Cruisa mellan köerna?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag blir så överspänd så jag måste veta vad som gäller egentligen.
Imorse så gled man fram snyggt mellan bilköerna i vanlig ordning och satt o flinade åt att man slipper köa. Då dyker den upp en bit fram i högerkön - polisbilen. Man blir ju överspänd direkt, saktar farten o glider in i en av köerna - o så blir det till att sniiiigla fram tills polisen är utom synhåll.
Idag blev det som så att jag bytte fil några ggr och hamnade till sist precis bakom polisbilen. Jag var lite nyfiken på att se ifall de skulle säga något, men det gjorde de inte.

Vad är det som gäller egentligen? Får man glida mellan köerna? Eller kan man torska på det?
Nu går det ju på inget sätt fort när jag glider imellan, så det är ju inte tal om någon som helst farlig körning - varken för mig eller bilarna. Okej, möjligtvis lite tajt mellan styrändar och backspeglar ibland, men det går långsamt.

Någon som vet vad storebror säger?

Nickeluring skrev:
Imorse så gled man fram snyggt mellan bilköerna i vanlig ordning och satt o flinade åt att man slipper köa. Då dyker den upp en bit fram i högerkön - polisbilen. Man blir ju överspänd direkt, saktar farten o glider in i en av köerna - o så blir det till att sniiiigla fram tills polisen är utom synhåll.
Idag blev det som så att jag bytte fil några ggr och hamnade till sist precis bakom polisbilen. Jag var lite nyfiken på att se ifall de skulle säga något, men det gjorde de inte.

Vad är det som gäller egentligen? Får man glida mellan köerna? Eller kan man torska på det?
Nu går det ju på inget sätt fort när jag glider imellan, så det är ju inte tal om någon som helst farlig körning - varken för mig eller bilarna. Okej, möjligtvis lite tajt mellan styrändar och backspeglar ibland, men det går långsamt.

Beror väl på humöret hos Onkel Blau! Jag gled mellan köerna för ett par veckor sedan och när jag kom fram till "pole" så stod en mc snut precis till höger om en lastbil. Han var skymd för mig så jag såg honom inte. Men han måste hajjat att jag lane splittade. Han bara nickade glatt och drog iväg som ett skott. Som sagt beror väl på humöret..

JB

Nickeluring skrev:

Så länge man inte hindrar trafiken el kör över heldraget etc, borde det inte vara något problem :confused: Jag utnyttjar alltid 2-hjulingens fördelar i köer. :tummenupp

Du får egentligen bara passera stillastående trafik och på vänster sida om bilarna. Alltså inte på högersidan om bilen i vänsterfilen på dubbelfilig väg (mellan bilarna). men ok om du ligger på höger sida om mittlinjen för då passerar du högerbilen och inte vänster bil.............................ähh nu vart det rörigt :va

Last edited:
Ja har också undrat lite över det....

Men när de verkligen nästan står still å man glider förbi sakta å fint, va ska de göra då egentligen? (om de e en polisbil), man kan ju typ krypa ifrån dem. De lär väl knappast dra igång cp-tutan och försöka få 1000bilar att flytta på sig ? :va

Enligt mig borde de va lugnt så länge man inte kör som en idiot mellan bilarna. Men man blir ju nervös som sagt, har själv kommit ikapp polisbilar å typ vågat köra om först efter att någon annan mc smyger förbi i vägrenen eller liknande...

Frågade en snut...ehh polis menar jag...det en gång och jag fick ungefär det luddiga svaret att så länge man inte kör som ett jon utan bara smyger förbi så bryr de sig inte....men det känns lite som om det fortfarande beror lite på om de har pms eller inte.....så jag blir fortfarande lite nervös när man ser farbror blå.....Är det någon som fått böter för det eller en tillsägelse?....våga träda fram.

Brukar också sakta glida fram mellan de fyrhjulta plåtlådorna. Har frågat Svarte petter om vad som gäller och så länge det inte är vårdslöst, tokfort (same same but different) eller över spärrlinjer så bryr de sig inte.

Tyvärr finns det ju en hel del självutnämnda trafikpoliser som på olika sätt vill hindra en.... :finger

Jag utnyttjar alla utrymmen som står till buds. Att det är heldraget, bussfil, vägren eller något annat "förbjudet" skiter jag fullkomligt i. Det är värt ett par böteslappar per år för att komma fort fram.

För övrigt blir jag heligt förbannad på bilister som jävlas. Senast förra veckan var det en bil på Norrlandsgatan som försökte tränga upp mig på trottoaren, det var riktigt nära att jag klämde mig. Jag klev av hojen och sparkade sönder hans backspegel. Gubben blev skitskraj och låste alla dörrar. Se till bara att ni döljer nummerplåten om ni följer det exemplet. Man vet ju aldrig om han anmäler skiten.

