CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Inte varje dag man får en sådan väska levererad!!:)
 

Bifogat

  • 004.JPG
    004.JPG
    1,020 KB · Visningar: 67
  • 003.JPG
    003.JPG
    1.3 MB · Visningar: 85
Hade hoppats på en o annan R1-15 ägarrecension här men dom lyser med sin frånvaro :brinnerup

Ja, denna tråden har verkligen blivit en "09-14" tråd - Alla 2015-hojar hänger i

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275798-Yzf-r1-m
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273071-Yamaha-R1-2015-!-Ny-teaser-ute-!

Synd på ett sätt, men bra på ett annat.

Anledningen till att jag startade denna tråd var för att vi skulle kunna diskutera just denna modellen och R1-tråden var så spretig med allt från 600:or till literklubborna och av alla möjliga årsmodeller. Så ja.....på ett sätt får ägare av 09-14 modellen en fristad här utan inblandning av andra rettor = Mer bra än dåligt enligt mig :tummenupp


Jag förtydligade det nu i trådstarten - Att det "först och främst" är 09-14 års fel/brister och för/nackdelar som diskuteras i denna tråden.

Jag har själv lärt mig mycket mer om crossplanen tack vare denna tråden. Många här som är skitduktiga och har bra input. Och som sagt.......skönt att slippa bläddra mellan en massa andra inlägg om andra konstruktioner av R1:an - Här hittar man allt på samma ställe liksom.
 
Last edited:
aha jo har läst dom andra två trådarna med o detsamma gäller i mångt o mkt där...
Fick för mig detta var en Yamaha crossplane tråd i allmänhet så tänkte 15-modellen hörde hemma här också men har inte kollat första sidan på länge :) Tycker f.ö. det var ovanligt dumt att lägga R1 och R6 i samma tråd, dom är var o en mer än tillräckligt stora för egen tråd..
 
aha jo har läst dom andra två trådarna med o detsamma gäller i mångt o mkt där...
Fick för mig detta var en Yamaha crossplane tråd i allmänhet så tänkte 15-modellen hörde hemma här också men har inte kollat första sidan på länge :) Tycker f.ö. det var ovanligt dumt att lägga R1 och R6 i samma tråd, dom är var o en mer än tillräckligt stora för egen tråd..

Håller med dig angående R1 och R6 i samma tråd - Det var därför som jag startade denna. Sedan kom jag på att fel/brister är så vitt skilda från -08 och bakåt att jag förmodligen startat den ändå. Annars håller jag med dig om att det var tänkt att bli en crossplane-tråd i största allmänhet.


Synd att det är så dåligt drag i den här tråden - Försöker göra lite "reklam" för den i R1/R6 tråden ibland :)
 
Nu börjar det likna nåt:D Jag har provat den på bana o den funkar kanon..
Jag har bokat Aragon i spanien med Grevens racing adventures i oktober..

Blir nog kul..
 

Bifogat

  • 004.JPG
    004.JPG
    195.7 KB · Visningar: 119
Lite nya bitar inför Aragon..:D
 

Bifogat

  • 11826076_1042334312473552_3675773063047748226_n.jpg
    11826076_1042334312473552_3675773063047748226_n.jpg
    69 KB · Visningar: 60
  • 11825938_1042334329140217_1351572573318756816_n.jpg
    11825938_1042334329140217_1351572573318756816_n.jpg
    74.7 KB · Visningar: 60
  • 11695928_1042334352473548_4845190893125007700_n.jpg
    11695928_1042334352473548_4845190893125007700_n.jpg
    84.4 KB · Visningar: 59
Jag har ett ljud från transmission. Låter som rakskurna drev i lådan alt ett dåligt lager. På r1 forum säger man att det är normalt men är det fler som upplever detta?
 
Halloj!
Någon som har idéer om hur man bäst lättar sin R1 -10? Banhoj men är original förutom craschkåpor.

Tex vet någon om man bara kan demontera fläktarna eller kapa bort onödiga kablar utan att få problem. Kom med förslag!:)
 
Tog bort katten på min o vågen sa den vägde ca 3.5 kg. Y-röret jag satte dit istället vägde ca 1.5 så det blev inte den besparing jag hade hoppats på. Fick dock en fin gång i motorn :)
 
Var köpte du grenröret och vad fick du ge? Höjdes ljudet eller upplever du ungefär samma ljudnivå?
 
Halloj!
Någon som har idéer om hur man bäst lättar sin R1 -10? Banhoj men är original förutom craschkåpor.

Tex vet någon om man bara kan demontera fläktarna eller kapa bort onödiga kablar utan att få problem. Kom med förslag!:)
Köp nytt drivpaket med bakdrevet i lättmetall
och 520 kedja.
Hojen bantas och blir mer kvickstyrd på köpet.
 
Just kedja har jag otur med. På de hojar jag köpt så sitter det alltid en synnerligen grov kedja. Vilket märke är det som gäller på 520 kedja/drev. Har lätt bakdrev nu men är på gång att byta ändå.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top