fick man tearing..jaa det fick jag..gick det snabbare..ja det gjorde det, men när man har 15-20fps i sitt favvospel är allting som ger mer bättre, ovasett eventuella visuella effekter! Typ som vissa slipon man sett :D

"/Drex med P4@2.8GHz, GF6800GT i 75Hz med VSYNC ON :yoparty
 
Last edited:
=Drex= skrev:
Nu kör vi en liten "lektion" i ämnet vsync och vad det innebär tycker jag, hoppas ni inte misstycker :)

*snip*

Lät som en översatt gammal guide från Toms Hardware. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top