Stuff skrev:
Jag utnyttjar alla utrymmen som står till buds. Att det är heldraget, bussfil, vägren eller något annat "förbjudet" skiter jag fullkomligt i. Det är värt ett par böteslappar per år för att komma fort fram.

För övrigt blir jag heligt förbannad på bilister som jävlas. Senast förra veckan var det en bil på Norrlandsgatan som försökte tränga upp mig på trottoaren, det var riktigt nära att jag klämde mig. Jag klev av hojen och sparkade sönder hans backspegel. Gubben blev skitskraj och låste alla dörrar. Se till bara att ni döljer nummerplåten om ni följer det exemplet. Man vet ju aldrig om han anmäler skiten.

Seriöst? :va

Alla dessa mc-åkare som vandaliserar och förstör, typiskt dom. :rolleyes:

för några månader sedan var det en trafikolycka här i närheten. det var långa köer. en bil framför mig och jag. körde om alla bilarna. polisen stog där vid olyckan stannade bilen men vinkade fram mig. när jag körde om bilen hörde jag polisen säga till mannen i bilen "var det där värkligen nödvändigt". Så satt man och flinade innanför hjälmen :)

Tjet skrev:
Var hade du gömt kettingen då? :7peta
Det var en himla tur att jag inte hade en sådan. Nej, men allvarligt. Jag skulle önska att alla hojåkare reagerar kraftigt när de blir trängda. Okej, jag kanske tog i lite väl mycket, men jag blev skakis som fan när jag insåg hur illa det kunde ha gått.

Gondala skrev:
för några månader sedan var det en trafikolycka här i närheten. det var långa köer. en bil framför mig och jag. körde om alla bilarna. polisen stog där vid olyckan stannade bilen men vinkade fram mig. när jag körde om bilen hörde jag polisen säga till mannen i bilen "var det där värkligen nödvändigt". Så satt man och flinade innanför hjälmen :)
Polisen vinkade fram dig och frågade sedan bilisten om det "verkligen var nödvändigt"? Mmmmkey.. Jag fattar inte vad du menar.

Angående lane-splitting så kör jag alltid mellan bilarna i rusningstrafiken i centrala Stockholm. Jag har mer än en gång hakat på polis-motorcyklar som gör på samma sätt t.ex på centralbron, så länge man kör säkert och är beredd så är det lugnt, jag förstår mig inte riktigt på folk som lugnt står med hoj i kön, vad är då vitsen med att köra hoj inne i stan? Ska man stå i kö så gör man ju det betydligt bekvämare i en bil eller en buss, hoj kör man för att det är snabbt att ta sig fram i trängseln.

Last edited:
sgtpepper skrev:
Polisen vinkade fram dig och frågade sedan bilisten om det "verkligen var nödvändigt"? Mmmmkey.. Jag fattar inte vad du menar.

Angående lane-splitting så kör jag alltid mellan bilarna i rusningstrafiken i centrala Stockholm. Jag har mer än en gång hakat på polis-motorcyklar som gör på samma sätt t.ex på centralbron, så länge man kör säkert och är beredd så är det lugnt, jag förstår mig inte riktigt på folk som lugnt står med hoj i kön, vad är då vitsen med att köra hoj inne i stan? Ska man stå i kö så gör man ju det betydligt bekvämare i en bil eller en buss, hoj kör man för att det är snabbt att ta sig fram i trängseln.
Beror lite på vilken fart trafiken har, rullar det med skaplig fart tycker jag inte det är värt risken, har varit alltför nära några gånger då folk byter fil i en plötslig ingivelse...

sgtpepper skrev:

öö... menar att han vinka fram bilen å fråga han om det värklgien var nödvändigt.... hörde vad polisen sa

har kört mellan köerna 8timmar om dagen i 5år nu och aldrig blivit tagen eller tillsagd för det! finns massa regler om hur man skall köra mellan bilarna men i 99% av falen är det polismannens egna bedömning som gäller men dom sitter fast lika mycket i kön som dom andra bilarna så oftast så bryr dom sig aldrig

Gondala skrev:
öö... menar att han vinka fram bilen å fråga han om det värklgien var nödvändigt.... hörde vad polisen sa

Ja, men jag förstår inte riktigt heller alltså. Vad var det som var nödvändigt?

Nickeluring skrev:
Ja, det låter ju som att man lugnt can cruisa vidare...
Ja, men var uppmärksam, bromsberedd och räkna kallt med att folk är ute efter dig, för som HansJ skriver så kan bilar byta körfält snabbt som fan utan att blinka eller kolla bakåt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN