crosstövlar astars vector...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
handlade ett par alpinestars vector idag, å åkte ut, det var grymt svårt att växla trots jag flyttat vxlpedalen en bit upp, känns så klumpigt och osmidigt. Ska det vara så eller blir det mjukare och smidigare med tiden .. ?

Har haft alpinestars GP plus i två år innan..

-MLM- skrev:
handlade ett par alpinestars vector idag, å åkte ut, det var grymt svårt att växla trots jag flyttat vxlpedalen en bit upp, känns så klumpigt och osmidigt. Ska det vara så eller blir det mjukare och smidigare med tiden .. ?

Har haft alpinestars GP plus i två år innan..
Lägg dig i badkaret med stövlarna på, ligg en 1/2 tim.sedan kan du låta dom torka,smörj in, så blir dom lite mjukare.Dom flesta stövlarna är stela när dom är nya.Det finns några som är mjuka från början (Gaerne,Diadora)

Mina va lite hårda i början..men dom är bättre nu..fick oxå flytta växel pinnen =P

420 skrev:
Men hallå. Nya stövlar är stela, och Vector är nog dom absolut stelaste man kan köpa.

Va ? Vector stelast ? Blandar du inte ihop dom med Tech-serien ? Visst var mina Vector lite stela i början men nu så är dom helt ok.

Sen beror det ju väldigt mycket på vad man är van vid att ha på fötterna innan man körde ner dom i Vectorerna. Jag körde med Astars touringskor så för mig var skillnaden påtaglig men nu så.... Gillar Vectorerna skarpt.

Jag tycker crossstövlar är för hårda överhuvudtaget, kör i RR-skorna istället, vill ha fötterna på fotpinnarna när jag växlar, iaf när jag kör på asfalt!

Kan nån övertala mig varför jag bör byta från mina RR-skor? (Alltså, vad är fördelen?)

De e onekligen klart stelare än RR stövlar.
Jag skaffade ett par Sidi FlexForce som e klart rörliga för å vara crosstövel, har en led som gör att man kan röra foten ovanligt lätt.
Skitnöjd med dem :tummenupp

OlleR skrev:
Jag tycker crossstövlar är för hårda överhuvudtaget, kör i RR-skorna istället, vill ha fötterna på fotpinnarna när jag växlar, iaf när jag kör på asfalt!

kiko skrev:
De e onekligen klart stelare än RR stövlar.
Jag skaffade ett par Sidi FlexForce som e klart rörliga för å vara crosstövel, har en led som gör att man kan röra foten ovanligt lätt.
Skitnöjd med dem :tummenupp

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Lelles säljer dessutom billigt nu. 2300:- istället för ordinarie 3300:- ,om jag minns rätt. :)

Jag har oxå ett par vector. Hårda i början men nu är det lugnt. har foten som vanligt på fotinnen när jag växlar.

Ta på dig stävlarna och gå ut och gå en runda. så blir det bättre sen.

OlleR skrev:
Kan nån övertala mig varför jag bör byta från mina RR-skor? (Alltså, vad är fördelen?)

Klota ordentligt så kommer du förstå...
Det är ju som att jämföra mockasiner och arbetsskor :D

Spider skrev:
Va ? Vector stelast ? Blandar du inte ihop dom med Tech-serien ?

Nej jag menar pjäxorna, inte cross-stövlarna.
Kör själv med Sidi flex force och dom rekomenderar jag gärna.

Jupp, Lelles sålde ut modellen med fast sula för 2300:-
SRS med skruvad sula kostade fortfarande 3300:-

Conrad skrev:
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Lelles säljer dessutom billigt nu. 2300:- istället för ordinarie 3300:- ,om jag minns rätt. :)

Om jag skulle köpa nya stövlar nu skulle jag köpa med platta under som man kan byta.

420 skrev:
Nej jag menar pjäxorna, inte cross-stövlarna.
Kör själv med Sidi flex force och dom rekomenderar jag gärna.

Jahupp, smaken är ju som baken. Iofs var jag åxå inne på att köpa ett par Flex Force och hade nog gjort det om det inte vore så att mina blad och den skon inte hade samma form, gick bara inte.

Å andra sidan, duger Vector åt PG :Bugar :tummenupp och håller för den resan han gjorde så duger dom åt mig.

Cross stövlar är klumpiga. Jag köpte ett par Oxtar visserligen ledade men kändes som skidpjäxor i 4-5 veckor. Svårt med känslan vid växlingarna, bommade plötsligen växlar. Kör mkt med dem så kommer känslan. :tummenupp

420 skrev:
Klota ordentligt så kommer du förstå...
Det är ju som att jämföra mockasiner och arbetsskor :D
JAPP :fakta

Försök gärna hitta stövlar som INTE har spännen precis på fotknölen oxå om det går. Trust me....

Jag hänger fortfarande inte med, kan nån ta ett exempel på en krasch där man bör ha cross-skor istället?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025